Цілі уроку: встановити біологічне значення обміну речовин і енергії, визначити основні групи речовин, що беруть участь в обміні, розглянути обмін основних органічних речовин — білків, жирів і вуглеводів, розглянути обмін неорганічних речовин, а також роль вітамінів в обміні. Обладнання й матеріали: таблиця «Будова клітини тварин», схеми «Обмін білків, жирів і вуглеводів», «Обмін води й мінеральних солей». Базові поняття й терміни: обмін речовин, асиміляція (анаболізм), дисиміляція (катаболізм), енергетичні потреби організму, поживні речовини, вода, мінеральні речовини, регуляція обміну речовин, вітаміни, водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни, авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз. Концепція уроку Розглянути дві основні групи процесів, що відбуваються в організмі,— асиміляцію (анаболізм) і дисиміляцію (катаболізм), сформулювати їх визначення; показати, що вони є двома взаємопов’язаними частинами обміну речовин, сформулювати поняття «обмін речовин»; пояснити, що будь-які перетворення речовин в організмі пов’язані з витратою або утворенням енергії та, отже, існування обміну речовин без обміну енергії неможливе; розглянути основні групи речовин, що беруть участь в обміні; на прикладі органічних і неорганічних речовин показати механізми і значення обміну речовин; ознайомити учнів з вітамінами, визначити їх основні функції в організмі; показати, чим зумовлено розділення вітамінів на дві групи (водорозчинні й жиророзчинні); на прикладі конкретних вітамінів показати, до чого призводить їх надлишок або нестача в організмі. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Що призводить до харчових отруєнь? 2. Які заходи профілактики є загальними для всіх шлунково-кишкових захворювань? 3. Чому харчові продукти розщеплюються організмом на складові частини? III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Асиміляція — процеси, внаслідок яких відбувається утворення органічних сполук, необхідних для забезпечення життєдіяльності клітин. Дисиміляція — процеси, внаслідок яких відбувається розщеплення органічних сполук на більш прості речовини. Обмін речовин — сукупність змін, що відбуваються з речовинами з моменту їх надходження до організму з навколишнього середовища до моменту утворення кінцевих продуктів розпаду й виведення їх з організму. Основні групи речовин, що беруть участь в обміні речовин в організмі людини: білки, жири вуглеводи, вода, мінеральні речовини, вітаміни. Заповнення таблиці
Повідомлення учнів 1. Причини виникнення і профілактика гіповітамінозів. 2. Причини виникнення і профілактика гіпервітамінозів. Робота з таблицею
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів 1. Які функції виконують вітаміни? 2. Що таке гіпервітаміноз? 3. Що таке гіповітаміноз? Самостійна робота учнів 1. Складіть схему обміну води в організмі людини. 2. Складіть схему обміну вуглеводів в організмі людини. 3. Як зберегти вітаміни в їжі під час кулінарної обробки? V. Домашнє завдання
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |