Мета уроку: ознайомити учнів з основними вимогами до нормального харчування, розглянути наслідки недостатнього харчування й ожиріння, встановити чинники, що негативно впливають на процеси обміну речовин; навчитися складати й аналізувати індивідуальний харчовий раціон, ураховуючи склад і енергетичну цінність продуктів харчування, а також вік і професію людини. Обладнання й матеріали: таблиця «Будова клітини тварин», схеми «Обмін білків, жирів і вуглеводів», «Обмін води й мінеральних солей». Базові поняття й терміни: енергетичний баланс організму, потреба в поживних речовинах, недостатнє харчування, надмірне харчування. Концепція уроку Сформулювати поняття раціонального харчування й енергетичного балансу організму; показати, чим визначається потреба організму людини в поживних речовинах; пояснити, чому з віком змінюється потреба в поживних речовинах; розглянути наслідки недостатнього харчування й ожиріння, на конкретних прикладах показати чинники, що негативно впливають на процеси обміну речовин; у ході практичних робіт дати кожному учневі можливість отримати практичні навички з визначення ідеальної ваги тіла й зі складання індивідуального харчового раціону. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Опишіть функції вітаміну А, а також наслідки його нестачі й надлишку в організмі. 2. Опишіть функції вітаміну D, а також наслідки його нестачі й надлишку в організмі. III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя Раціональне харчування — харчування, за якого до організму з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни й мінеральні солі в кількості, що необхідна для нормальної життєдіяльності. Енергетичний баланс — рівне співвідношення енергії, що надходить до організму з їжею, і енергії, що витрачена внаслідок діяльності організму. Якщо витрати енергії перевищують її надходження, то кажуть про недостатнє харчування. Якщо ж надходження енергії перевишує її витрату, то кажуть про надмірне харчування. Чинники, що визначають потребу людини в поживних речовинах: маса тіла, вік, рівень рухової активності. IV. Виконання практичних робіт Практична робота № 5. Антропометричні вимірювання Мета: навчитися вимірювати ріст і вагу тіла, встановлювати кореляцію між окремими частинами тіла. Обладнання й матеріали: ростомір, медичні терези, сантиметрова вимірювальна стрічка, ручний динамометр, зошит, підручник. Хід роботи Робота виконується групами по два-чотири учні. 1. Визначення росту. Встаньте без взуття на площадку ростоміру так, щоб торкатися вимірювальної планки трьома точками: на рівні п’яток, сідничних м’язів і лопаток. По горизонтальній планці, яку притискують до голови, визначте ріст і занесіть результати до таблиці. 2. Визначення ваги. Встаньте без взуття й верхнього одягу на медичні терези. Визначте вагу й занесіть результати до таблиці. 3. Визначення масо-ростового індексу. Масу свого тіла розділіть на ріст (у см). На кожний сантиметр росту має припадати 350–400 г у хлопчиків і 375–425 г у дівчат. Результати занесіть до таблиці. 4. Визначення масо-ростового показника. Якщо ваш ріст у межах 155–164 см, то відніміть від росту цифру 100. Якщо ваш ріст у межах 165–185 см, то відніміть від росту цифру 110. Результати занесіть до таблиці. 5. Зняття мірок з фігури. Вимірювання виконується сантиметровою стрічкою. Проводяться такі вимірювання: 1) довжина ніг (від горба стегнової кістки до підлоги); 2) обхват шиї (по основі шиї); 3) обхват грудей (по найбільш виступаючих точках грудей); 4) обхват талії (по найбільш тонкій частині фігури); 5) обхват стегон (по найбільш виступаючих точках сідниць).
6. Сформулюйте висновки, в яких укажіть, про що свідчить відповідність маси тіла й росту, а також окремих частин тіла. Поясніть, яке значення для людини має знання цих параметрів. Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчового раціону за добу та відповідність його нормам Мета: навчитися складати й аналізувати індивідуальний харчовий раціон, ураховуючи склад і енергетичну цінність продуктів живлення, а також вік і професію людини. Обладнання й матеріали: таблиці «Вміст органічних речовин у харчових продуктах рослинного і тваринного походження», «Добова витрата енергії у людей, які займаються різними видами праці», «Норма добової потреби людей у поживних речовинах», зошит, підручник, калькулятор.
Хід роботи 1. Складіть розпорядок дня й обчисліть енергетичні витрати для кожного виду діяльності (з розрахунку на свій організм). Визначте повну витрату енергії за добу. Результати оформте у вигляді таблиці.
2. Складіть свій індивідуальний харчовий раціон, оформивши результати у вигляді таблиці.
3. Сформулюйте висновки, в яких укажіть, наскільки ваш раціон відповідає оптимальному, а також порівняйте добові витрати й надходження енергії до вашого організму. V. Домашнє завдання
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |