Мета уроку: повторити й узагальнити основні положення теми «Архімедова сила. Плавання тіл»; підготувати учнів до тематичної атестації за розділом «Взаємодія тіл». Тип уроку: урок закріплення знань. План уроку
Методичні рекомендації На цьому уроці вчителеві необхідно узагальнити вивчений матеріал за розділом «Взаємодія тіл» і підготувати учнів до тематичного оцінювання знань. Повторення має включати питання, що зв’язують окремі частини розділу. Більшу частину уроку варто присвятити розв’язанню якісних задач, тому що це дозволить залучити до роботи весь клас: у суперечках і дискусіях народжується істина, й усуваються прогалини в знаннях. Учитель повинен звернути увагу учнів на ті питання розділу, які, на його думку, слабше ними засвоєні. Узагальнюючи вивчений матеріал, можна запропонувати учням завдання у вигляді тестів. Розглянемо кілька прикладів таких завдань.
Тренувальні тести 1. Людина, що біжить, спіткнувшись, падає вперед. Це відбувається тому, що... (виберіть правильне твердження): А На людину діє сила пружності з боку дороги; Б на людину діє спрямована вперед сила тертя; В ноги людини продовжують за інерцією рухатися вперед; Г тіло людини продовжує за інерцією рухатися вперед.
2. На столі лежить брусок масою 500 г. Виберіть правильне твердження. А Вага бруска більше 5 Н. Б На брусок діє сила ваги, менша 4 Н. В Вага бруска дорівнює силі ваги, що діє на брусок. Г Сила ваги спрямована вертикально угору.
3. Барометр у квартирі показує 100 кПа. Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні. А Якщо ввімкнути опалення, показання барометра збільшаться. Б Повітря тисне на кришку стола площею 2 м2 із силою 50 кН. В Атмосферний тиск не діє на риб в акваріумі. Г Тиск в акваріумі на глибині 50 см дорівнює 105 кПа.
4. Колона, площа основи якої 0,5 м2, чинить на ґрунт тиск 5 МПа. Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні. А Вага колони дорівнює 10 МН. Б Маса колони більше 200 т. В Сила тиску колони на ґрунт менше 5МН. Г Маса колони більше 300 т.
5. Куля масою 300 г має об’єм 600 см3. Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні. А Коли куля плаває, сила Архімеда врівноважує силу ваги. Б Ця куля може плавати у воді, поринувши наполовину. В Ця куля тоне у ртуті. Г Ця куля може плавати в гасі.
6. У посудині, наполовину заповненій водою, плаває кубик льоду. У посудину доливають гас (він не змішується з водою). Відзначте, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні. А При доливанні гасу кубик опускається. Б Кубик плаває на границі між водою й гасом. В Коли шар гасу покриє кубик, більше 40 % об’єму кубика буде перебувати вище границі розділу вода — гас. Г Плаваючий кубик перебуває в стані невагомості. Відповіді:
Наступну частину уроку можна присвятити розв’язанню задач на закон Архімеда й плавання тіл. 1. Чи діє сила Архімеда в умовах невагомості? Розв’язок. Сила Архімеда виникає внаслідок того, що тиск рідини на різні ділянки поверхні тіла неоднаковий: відповідно до формули тиск зростає із глибиною. У невагомості ваговий тиск рідини відсутній, тиск рідини у всіх точках однаковий. Тому сила Архімеда відсутня. 2. Плоска крижина, що пливе по ріці, виступає над водою на 5 см. Чи пройде вона над мілиною, де глибина ріки 40 см? (Відповідь: ні) 3. Скільки туристів можуть, не замочивши ноги, переправитися через ріку на плоті з десяти дубових колод об’ємом 0,3 м3 кожна? Середня маса туриста з рюкзаком 75 кг. (Відповідь: 8) 4. Одна із двох однакових пробок плаває в гасі, а інша — у воді. На яку із пробок діє більша виштовхувальна сила? У скільки разів більша? (Відповідь: виштовхувальні сили однакові)
На завершення уроку можна провести самостійну роботу № 15 «Закон Архімеда. Умова плавання тіл». (Якщо вчитель не встигне дати самостійну роботу на уроці, то можна запропонувати учням виконати її вдома.)
Домашнє завдання-1 Підготуватися до тематичного оцінювання знань
| ||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |