Мета: систематизувати та узагальнити знання школярів про особливості поетичної творчості В. Cамійленка, роль гумора та сатири в ній; розвивати творчі здібності учнів, їх логічне мислення, пам’ять, вміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, відповідні обґрунтування; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани до творчості В. Cамійленка, культури рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Тип уроку: закріплення опанованих знань. Обладнання: портер В. Cамійленка, бібліотечка його творів, учнівські малюнки до поезій письменника. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями - Дайте визначення поняттям «гумор», «сатира». - Над чим сміється В. Cамійленко у своїх творах? - З якою метою письменник намагається у своїх творах використати сатиричні прийоми? - Що засуджує митець у поезіях «Патріоти», «Ельдорадо»? - Кого і що він висміює у власних творах? Про що свідчить? - В чому полягають особливості творчого креда письменника — гумориста і сатирика? - Яку оцінку творчій діяльності В. Cамійленка дали І. Франко, М. Богданович? - Чому навчають твори письменника молоде покоління? ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів ІV. Основний зміст уроку 1. Вступне слово вчителя Таким чином, ми з вами закінчили вивчення творчості В. Cамійленка, дізналися про гумор і сатиру — одних із головних засобів, які митець застосовує у своїх поезіях. Сьогодні ви спробуєте виявити власні здібності, бачення, погляди на вірші митця. Пишучи твір на літературну тему, варто розкривати її не загальними фразами, а заглиблюватися в аналіз епізодів з художнього твору, аргументувати свої думки. Конкретності твору завжди надають цитати. Їх у письмовій роботі має бути небагато, вони повинні бути невеликі, чіткі за змістом і тісно пов’язані з викладом думок. У творчих письмових роботах необхідно показати своє вміння висловлювати власне ставлення до прочитаної поезії, робити узагальнення і світоглядні висновки із запропонованої теми. Слід розповісти, що схвилювало, викликало роздуми про життя, які загальнолюдські проблеми порушив митець, яке виховне значення має прочитана книга. Бажаю творчих успіхів у письменницькій діяльності! 2. Підготовча робота до твору. Виконання завдання 2.1. Закінчити прислів’я: - «Слухай тисячі разів, а говори... (один раз)». - «Менше говори — більше... (вчуєш)». - «Менше слів, а більше... (діла)». - «Не спіши язиком, квапся... (ділом)». - «Нащо нам музики, коли в нас... (довгі язики)!» Коментування змісту цих прислів’їв. 2.2. До слова «патріот» дібрати відповідні характеристики з різних частин мови. 2.3. Скласти міні-діалог на тему «Патріоти в Ельдорадо» або «Ельдорадо — країна «радості і щасливого життя». 2.4. Мікрофон. Яку «насолоду» отримує людина, живучи в Ельдорадо? 2.5. Скласти «доміно», розкриваючи з поезії «Ельдорадо» смисл фрази «Русь єдина...» 3. Перелік тем для написання роботи за творчістю В. Cамійленка - «У чому справжній патріотизм (за віршем В. Cамійленка «Патріоти»)? - «Щасливе» життя в Ельдорадо». - «Віртуозна майстерність В. Cамійленка як поета-сатирика» (за творами письменника). - «Роль гумористично-сатиричних віршів В. Cамійленка у розвитку української літератури кінця ХІХ — початку ХХ ст.». 4. Виконання письмової роботи за творчістю В. Cамійленка. Орієнтовний зразок твору на тему «Віртуозна майстерність В. Самійленка як поета-сатирика». Одно — творити язиком, А друге — перти плуга. В. Cамійленко Дуже часто поети приходять до своїх читачів через роки грубими фоліантами або тонесенькими томиками з полиць книгозбірень. Стерши пил, ми припадаємо до пожовклих сторінок, як ото буває до польового чи лісового струмка, здуваючи пережухле листя і струхлявіле галуззя, щоб напитися з чистої бистрини. А буває й так, що рядки поета живуть серед людей, співаються, читаються, так би мовити, не іржавіють, хоч мало хто знає, кому вони належать. Одним з таких митців слова є В. Самійленко — письменник-сатирик. Після прочитання двотомника Володимира Івановича мені відкрився багатогранний, чистий світ цієї напрочуд чесної і порядної людини, яка все життя простувала дорогою любові до поневоленого народу, дорогою слугування рідній культурі і рідному слову. Гумористично-сатиричні твори В. Cамійленко писав упродовж усього життя. У своїх сатиричних поезіях автор викриває імперський шовінізм, фальшиве народництво, царську цензуру, хиби власних земляків, неробство, боягузство. Але якою б не була тема творів, їх об’єднує любов до України, до її окраденого народу. Основою більшості сатиричних творів В. Самійленка є комічна ситуація, але значну вагу в його поезіях має комічне подання певного факту, явища. Вірш «Ельдорадо» являє собою ряд картин Ельдорадо — міфічної країни щастя та незчисленного багатства. У творі ця назва набуває іронічного звучання. Змальовано у вірші Росію. Там живе племен усяких — Престрашенна мішанина, І за те той край зоветься — Русь єдина, Русь єдина. Подано в деталях політично гостру характеристику часу панування Росії на теренах України та інших пригнобленних держав. В основі побудови вірша лежить контраст висловлювань. У перши трьох рядках кожної строфи подане піднесене малювання свобод і благ мешканців чарівної країни, а четвертий рядок являє собою викриття гнітючих явищ суспільства. В тій країні люблять волю, Всяк її шука по змозі І про неї розмовляє — У острозі, у острозі. «Ельдорадо» визначає поета як майстра політичного викладу. Такого іронічного звучання набирає вірш «Патріоти», який звернений на земляків. У цій поезії В. Самійленко висміює базікання про «високі матерії», неробство, боягузтво. Сюжет її простий: двоє хлопців стояли і розмірковували, а точніше, базікали про «долю своєї землі». На словах вони «боронили» права народні, роздумували «про окремість натури», «давність своєї культури», фантазували про те, «як дійте народ своїх прав». А третій хлопчик стояв собі мовчки, бо «він мовити красно не міг», але щиро вболівав за долю своєї безталанної України: Вбачались йому патріоти Із купою слів голосних. А поруч мільйони голоти, І темність, і вбожество їх. Але поет не схвалює і поведінку третього юнака, хоч йому й болить безправне становище народу, його вбогість, темнота. Автор вважає, що мало самого лише співчуття. Справжній патріот — той, хто не сидить склавши руки, а бореться за краще життя, захищає народні інтереси. Чи не є актуальним це питання,— чи мало ми маємо таких горе патріотів? Ці вірші В. Самійленка відігравали і зараз відіграють величезну роль у справі пробудження національної самосвідомості українців. Впродовж багатьох десятиліть ім’я митця майже не згадували, але сьогодні він до нас нарешті повернувся і вчить нас по-справжньому любити рідну землю. V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання Закінчити написання творчої роботи; дібрати матеріал про життя і творчість Є. Дудара, знати зміст його гуморески «Слон і мухи».
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |