Механізм терморегуляції. Фізіологічний механізм загартування

Цілі уроку: ознайомити учнів з роллю шкіри в обміні речовин і терморегуляції організму, сформулювати поняття загартування організму, розкрити його фізіологічне значення.

Обладнання й матеріали: таблиці «Будова шкіри», «Загартування», схема механізму терморегуляції.

Базові поняття й терміни: шкіра, терморегуляція, рефлекс, загартування, природні чинники загартування, повітряні й сонячні ванни, водні процедури, контрастні температури.

Концепція уроку

Розповісти учням про роль шкіри в обміні речовин, звернути увагу на її роль у терморегуляції; обговорити механізми терморегуляції організму, підкреслити необхідність для людини підтримання постійної температури тіла; розкрити роль шкіри як органа тепловіддачі й підкреслити рефлекторний характер терморегуляції; на прикладі цього механізму показати взаємозв’язок систем і органів організму; сформулювати поняття «загартування організму»; розповісти про його роль у попередженні застуди, сформулювати гігієнічні вимоги до загартовування; розглянути природні чинники загартування, такі як сонячні й повітряні ванни, а також водні процедури; обговорити дію контрастних температур на організм.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Яка будова шкіри?

2. Які особливості будови забезпечують еластичність шкіри?

3. Навіщо потрібне волосся? Яка його будова?

4. Навіщо потрібні нігті? Яка їх будова? III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Терморегуляція — урівноваженість процесів віддачі й утворення тепла в організмі.

Процеси теплопродукції забезпечують:

1) внутрішні органи;

2) скелетна мускулатура.

Перенесення тепла всередині організму здійснюється переважно кровоносною системою.

Процеси тепловіддачі забезпечують:

а) шкіра;

б) легені;

в) органи виділення.

Основним органом тепловіддачі є шкіра. Зміна віддачі тепла відбувається шляхом регуляції кількості крові, що протікає через капіляри шкіри. Збільшення віддачі тепла може значно підвищуватися за рахунок виділення поту, при цьому значна кількість теплоти витрачається на його випаровування. Регуляція процесів утворення й виділення тепла провадиться

центральною нервовою системою й залозами внутрішньої секреції. Вона здійснюється рефлекторно.

Загартування — комплекс прийомів, направлених на підвищення функціональних резервів організму та його опірності до несприятливого впливу фізичних чинників навколишнього середовища.

Природні чинники загартування:

- повітряні ванни;

-сонячні ванни;

- водні процедури.

Гігієнічні вимоги до загартування:

- регулярність процедур;

-поступове нарощування сили і тривалості процедур;

- урахування індивідуальних особливостей організму;

- постійний контроль за станом організму.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1. Що таке терморегуляція? Як вона відбувається?

2. Які гігієнічні вимоги до загартування організму?

3. Які природні чинники сприяють загартуванню?

Самостійна робота учнів

1. Опишіть зміни, що відбуваються в шкірі в разі зниження температури навколишнього середовища.

2. Опишіть зміни, що відбуваються в шкірі в разі підвищення температури навколишнього середовища.

3. Підготувати повідомлення про захворювання шкіри та їх профілактику.

4. Підготувати повідомлення про гігієнічні вимоги до одягу.

5. Підготувати повідомлення про гігієнічну, лікувальну й декоративну косметику.

V. Домашнє завдання


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: