Цілі уроку: розглянути особливості процесу травлення в шлунку, а також характер дії ферментів шлунка; розглянути особливості процесу травлення в кишечнику, а також характер дії ферментів кишечнику. Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», пробірки, шлунковий сік, розчин лугу, водяна баня, білок, мікропрепарати слизової оболонки кишечнику, мікроскопи. Базові поняття й терміни: травлення, шлунок, шлунковий сік, залози, ферменти, пепсин, слиз, хлоридна кислота, травлення, хімус, тонкий і товстий кишечник, дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, жовчний міхур, печінка, жовч, емульгація, всмоктування поживних речовин, ворсинки, мікроворсинки, сліпа кишка, апендикс, пряма кишка. Концепція уроку Ознайомити учнів з особливостями травлення в шлунку; розповісти про залози шлунка й виділення шлункового соку, а також про роль хлоридної кислоти, яка формує кисле середовище, що сприяє перетравленню білків; звернути увагу на ферменти шлунка й речовини, які вони розщеплюють (білки); пояснити причини виникнення таких захворювань, як гастрит і виразка шлунка, показати величезну роль паління в розвитку цих захворювань; ознайомити учнів з особливостями травлення в кишечнику; розповісти про різноманітні залози кишечнику, а також про роль жовчі у процессах перетравлення жирів; звернути увагу на ферменти, які виділяються підшлунковою залозою й залозами стінок кишечнику, і речовини, які вони розщеплюють (вуглеводи, білки й жири); детально розглянути механізми пристінкового травлення і всмоктування перетравлених речовин мікроворсинками; пояснити роль симбіотичних мікроорганізмів, що мешкають у товстому кишечнику та синтезують необхідні людині вітаміни. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Які ферменти виділяються слинними залозами? 2. Які процеси відбуваються з їжею в ротовій порожнині? 3. Де розташовані смакові рецептори? III. Вивчення нового матеріалу Повідомлення учнів Гастрит і виразкова хвороба шлунка. Виразкова хвороба дванадцятипалої кишки. Розповідь учителя з елементами бесіди й одночасним заповненням таблиці
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів 1. Які залози є у шлунку? 2. Який склад має шлунковий сік? 3. Навіщо у шлунку виділяється хлоридна кислота? 4. Які залози виділяють секрети у дванадцятипалу кишку? 5. Навіщо потрібна жовч? 6. Як відбувається всмоктування поживних речовин? 7. Чи можуть приносити організму користь мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику? Самостійна робота учнів 1. Чому шлунок сам себе не перетравлює? (Слизова оболонка шлунка стійка до дії травних ферментів, оскільки вона виділяє слиз, що ізолює стінки шлунка від хлоридної кислоти й ферментів) 2. Як відмінності у функціях, що виконують тонкий і товстий кишечник, відбилися на їх будові? (Товстий кишечник за структурою схожий на тонкий, але в ньому відсутні ворсинки, а подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками). Це пов’язано з тим, що в товстому кишечнику всмоктування перетравленої їжі вже не відбувається, і немає необхідності у значному збільшенні площі поверхні контакту з харчовою грудкою. Крім того, у зв’язку з цим, немає потреби в інтенсивному перемішуванні харчової грудки з допомогою м’язів кишечнику) 3. Підготувати повідомлення про хвороби шлунково-кишкового тракту. V. Домашнє завдання
| |||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |