Очікувані результати Після уроку учні: • розповідатимуть про виникнення італійських міст-комун; • знатимуть етапи утворення Іспанської держави; • показуватимуть на карті міста-держави Італії, Папську державу, Неаполітанське королівство та Іспанію. Основні дати і події: • 1479 р. - утворення об’єднаного королівства Іспанії; • 1492 р. - завершення Реконкісти в Іспанії Основні поняття: «міста-держави», «комуни», «заколот чомпі», «Папська область», «дож», «Реконкіста», «кортеси». Імена історичних діячів: Лоренцо Медичі, Джироламо Савонарола; Фердінанд, Ізабелла. Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Організаційна частина уроку ІІ. Актуалізація опорних знань Учитель заслуховує відповіді учнів на питання домашнього завдання. Запитання для бесіди 1. Назвіть причини Сторічної війни. 2. Які підсумки і значення Сторічної війни? 3. Чому Франції вдалося виграти війну? Робота з картою 1. Покажіть на карті території, що належали англійській короні перед початком війни і після її закінчення. 2. Покажіть місця основних битв. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів 1. Пригадайте, які міста у Давньому світі називали полісами? 2. Чим міста-держави відрізнялися від звичайних середньовічних міст? 3. Кому підпорядковувалися міста за часів Середньовіччя? Хто ними керував? 4. Поясніть поняття «міста-комуни». IV. Вивчення нового матеріалу 1. Середньовічна Італія Учитель. Упродовж всього Середньовіччя в Італії так і не була створена єдина держава. Але тут з часів Давнього Риму існували міста, які змогли відродити свою минулу могутність, до того ж виникли й нові. Римські міста забезпечували хрестоносців зброєю, одягом, кораблями, продовольством. Це сприяло збагаченню їх скарбниці. Х–ХІ століття для італійських міст - час боротьби з сеньйорами за права комуни. Багато міст отримали ці права. Під владу міста-комуни переходила сільська округа і замки феодалів. Так виникали своєрідні міста-держави, в яких комуна відігравала роль столиці. Спочатку для ухвалення законів та інших важливих рішень скликалися збори за участі дорослих чоловіків, а пізніше - лише заможних. Ці збори отримали назву Велика рада. За виконанням рішень стежив уповноважений - подеста. Іноді подеста зосереджував у своїх руках всю повноту влади, так виникали тиранія і тирани. Приклад такого тиранії - правління сім’ї Медичі у Флоренції. Робота з атласом і картою Знайдіть і назвіть за картою найбільш відомі італійські міста-держави. Групова самостійна робота Клас ділиться на п’ять груп. Кожна з груп отримує завдання підготувати коротке повідомлення про одне з італійських міст-держав (Генуя, Венеція, Флоренція, Папська держава, Неаполітанське королівство). Повідомлення готується за планом: 1) Географічне положення. 2) Причини розквіту або занепаду. 3) Форма управління. 4) Головні історичні події. Джерелом інформації може бути основний або додатковий підручник, матеріал, спеціально підготовлений вчителем (Тексти 1, 2, 3 та 4), історичний довідник або енциклопедія. На роботу відводиться не більше 10 хв. після чого старший групи презентує результат роботи групи (1-2 хв.). Решта учнів, слухаючи виступ, заповнюють таблицю та роблять висновок про стан розвитку італійських міст-держав. (Якщо час на уроці не дозволяє цього зробити, учні заповнюють таблицю удома, використовуючи допомогу однокласників і матеріал підручника.)
2. Середньовічна Іспанія Розповідь вчителя з використанням опорної схеми «Утворення об’єднаного Іспанського королівства». Опорна схема У 1479 р. унаслідок династичного браку Ізабелли Кастильської та Фердинанда Арагонського утворилося об’єднане Іспанське королівство. Щоб з’ясувати, якими шляхами відбувалося об’єднання, звернемося до схеми. У XIV–XV ст. на Піренейському півострові існували держави - Кастилія, Арагон з Каталонією і Валенсією, Португалія, Наварра та останній оплот маврів на півострові Гранадський емірат. Після укладення шлюбного союзу між династіями Арагону і Кастилії, утворилася крупна монархічна держава, до якої увійшли Сицілія, Сардінія і Південна Італія. У 1492 р. Фердинанд та Ізабелла звільнили від маврів Гранаду, а в 1512 р. приєднали Наварру. Спроба приєднати Португалію виявилася невдалою. Так завершилося об’єднання Іспанії. Перемога Іспанії над еміратом у Гранаді означала завершення Реконкісти. Цього ж року Христофор Колумб відкрив Америку, що ознаменувало початок нового періоду всесвітньої історії. V. Підсумки уроку У середні віки Італія залишалася роздробленою державою, але міста-держави на її території розвивалися як економічні і політичні центри, суттєво впливаючи на європейські події. Водночас на Піренейському півострові відбувався процес формування єдиної централізованої держави, результатом якого стало виникнення об’єднаного Іспанського королівства. VІ. Оцінювання знань учнів VII. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний параграф, пояснювати матеріал за опорною схемою. 2. Скласти кросворд з вивченої теми.
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |