Очікувані результати Після уроку учні: • показуватимуть на карті територію Візантії; • матимуть уявлення про історію Візантійської імперії; • характеризуватимуть внутрішню та зовнішню політику Юстиніана; • даватимуть характеристику особи Юстиніана. Основні дати та події: • 330 р. - римський імператор Костянтин переніс столицю імперії на місце колишньої грецької колонії Візантія; • 395 р. - розподіл Римської імперії на Західну та Східну; • 476 р. - припинення існування Західної Римської імперії; • V-VI ст. - Велике переселення народів; • 527-565 рр. - правління Юстиніана; • 532 р. - повстання «Ніка»; • 534 р. - створення Кодексу Юстиніана; • 1204 р. - взяття Константинополя хрестоносцями; • 1453 р. - падіння Константинополя під ударами Мехмеда II Завойовника. Основні поняття: Імперія ромеїв - Візантійська імперія; Ромеї - візантійці; повстання «Ніка»; «Великий шовковий шлях»; торговий шлях «з варяг у греки»; Імена історичних діячів: Юстиніан, Прокопій Кесарійський, Феодора, Велісарій, Лев Математик, Мехмед II Завойовник. Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації. Форма проведення: Варіант 1: комбінований урок. Варіант 2: комбінований урок з елементами лабораторно-практичної роботи. ХІД УРОКУ ВАРІАНТ 1 І. Організаційна частина уроку ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Актуалізацію опорних знань можна провести у вигляді бесіди у поєднанні з роботою по карті. 1. Яка подія сталася у 330 р.? 2. Покажіть на карті столицю Римської імперії. Звідки походить його назва? 3. Яка подія сталася у 395 р.? 4. Покажіть на карті території Західної та Східної Римської імперій. 5. Внаслідок яких подій сталося падіння Західної Римської імперії? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Учитель. У 476 р. вождь невеликого германського племені Одоакр відібрав імператорський титул у Ромула Агустула. Знаки імператорської влади - діадему та пурпурну тогу - він відправив до Константинополя. Тепер була тільки одна Римська імперія - Східна. Жителі імперії назвали свою імперію Ромейською, а себе - ромеями. Візантійська імперія проіснувала майже на тисячу років довше, ніж Західна Римська імперія. Сьогодні ми з вами познайомимося з історією Візантійської імперії. IV. Вивчення нового матеріалу 1. На перехресті Заходу та Сходу Учитель. Візантія мала дуже вигідне географічне положення. Ця держава знаходилася на перехресті Сходу та Заходу. Більшість населення імперії складали греки, тому й державною мовою вважалася грецька. Через Константинополь проходили важливі торгові шляхи «Великий шовковий шлях» та «з варяг у греки». «Великий шовковий шлях» - це караванна дорога, що існувала протягом багатьох століть. Цією дорогою йшли купецькі каравани, що перевозили шовк, прянощі з Індії, прикраси та срібний посуд з Ірану, фарфор з Китаю. Європейські купці, що досягали до Китаю, витрачали на дорогу близько трьох років. Від берегів Східного Середземномор’я вони рухалися крізь Сирію та Іран до середньоазійських міст Самарканда та Бухари, де також виготовляли шовкові тканини, а потім через Північний Памір, обходячи пустелю з півдня та півночі, степами добиралися Китаю. На шляху їх чатували небезпеки: негода й спека, напади розбійників. Окрім «Великого шовкового шляху», через Візантію проходив «шлях пахощів». Учитель роздає учням наперед підготовлені контурні зображення та пропонує їм накреслити на карті «Великий шовковий шлях». Учні працюють з картами. Один або два учні на вибір учителя озвучують свій маршрут. Учитель. Через Візантію проходив також і торговий шлях «з варяг у греки». Цей шлях виник набагато пізніше, ніж «Великий шовковий шлях». За допомогою карти історичного атласа «Візантія та слов’яни у VII-IX ст.» та «Візантія та слов’яни у X-XI ст.», визначте, які країни поєднував торговий шлях «з варяг у греки». - Як ви думаєте, що могли возити купці цим шляхом? Орієнтовні відповіді учнів З Києва - хліб, віск і ремісничі вироби; з Новгорода - ліс і хутра; з Візантії - коштовні тканини, прянощі, книги, ювелірні та скляні вироби. Учитель. Візантією керував імператор. Грецькою мовою це слово звучало як василевс. Він був «земним Богом», його влада нічим не обмежувалася. Ромеї були переконані, що їх василевс - володар усього християнського світу. У Візантії був створений потужний апарат державного управління. Урядовці призначалися імператором та отримували подарунки. Спеціальні служби відповідали за збирання податків, пошту, дороги, існувала також таємна поліція. Візантія мала сильну армію та флот. - Давайте визначимо причини зростання могутності Візантійської імперії. Результат обговорення записується на дошці. Орієнтовні відповіді учнів 1) Вигідне географічне положення - на перехресті торгових шляхів. 2) Традиційно розвинені ремесло і торгівля. 3) Сильна армія та флот. 4) Міцна імператорська влада. Результат роботи заноситься в зошит. 2. Візантія в зеніті могутності Учитель. Давайте розглянемо карти історичного атласа «Велике переселення народів. Загибель Західної Римської імперії» та «Європа у ІІ пол. VI ст. Візантія за Юстиніана» та дамо відповіді на питання. 1) Коли кордони Візантійської імперії досягли найбільших розмірів? 2) Які території включала Візантійська імперія? Учитель. Найбільшої могутності Візантія досягає у період правління імператора Юстиніана (527-565 рр.), який проводив активну внутрішню та зовнішню політику. Я пропоную вам розділитися на групи, потім прочитати відповідний пункт підручника та скласти план відповідей на наступні запитання: 1) Зовнішня політика Юстиніана. 2) Внутрішня політика Юстиніана. 3) Імператор Юстиніан - характеристика історичного діяча. Зовнішня політика. 1) Розгром вандалів у Північній Африці. 2) Війна з вестготами. Приєднання Південної Іспанії. 3) Війна з остготами. Приєднання Італії. 4) Приєднання Південного берега Криму. Внутрішня політика. 1) Створення Кодексу Юстиніана. 2) Розвиток культури. 3) Широке будівництво (храм Святої Софії) 4) Залучення на службу державі талановитих людей. 5) Розправи над неугодними. Імператор Юстиніан - характеристика історичного діяча. 1) Хитрий та гнучкий правитель. 2) Виявив страх під час повстання «Ніка». 3) Жорстокість імператора. Підсумки роботи всіх груп стисло заносяться в зошит. 3. Загибель Візантії Учитель. За допомогою карти історичного атласа «Візантія та слов’яни у VII-IX ст.» та «Візантія та слов’яни у X–XI ст.» покажіть кордони Візантійської імперії у ІІ пол. IX ст. та ІІ пол. XI ст. та дайте відповідь на питання, які племена вторгалися на територію Візантії у цей час. Після смерті Юстиніана імперія почала втрачати могутність. Скорочувалася її володіння, населення переїжджало до сільської місцевості, скорочувалася торгівля. Тільки двічі за п’ять століть існування Візантії по смерті Юстиніана вона змогла лише наблизитися до процвітання. Останній період підйому був пов’язаний з періодом правління династії Комнінів. Але на імперію обрушилися турки-османи. Проте не кочовики стали причиною першого зруйнування Константинополя. Давайте разом прочитаємо документи та дамо відповіді на питання. Текст 1. Захоплення та розгром Константинополя. З мемуарів Жоффруа Віллардуена [17, С. 231-232] У цю ніч… через страх, що греки можуть напасти на нас, хтось підпалив квартал, що відокремлював нас від греків. І місто запалало, і палало усю цю ніч і до вечора наступного дня. Це була третя пожежа у Константинополі з часу прибуття франків, під час якої будинків згоріло більше, ніж було у трьох найбільших королівствах Франції. …Здобич же була настільки великою, що ніхто не був у змозі визначити кількість знайденого золота, срібла, судин, коштовних каменів, оксамиту, шовкових матерій, хутряного одягу та інших предметів. Текст 2. Із хроніки Нікіти Хоніата [17, С. 232] Деякі латиняни розбивали дорогоцінні чаші, прикраси з яких ховали за пазуху, а з чаш пили, ніби з келихів. Про грабіж головного храму не можна слухати байдужо. Святі налої, прикрашені коштовностями надзвичайної краси, що захоплювали подих, були розрубані на шматки та розділені між воїнами. Коли їм треба було вивезти з храму священні судини, предмети надзвичайного мистецтва…, срібло й золото…, вони завели до храмів мулів і коней з сідлами. Запитання до текстів 1) Як ви вважаєте, коли сталися описані у документах події? 2) Кого автори документів називають франками та латинянами? Учитель. Я нагадую, що ця подія сталася у 1204 році, під час хрестових походів. На території Візантії була створена Латинська імперія, але візантійці поступово відвоювали свої землі, й у 1261 р. Візантійська імперія була відновлена. Остаточно Константинополь під ударами Мехмеда II Завойовника скорився у 1453 р. (Учні заносять дати у зошит.) Як це було, ми дізнаємося, прочитавши історичний документ. Текст 3. Михайло Дука про трагедію у храмі Святої Софії [2, С. 249-250] Отже, коли був ранній ранок і день світив ще, як вовк очима, деякі з ромеїв під час вторгнення турок до міста та втечі громадян прибігли, щоб дістатися своїх домівок та захистити дітей та дружин. Жінки питали їх: «Що ж трапилося?» А коли почули жінки огидну ту мову: «Вороги всередині стін міста та вбивають ромеїв», - спочатку не вірили цьому, та, правду кажучи, навіть лаялися та висловлювали презирство, як віснику, що накликав нещастя. Побачивши ж позаду інших, всіх у крові, зрозуміли, що наблизилася до вуст чаша гніву Господа. І тоді всі жінки й чоловіки, ченці й черниці побігли до Великої церкви з дітьми своїми на руках, залишивши домівки свої охочому ввійти. І можна було бачити, що вулиця забита людьми. Отже, величезний храм той в одну годину заповнився як чоловіками, так і жінками: й унизу, й вгорі, й у бічних прибудовах, й в усякому місці натовп незліченний. Замкнувши двері на замки, стояли, чекаючи на порятунок... Турки, розбігаючись в усі сторони, вбиваючи та беручи у полон, прийшли, нарешті, до храму, коли ще не минула перша година ранку, і, побачивши, що ворота замкнені, розламали їх сокирами. Коли вони, озброєні мечами, увірвалися всередину й побачили незліченний натовп, кожний став в’язати свого полоненого. В одну хвилину розрубали собаки святі ікони, викравши з них прикраси, намиста й браслети. Запитання до тексту 1) Де шукали порятунку жителі Константинополя? 2) Яка доля спіткала жителів міста? 4. Культура Візантії Це питання готується заздалегідь декількома учнями. Учитель пропонує заслухати повідомлення учнів «У візантійській школі», «Досягнення науки Візантії», «Мистецтво у Візантії». V. Узагальнення та систематизація знань Узагальнення та систематизація знань може відбуватися у двох варіантах. Варіант 1. Метод «Шапка питань» Учні на листочках записують по два питання, листочки перемішуються в спеціальній шапці, учень має відповісти на питання, яке йому дісталося. Варіант 2 Учні відповідають на питання та виконують завдання. 1. Імператор Юстиніан царював у 527-565 рр. Визначте, яке це століття. (VI ст.) 2. Назвіть ремесла, які були розвинені у Візантії. (Гірська справа, виробництво зброї, сільськогосподарських знарядь, шовку, папірусу, скла) 3. Назвіть одну з найбільш відомих архітектурних пам’яток Візантії. (Собор Святої Софії) 4. Де відбулося протистояння партії зелених із синіми? Чим закінчилося це протистояння? (Під час циркової вистави зелені підняли повстання проти синіх - прихильників Юстиніана. Повстання, що отримала назву «Ніка», було жорстоко придушене.) 5. Що вважають найбільшим здобутком Юстиніана? (Складання збірки законів) 6. Назвіть титул правителя Візантії. (Василевс) 7. Кого у Візантії побоювалися й бідні, й багаті? (Таємної поліції) 8. Чому територія Візантії скорочувалася? (Через постійні напади кочовиків) 9. Під час яких подій сталося перше пограбування Константинополя? (Під час четвертого хрестового походу) 10. Скільки років проіснувала Візантійська імперія? (З 395 по 1453 рр.) V. Оцінювання знань учнів VІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний параграф підручника. 2. Написати розповідь на вибір: від імені купця-караванника «Великого шовкового шляху»; від імені прихильника Юстиніана; від імені супротивника Юстиніана; від імені захисника Константинополя від хрестоносців. 3. Підготувати повідомлення про виникнення ісламу.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |