Цілі уроку: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини, розглянути особливості будови серця та її зв’язок з функціями, що виконуються. Обладнання й матеріали:таблиці «Кровообіг», «Будова серця», «Еволюція кровоносної системи хребетних», розбірна модель серця. Базові поняття й терміни: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикардій, передсердя і шлуночки, клапани, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця. Концепція уроку Розповісти про функції та значення кровообігу; показати, що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток; описати будову серця, указати на наявність двох передсердь і двох шлуночків, звернути увагу на роз’єднання правої та лівої половини серця і повне розділення потоків венозної та артеріальної крові, а також на наявність системи клапанів, які забезпечують тік крові в одному напрямі; перелічити оболонки, що входять до складу стінок серця: ендокард, міокард і епікард; показати, що серце розташовано в особливій серцевій сумці — перикардії; перелічити основні властивості серцевого м’яза: збудливість, провідність і скоротливість. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Що таке імунітет? 2. Яка роль імунітету в збереженні індивідуальності організму? 3. Опишіть особливості будови кровоносної системи хребетних? 4. У яких хребетних уперше з’являється серце? Повідомлення учнів Будова серця в різних груп хребетних. III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя Схема будови серця Оболонки серця: - ендокард (внутрішня); - міокард (середня м’язова); -епікард (зовнішня); - перикардій (навколосерцева сумка). Основні властивості серцевого м’яза Збудливість — здатність переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників. Провідність — здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь-якій ділянці, по всьому серцю. Скоротливість — здатність м’язової тканини серця скорочуватися під впливом збудження. Автоматизм — здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, що виникають у самому серці. IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів Яке значення має кровообіг? Яку будову має серце? Які основні властивості серцевого м’яза? Самостійна робота учнів 1. Чому серцевий м’яз виділяють в окремий тип м’язів? (Особливості роботи серця вимагають від його м’яза властивостей як скелетного, так і гладкого м’яза. Тому, хоча в процесі еволюції серцевий м’яз розвинувся з гладкого м’яза, він має низку властивостей скелетного м’яза) 2. Як забезпечується автоматизм роботи серця? (З допомогою спеціальних клітин, які автоматично продукують ритмічні імпульси, що спричинюють скорочення серця) V. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |