Скандинавія

Очікувані результати

Після уроку учні:

• показуватимуть на карті Скандинавські країни;

• познайомляться з особливостями життя північних народів;

• матимуть уявлення про духовне життя норманів, знатимуть про відкриття вікінгів.

Основні дати та події:

• VIII-XI ст - епоха вікінгів.

• 960 р. - король Данії Гарольд Синьозубий приймає христианство.

• 1000 р. - висадка норманів біля берегів Америки.

• 1016 р. - датський король Кнуд Могутній стає королем Англії.

• 1066 р. - нащадок вікінгів Вільгельм, що осів у Нормандії, завойовує Англію.

Основні поняття: «нормани», «варяги», «вікінги», «конунги», «ярли», «бонди», «раби-троли», «дракар», «берсеки», «скальди», «саги», «руни».

Імена історичних діячів: Ерік Рудий, Лейв Ерікссон, Альфред Великий, Кнуд Могутній, Вільгельм Завойовник.

Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.

Форма проведення: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

ВАРІАНТ 1

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання та завдання

1. Учитель вибірково заслуховує відповіді на питання домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Раннім червневим ранком 793 р. ченці, що вийшли на берег багатого монастиря на острові Ліндісфарна, поблизу північно-східного узбережжя Англії, з тривогою стежили за флотилією, що наближалася. Понад десяток кораблів під смугастими павстяними вітрилами грізно насувалися на острів. Голови казкових чудовиськ на кормі кораблів хижо роззявляли пащі, виблискували, сяючи на сонці, щити, підвішені зовні уздовж бортів. Судна підійшли до самого берега, і сотня воїнів, здіймаючи галас та роз­махуючи мечами, через мить опинилася серед переляканих беззбройних жителів. Крики жаху і стогони поранених сповнили повітря. Іноземці безжально прокладали собі дорогу до монастирських будівель, де сподівалися знайти багату здобич.

Декілька годин опісля над островом запанувала тиша, яку порушував лише тріск догораючих споруд. Більшість ченців і жителів були убиті, дорогоцінні церковні прикраси, одяг і книги були перенесені на кораблі, туди ж зігнали купку людей, що залишилися живими, та худобу з навколишніх пасовиськ. Розгром цього монастиря показав жорстокість скандінавських завойовників, яких в Європі називали норманами, або вікінгами.

IV. Засвоєння учнями нового матеріалу

1.      Життя та побут норманів

Учитель. Вікінги, нормани, варяги - назва північних народів, які з кінця VIII ст. вторгаються до Європи. Їхнє нашестя тривало близько 300 років і закінчилося наприкінці XI ст.

Учитель пропонує учням розглянути карту атласа «Європа у IX–XI ст. Походи норманів» і скласти схему, які народи відносилися до норманів.

 Учитель. Що ви можете сказати про кліматичні та природні умови цих країн?

Учитель за допомогою методу «Мозкового штурму» пропонує визначити причини завойовних походів норманів.

Відповіді учнів фіксуються на дошці та в зошитах.

Орієнтовні відповіді учнів

1) Суворий клімат, недостатня кількість родючих земель.

2) Військова здобич - додаткове джерело коштів для існування.

3) Міжусобні війни між родами. Переможені відправлялися у вигнання.

Учитель. Походи вікінгів були вдалими, оскільки у цей час європейські країни переживали період занепаду, країни роздирали внутрішні усобиці, королівська влада була слабкою.

2.      Походи вікінгів

Учитель пропонує розглянути учням ілюстрації із зображенням вікінгів та їхні військові кораблі.

Завдання для учнів

1) Опишіть зброю вікінга, його бойовий корабель.

2) Складіть розповідь про життя вікінга.

Учитель. Вікінги були такими могутніми й безстрашними воїнами, що йшли у бій без кольчуг і шоломів, оголившися до пояса. У бою вони сповнювалися такою люттю і так шаленіли, що навіть не відчували болю від отриманих ран. Вони кидалися у саму гущавину ворогів, трощили все на своєму шляху. Таких воїнів називали «берсеками». Вони наводили жах на супротивника, часто обертаючи його на втечу лише самим своїм виглядом.

Учитель пропонує учням розглянути карти атласа «Британські острови у VII-XI ст.» та «Європа у IX-XI ст. Походи норманів» і дати відповіді на питання: «Які території були завойовані норманами?»

- Нормани двічі піддавали облозі Париж, допливали до Рима, грабували міста Німеччини, вчиняли набіги на Русь. Священики у той час часто зверталися до Бога з молитвою, що починалася словами: «Боже, позбав нас люті норманів!»

На деяких землях вони засновували власні держави. Нормани заселили Ісландію, заснували герцогство Нормандію, Сицілійське королівство, дер­жави в Ірландії та Англії.

Проте нормани відомі не лише як жорстокі воїни, а й як купці і відважні мореплавці.

Учитель пропонує учням самостійно прочитати в підручнику відповідний розділ і підготувати розповідь на тему «Відкриття скандінавських мореплавців».

3.      Духовний світ норманів

Цей етап уроку готується заздалегідь. Учитель дає завдання учням підібрати ілюстрації із зображеннями норманських богів або зробити малюнки, щоб розповіді були більш образними.

Учитель. Про духовний світ норманів нам розкажуть жителі північних країн.

1-й вікінг. Ми знаємо, що вся наша земля плоска та з усіх боків оточена Світовим океаном, у глибинах якого ховається Світовий змій. Під землею знаходиться темне, холодне царство, куди спускаються після смерті душі злих людей.

2-й вікінг. Веселка веде до небесного царства, обителі богів. Світове дерево ясен пов’язує небо та землю. Його гілки торкаються неба. Один з його трьох коренів досягає царства мертвих, другий - проходить під землею, третій - сягає краю землі, де живуть велетні.

3-й вікінг. У нас багато богів. Ми шанували Одина - бога війни, він мчить небесами на восьминогому коні та править небесним палацом.

Воїнів, загиблих у бою, забирають до цього небесного палацу валькірії - діви-воїни. Бог грому - Тор - один з наших улюблених богів.

Три сестри богині норни мешкають біля одного з коренів Світового дерева. Їхні обличчя закриті, день і ніч вони сукають нитку життя і смерті.

Скальд. Я поет. Я перебуваю на службі у військового вождя. У своїх віршах я прославляю військові подвиги мого пана. Мої пісні приносять успіх і славу.

Идем строгим
Вперед строем
Без кольчуг,
С мечом синим.
Блещут шлемы,
А я - без шлема,
Лежит в ладьях
Вооруженье.
Бледен я де ликом -
Платье иве в диво, 
Кровью красной рдея
Раны нас не красят.
Стрел пурга тугая
Губит многих, люба,
Вострый вихрь вонзился,
Верно, прямо в сердце.

1-й вікінг. Пісні скальдів вважаються магічними. Магія оточує нас усюди. Вона викладена у стародавніх рунічних написах. Руна означає «таємниця». Руни вирізувалися на дереві або висікалися на камені, тому букви складалися з прямих ліній. Ми віримо, що ці написи можуть захистити у бою та на морі, вилікувати хворого, зробити непідвладними чарам відьми.

2-й вікінг. Один з наших конунгів Гарольд Синьозубий прийняв християнство, побачивши, як єпископ спокійно тримає у руках брусок розжареного заліза. Норвезький король Олаф силою примусив прийняти християнство жителів Скандинавії.

3-й вікінг. Вікінги першими відкрили нові землі - Ісландію, Гренландію, узбережжя Америки.

На початку IX ст. ми з’явилися на Русі. Слов’яни називали нас варягами. Це слово означає воїн. Багато хто з нас осів у містах і поступив на військову службу, багато хто торгував зі слов’янами. Вам, звичайно, відомий шлях «із варяг у греки», яким відбувалася торгівля з Візантією.

1-й вікінг. Багато наших ідеалів - честь, законність, демократія, рівноправ’я жінок - і сьогодні є ідеалами в багатьох країнах.

V. Узагальнення та систематизація знань

Тестові завдання

1. Перші напади вікінгів на Західну Європу відносяться до:

а) VII ст.;

б)V III ст.;

в) IX ст.

2. Рухаючись річками Лопать, Дніпро, «північні люди» досягали Чорного моря, а звідти потрапляли до Константинополя. Цей шлях називався:

а)  «з варяг у греки»;

б) «з варяг у ромеї»;

в) «Великий шовковий шлях».

3. Норманів, які розбишакували у Західній Європі, називали:

а) скандинавами;

б) варягами;         

в) вікінгами.

4. На Русі «північних людей» називали:

а) норманами;

б) вікінгами;

в) варягами.         

5. Тором називають:

а) час, коли тане сніг;

б) бога грому;      

в) місто, засноване конунгом Еріком Рудим.

6. Норни - це:

а) три богині, що плетуть нитку долі;

б) три грізні скелі поблизу узбережжя Скандинавії;

в)три велети.

Відповіді: 1 б; 2 а; 3 б; 4 в; 5 б; 6 а.

VІ. Оцінювання знань учнів

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф.

2. Намалювати карту світу вікінгів.

3. Намалювати вікінгів та їхні кораблі.

4. Скласти питання для «історичного фехтування».

5. Підготувати повідомлення про Робін Гуда.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: