Мета: Розширення та поглиблення знань учнів про події з історії України козацької доби. Ознайомлення зі звичаями та устроєм козаків. Виховання любові до рідного народу, його культури. Обладнання: Вишиті рушники та квіти, український народний одяг для ведучих, плакат з написом «Козацькому роду нема переводу», магнітофон.
Хід гри Вступне слово вчителя: 14 жовтня щорічно відзначається День українського козацтва (згідно Указу Президента України від 7 серпня 1999р.). Козацтву належить особливе місце в історії України та в історичній пам'яті українського народу. Саме козацтво було тією силою, яка активно впливала на історію України XVII – XVIII ст. Ведучий: Було колись – в Україні Ревіли гармати; Було колись – запорожці Вміли панувати! Панували, добували І славу і волю – Минулося, осталися Могили по полю. Ведуча: Більше ніж 500 років тому в українських степах за дніпровськими порогами, поселились перші козаки. Близько трьох століть вони боронили Україну від турків, татар та інших ворогів.
Ведучий: Відвага і хоробрість козаків були відомі в Європі. Багато славних синів українського народу навіки увійшли в історію України. Це і Дмитро Вишневецький, і Северин Наливайко, і Петро Сагайдачний, і Богдан Хмельницький.
Ведуча: Запорізька Січ…Козаччина. Синонім свободи, людської і національної гідності, талановитості. Навіть у наші часи, якщо хочуть підкреслити вроду людини і кращі риси, то говорять, що вона з козацького роду. Ведучий: Любіть Україну, як сонце любіть, Як вітер і трави і води, В годину щасливу, і в радості мить, Любіть у годину незгоди. Ведуча: Яка ж вона довга, В століття, у цілі віки Година незгоди, що люд український гнітила. Із сивої пам’яті сміло ідуть козаки, А шаблі мов блискавки, Сині жупани мов крила! Демонстрація фільму «Українське козацтво» Ведучий: До звука звук, струна струні одвітна, А всі одвітні серцю кобзаря. А вже козацьке військо маком квітне І спалахнула Хортиці зоря. Ведуча: З віків страждань, з віків руїни Крізь кров’ю зрошені літа Встає нова моя Вкраїна, Моя Вітчизна золота! Ведучий: Встає прекрасна і незламна, Назустріч сонцю із імли Неначе мрія тих гетьманів, Які за неї полягли. Ведуча: Майбутнє сучасної України – це її молодь, яка повинна знати і пам’ятати найвизначніші події з історії своєї держави. Оскільки у народу, який немає минулого, не може бути і майбутнього.
Слово вчителя: Ми зібрались у цій святковій світлиці, щоб згадати славні часи української історії. Змагатися у спритності, винахідливості та проявляти свої знання, будуть дві команди. А оцінювати наші конкурси буде козацька старшина у складі…(Представлення) (команди заздалегідь готують назву та девіз команди)
І станція «Козацька мудрість» (Кожна команда по черзі отримує по 10 запитань. На обдумування кожного 0,5 хв. За одну правильну відповідь 1 бал.) Запитання для першої команди 1. Як називався укріплений центр козацтва? (Запорізька Січ) 2. Найвідоміший український історик, автор 10томної «Історії України-Русі»? ( М.Грушевський) 3. Що у козаків називалось курінь? (житло) 4. Автор літопису «Повість минулих літ»? (Нестор) 5. Як називалась зачіска козака-січовика? (Оселедець) 6. Що означає слово «козак»? (Вільна людина) 7. Допоміжна історична дисципліна, яка вивчає час?(Хронологія) 8. Столиця автономної республіки Крим (Сімферополь) 9. Найбільша річка України (Дніпро) 10. Як називались найдавніші землеробські племена, що мешкали на території України (Трипільці) Запитання для другої команди
3. Яку віру мав сповідувати новобранець, щоб вступити до січі? (Православну) 4. Що вивчає топоніміка? ( Топоніміка ) 5. Яка наука вивчає герби? (Геральдика) 6. Наука про минуле життя людства (історія ) 7. Як називається козацький човен? (Чайка) 8. Столиця України (Київ) 9. Найвищі гори України (Карпати) 10. Назвіть найвідоміші кочові племена, що мешкали в Північному Причорномор’ї Підведення підсумків першого туру ІІ станція «Козацькі забави» Слово вчителя: «Які страви були найбільш поширені у козаків?(куліш) Куліш ми з вами зараз не варимо, хоча шкода, а ось картопля на нашому столі справжня господиня.» Завдання: По одному учаснику від команди. Необхідно обчистити картоплю, щоб була суцільна лушпайка. У кого вона найдовша, той і виграв. Переможцю – 2 бали, тому, хто програв – 1 бал. Ведучий. Козаки мали свої звичаї. Хто хотів стати козаком, мусив наперед служити 3 роки у старшого козака. Коли навчався від того козака орудувати зброєю й набував спритності у битвах, ставав справжнім козаком і діставав зброю: рушницю, спис, луки і стріли. Ведуча. Козаки одягалися просто: в грубу сорочку в довгий плащ без рукавів. За широким поясом носили пістолі і люльки, через плече носили торбинку з харчами, а до пояса на ремінець прив’язували ще й порохівницю з порохом. Голови голили… Та ще й таку моду мали: чуприну носили, та таку, що на вухо намотували. Ведуча У народі існує багато легенд про випробування прийому в козаче товариство. Розповідають, що після того, як хлопець перехреститься, його пригощали пекучим від перцю борщем. Новачок мав його з’їсти, запиваючи квартою оковитої. Опісля новачка вели туди, де не – Хортиці, чи в іншому місці на Дніпрі – лежала перекинута між скелями колода : хлопець мав пройти тим ,,містком”, не зірвавшись у воду. Подолавши цей іспит, майбутній козак повинен був пропливти певну відстань проти течії в смузі Дніпровських порогів.
ІІІ станція «Козацькі пороги» ( Командам пропонується правильно спів ставити запитання та відповідь. Запитання однакове для всіх команд. Максимальна кількість балів – 6 ) 1. Кошовий отаман а) перекладав документи і переговори з іноземцями, очолював розвідку. 2. Військовий тлумач б) очолював артилерійську та фортифікаційну справу,керував побудовою укріплень. 3. Курінний отаман в) ударами в литаври збирав козаків на січовий майдан. 4. Військовий пушкар г) йому належить вища влада на Січі. 5. Військовий довбиш д) завідував зброєю, порохом, навчав гармашів. 6. Військовий обозний е) мав необмежену владу над козаками свого куреня
Ключ правильної відповіді: 1 – г); 2 – а); 3 – е); 4 – д); 5 – в); 6 – б). Підведення підсумків. ІV станція «Гра з глядачами» (Глядачам задаються питання . Знайшовши правильну відповідь, глядач піднімає руку.) (Глядачам задаються питання . Знайшовши правильну відповідь, глядач піднімає руку.)
Журі оголошує результати трьох змагань. V станція «Козацьке мистецтво» Необхідно по одному учаснику від команди. Учасники отримують завдання, із зав’язаними очима намалювати коня. Той, хто ближче до дійсності, отримує 2 бали, інший – 1 бал. VI станція «Слава героям» ( Ведучий зачитує характеристику певного героя, або посадової особи. Команди по черзі дають відповіді. Якщо команда помиляється , право відповіді переходить до суперника. За правильну відповідь – 2 бали. 1. У 1563 році він очолив похід на Молдову, де потрапив у полон. Його відіслали у Царгород і там стратили. Турки скинули його з вежі на гак. Три дні він висів, зачепившись ребром за гак, глузуючи з ворогів і не прохаючи про помилування. (Дмитро Вишневецький) 2. Він був одним з небагатьох магнатів, хто не відмовився від православ’я . Оголосив єпископів-укладачів унії «вовками в овечій шкурі», та погрожував громадянською війною, якщо Польща не врахує інтереси православних. (Костянтин Острозький) 3. Уродженець міста Гусятин на Тернопільщині. З юнацьких років ходив у походи проти турків і татар. Служив Острозькому, був свідком придушення повстання К. Косинського. Рано втратив батьків, які були закатовані поляками. (Северин Наливайко) 4. Учень Франциска Скорини. В 1573р., за допомогою меценатів відкрив у Львові друкарню. Надрукував знаменитий «Апостол», «Буквар», «Острозьку біблію». (Іван Федоров) VIІ станція «Козацькі скарби» ( Ведучий тримає два конверти. В кожному з них завдання, яке передбачає необхідність із слів скласти правильний опис, у першому варіанті вигляду козака, а у другому Запорізької Січі. Завдання на правильність і швидкість За правильно виконане завдання – 2 бали.) 5. Вигляд козака – оселедець, шаровари, люлька, свита, шабля, пістолі, вишиванка. 6. Вигляд Запорізької Січі – курінь, церква, гармата, зсічене укріплення, курінний отаман, кіш, литаври Підведення підсумків. VIIІ станція «Козацька спритність» Як відомо, козаки завжди на Січі носили старий одяг , інколи заношуючи його до дірок, але самі його прали, підшивали, латали. Ми зараз вияснимо, чи є спритними у цій справі два представники наших команд. По одному учаснику від команди. Вони повинні якомога швидше зшити порвану тканину. Хто швидше і якісніше – 2 бали, хто буде більш повільним – 1 бал. Ведуча Ось і закінчилося свято, Ведучий Хай вам щастить завжди й у всьому, Підведення підсумків змагань. Нагородження переможців. Звучить музика «Козацький марш»
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |