Цілі уроку: сформувати поняття про внутрішнє середовище організму і його гомеостаз, визначити функції і склад крові. Обладнання й матеріали:таблиці із зображенням будови кровоносних систем кільчастих черв’яків, членистоногих і хордових, таблиця «Кров». Базові поняття й терміни: внутрішнє середовище організму, гомеостаз, кров, лімфа, тканинна рідина, плазма, фізіологічний розчин, формені елементи крові, еритроцити, лейкоцити, тромбоцити. Концепція уроку Сформулювати поняття гомеостазу, підкреслити обов’язковість збереження гомеостазу для існування живих організмів; розповісти, яку роль у підтримці гомеостазу й життєдіяльності організму грає внутрішнє середовище; пояснити, що внутрішнє середовище організму формують його рідини: кров, лімфа і тканинна рідина; звернути увагу на їх тісний взаємозв’язок; детально зупинитися на основних функціях крові: транспортній, регуляторній і захисній; розглянути склад крові: плазму й формені елементи. Хід уроку І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Бесіда вчителя з обговоренням питань 1. Чим відрізняється хімічний склад клітин від хімічного складу навколишнього середовища? 2. Чому організм повинен підтримувати постійність свого складу? III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди Гомеостаз — постійність умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі. Основні складові внутрішнього середовища організму: - кров; - лімфа; - тканинна рідина. Основні функції кровіКількість води в крові сягає 90 %. Концентрація солей у плазмі крові (Na+, K+, Ca2+, HCO3– та ін.) становить 0,9 % і підтримується на постійному рівні. Водний розчин, концентрація якого становить 0,9 %, називається фізіологічним. Його можна використати для поповнення крові в разі її значних утрат. До складу органічних речовин плазми крові входять білки, жири й вуглеводи. Їх концентрація може досить сильно коливатися. З формених елементів крові еритроцити й лейкоцити є кров’яними клітинами, а тромбоцити — кров’яними пластинками Питання до учнів 1. Які функції виконує кров? 2. Які рідини складають внутрішнє середовище організму? 3. Що таке гомеостаз? 4. Який склад крові? 5. Що міститься у плазмі крові? Самостійна робота учнів 1. Чому склад і вміст органічних речовин у плазмі може досить сильно коливатися? (Залежно від потреби організму плазма переносить між органами ті чи інші органічні речовини) 2. У яких випадках уміст органічних речовин у плазмі крові різко зростає? (Після прийому їжі, коли розпочинається її всмоктування) 3. Чому концентрація солей у плазмі крові підтримується практично на постійному рівні? (Для збереження постійності внутрішнього середовища організму, що забезпечує найбільш сприятливі умови для протікання процесів обміну) V. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |