Мета уроку: познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори. Тип уроку: комбінований урок. План уроку
Вивчення нового матеріалу 1. Тиск, здійснюваний твердими тілами Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Однак варто увійти в сніг без них, як ноги будуть глибоко провалюватися під час кожного кроку, іти буде важко, і задоволення буде зіпсовано. На цьому рисунку вага лижника приблизно дорівнює вазі «пішохода». Тому сили, з якими хлопчики тиснуть на сніг, будемо вважати рівними. Але помітьте: вони діють не на одну точку, а «розподіляються» по деяких площах. У лижника — по площі торкання снігу й лиж, а в пішохода — снігу й підошов. Зрозуміло, що Sлиж > Sподошов. Тому й результат дії лижника на сніг проявляється меншою мірою. Розподіл сили по площі її прикладання характеризують спеціальною фізичною величиною — дробом
З визначення тиску випливає, що змінити тиск можна двома способами: змінивши силу тиску або змінивши площу, на яку діє ця сила. Одиницею тиску є 1 паскаль.
2. Способи збільшення й зменшення тиску У більшості випадків змінювати тиск, змінюючи силу тиску, незручно, тому змінюють площу поверхні, на яку діє сила. При збільшенні площі тиск зменшується, а при зменшенні — збільшується. У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить тиск у 4·105Па. Тому при зведенні будинку його фундамент роблять більше широким, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт. Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширше, ніж у легкових автомобілів. Широкі гусениці дозволяють зменшити тиск трактора на ґрунт і роблять його більш прохідним на ґрунтовій дорозі. З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів (зубило, свердло, різець, ножиці й т. ін.). Далі з учнями можна обговорити питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід змен шувати і як у цьому випадку треба чинити?
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу 1. Навчаємося розв’язувати задачі 1. Який тиск чинить ковзаняр масою 60 кг на лід, якщо ширина леза ковзана 4 мм, а довжина леза, що стикається з льодом, 30 см? (Відповідь. 500 кПа) 2. Сталевий куб створює тиск на стіл 7,8 кПа. Чому дорівнює масса куба? Розв’язок. За визначенням,
Звідси довжина ребра куба Перевіряємо одиниці величин: Обчислюємо масу:
2. Поміркуй і відповідай 1. Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий? 2. Навіщо в лопати верхній край, на який надавлюють ногою, зігнуто? 3. Чому підбори туфель дівчини чинять на землю набагато більший тиск, ніж ноги слона? Домашнє завдання-1 1. У-1: § 12 (п. 1, 2). 2. Сб-1: рів1 — № 15.5, 15.6, 15.7, 15.9, 15.12. рів2 — № 15.16, 15.18, 15.19, 15.24, 15.25. рів3 — № 15.30, 15.34, 15.37, 15.38, 15.39. Домашнє завдання-2 1. У-2: § 17. 2. Сб-2: рів1 — № 15.1, 15.2, 15.3, 15.4, 15.5. рів2 — № 15.6, 15.6, 15.10, 15.14, 15.16. рів3 — № 15.22, 15.23, 15.24, 15.26, 15.28.
| |||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |