Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями внутрішньої будови та процесів життєдіяльності птахів. Обладнання і матеріали: скелети й опудала птахів, таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Тип Хордові. Схема кровообігу хребетних», «Тип Хордові. Схема будови головного мозку», вологий препарат «Внутрішня будова птахів». Базові поняття і терміни уроку: трубчастість кісток, кіль, складний таз, куприкова кістка, зоб, залозистий і мускульний відділи шлунка, повітряні мішки, подвійне дихання, чотирикамерне серце, органи зору, слуху, рівноваги, тазові нирки. Концепція уроку Ознайомити учнів з головними особливостями класу Птахи. Звернути увагу на перехід до літаючого способу життя та пов’язаніз ним зміни в будові організму. Як характерні ознаки класу розглянути наявність двох кіл кровообігу (малого й великого) і чотирикамерного серця, а також наявність максимально полегшених трубчастих кісток. Відзначити зрощення багатьох кісток, що відбувається задля збільшення міцності скелета. Указати на підвищення складності диференціювання м’язової системи. Указати на розвиток півкуль головного мозку і специфічного механізму дихання та появу повітряних мішків. Відзначити зміни у видільній системі (відсутність сечового міхура), а також на істотне полегшення травної системи (зникнення зубів тощо). ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Питання до учнів Як улаштована опорно-рухова система плазунів? З яких кісток складаються вільні кінцівки наземних хребетних? Як улаштована нервова система плазунів? Як улаштована видільна система плазунів? Як улаштовані органи дихання плазунів? Як улаштована травна система плазунів? Як улаштована кровоносна система плазунів? II. Вивчення нового матеріалу Розповідь з елементами бесіди Особливості внутрішньої будови птахів Опорно-рухова система До складу скелета входять череп, хребет і скелети кінцівок. Череп складається в основному з окостенілих кісток. У хребті виділяють шийний, грудний, поперековий, крижовий і хвостовий відділи. Є справжня грудна клітка, що складається з грудних хребців, ребер і грудини. Скелет кінцівок складається зі скелетів вільних кінцівок і скелетів їхніх поясів і включає ті самі кістки, що й скелет рептилій. Грудні хребці зрощені між собою та з крижовим відділом і несуть ребра, що рухливо зчленовані з грудиною. Хребці поперекового й крижового відділів, а також частина хвостових хребців зростаються з клубовими кістками й утворюють складний таз. М’язова система птахів характеризується більшим, ніж у плазунів, диференціюванням і розвитком мускулатури. Особливо сильно розвинені м’язи, прикріплені до киля, які опускають крило. Травна система Травний тракт птахів включає ротову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник, що відкривається в клоаку. Зубів немає, є дзьоб. У деяких птахів стравохід має розширення — зоб. Шлунок добре виражений, складається з двох відділів — мускульного й залозистого. У кишечнику відсутнє розмежування між товстою і прямою кишками. До травних залоз птахів належать слинні залози, печінка й підшлункова залоза. Дихальна система Орган дихання птахів — легені (щільні губчасті тіла, прикріплені до спинної стінки грудної клітки). Крім легенів до органів дихання належать трахея і бронхи. Частина бронхів розширюється в тонкостінні повітряні мішки (їх п’ять пар), що розташовуються між внутрішніми органами, м’язами під шкірою й у деяких пневматичних кістках. Вони беруть участь у циркуляції повітря через легені й оберігають організм від перегріву. У повітряних мішках газообмін не відбувається. Дихання птаха, що сидить, відбувається за рахунок зміни об’єму грудної клітки, що виникає шляхом видалення й наближення грудини за зміни кута між рухливо з’єднаними спинними й грудними частинами ребер. У польоті грудина нерухомо фіксована і дихання відбувається з допомогою повітряних мішків, що відіграють роль насоса. Під час підняття птахом крил їхній об’єм збільшується і повітря засмоктується в легені та повітряні мішки. Унаслідок опускання крил об’єм повітряних мішків зменшується і повітря виштовхується назовні. Відсутність газообміну в повітряних мішках і особливий порядок руху повітря в органах дихання птахів забезпечують надходження насиченого киснем повітря в легені як під час вдиху, так і під час видиху. Кровоносна система Серце птахів чотирикамерне. Зберігається лише одна дуга аорти (права). Порівняно з рептиліями істотно зростає загальний об’єм крові (у птахів — 9 % від маси тіла). Еритроцити мають ядра. Видільна система Представлена тазовими нирками й сечоводами, сечовий міхур у дорослих птахів відсутній. У деяких видів надлишок солейвиділяється також із ніздрів у вигляді секрету надорбітальних залоз (наприклад, у трубконосих). Основним кінцевим продуктом білкового обміну птахів є сечова кислота (у ссавців і рептилій — сечовина). Нервова система Центральна нервова система складається з тих самих частин, що й нервова система рептилій, але півкулі переднього мозку й мозочок розвинені більше. Органи чуттів Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення оберігають два повіки й мигальна перетинка. Акомодація ока досягається з допомогою зміни відстані між кришталиком і сітківкою, а також зміни форми кришталика (подвійна акомодація). Орган слуху складається із середнього й внутрішнього вух, у середньому вусі — одна слухова кісточка (стремінце). Середнє вухо утворює барабанну порожнину, що зовні закрита барабанною перетинкою, а з ротовою порожниною сполучена євстахієвою трубою. Зазвичай у птахів є ряд пір’я, що оточує слуховий отвір і сприяє концентрації звукових хвиль. Є органи дотику, нюху (слабко розвинені), смаку та шкірном’язового чуття. III. Лабораторна робота № 14 «Вивчення особливостей будови скелета птахів» Цілі: ознайомитись із особливостями будови скелета птахів, у висновках зазначити, які особливості будови скелета птахів є ознаками пристосованості до польоту. Обладнання та матеріали: скелет птаха, лупа ручна, інструктивна картка для виконання роботи, підручник. Хід роботи 1. Розглянути скелет птаха, знайти його відділи. 2. На черепі птаха знайти очні ямки, ніздрі, дзьоб. 3. Розглянути будову хребта і грудної клітки, знайти кіль. 4. Розглянути пояси верхніх і нижніх кінцівок, визначити, які кістки входять до їх складу. 5. Розглянути будову скелета верхніх і нижніх кінцівок, визначити, які кістки входять до їх складу. 6. Намалювати в зошитах схему будови скелета птаха і зробити відповідні позначення. 7. Зробити висновок і записати його в зошит. IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |