Цілі уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин і номенклатуру неорганічних речовин на прикладі солей; навчити називати солі, складати їхні формули за валентностями, розпізнавати з-поміж інших класів неорганічних сполук; розвивати вміння й навички складати формули за валентністю на прикладі солей, виконувати обчислення. Тип уроку: комбінований. Форми роботи: робота з опорною схемою, розповідь учителя, демонстраційний експеримент, групова робота. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки солей, картки-завдання.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання Хімічний диктант за назвами кислот і оксидів 1) купрум (ІІ) оксид; 2) сульфатна кислота; 3) хлоридна кислота; 4) карбон (ІV) оксид; 5) алюміній оксид; 6) карбонатна кислота; 7) ортофосфатна кислота; 8) сульфатна кислота; 9) ферум (ІІІ) оксид; 10) нітратна кислота.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, виклад нового матеріалу Демонстрація 9. Зразки солей 1) NaCl - кухонна сіль 2) CuSO4 - мідний купорос 3) Na2SO4 - каустична сода 4) KMnO4 - марганцівка 5) KNO3 - калійна селітра (На склянках наведені тривіальні назви.) - Де використовуються ці солі? 1. Які неорганічні сполуки належать до класу солей? Солі, представлені на столі, належать до класу середні солі. Розрізняють: середні (Na2CO3), кислі (NaHCO3) й основні ((CuOH)2CO3) солі. 2. Як називаються солі відповідно до сучасної української номенклатури? Назва металу (валентність, якщо змінна) + назва кислотного залишку. Скористаймося таблицею «Назви кислот» і назвемо солі, які є на вашому столі. 1) NaCl — натрій хлорид 2) CuSO4 — купрум (ІІ) сульфат 3) Na2SO4 — натрій сульфат 4) KMnO4 — калій перманганат 5) KNO3 — калій нітрат 3. Аналогічно можна скласти формули солей, знаючи їхню назву, валентність металу й валентність кислотного залишку. Ферум (II) хлорид — FeCl2 Натрій фосфат — Na3PO4 Алюміній сульфат — Al2(SO4)3
IV. Закріплення вивченого матеріалу Робота в парах Кожна пара одержує картку-завдання. 1. Складіть формули солей. 2. Дайте назву за сучасною українською номенклатурою.
Учні по черзі читають складені формули солей, записують у зошитах і, за необхідності, на дошці, дають солям назви. 3. Додаткове завдання. 1) Серед одержаних солей виберіть формулу солі з найбільшою молярною масою. 2) Обчисліть кількість речовини в 32 г цієї солі. 3) Обчисліть, у якій масі міститься 2 моль солі.
V. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього. Творче завдання 1. Складіть формули солей Калію з усіма кислотними залишками в таблиці й дайте їм назви. 2. Підберіть приклади історично сформованих назв солей.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |