Мета: повторити найважливіші теоретичні відомості з синтаксису і пунктуації, зокрема про просте ускладнене речення, розділові знаки в ньому; актуалізувати мотиваційні резерви дев’ятикласників щодо аналізу простого ускладненого речення, удосконалити пунктуаційні вміння вживати розділові знаки в реченнях з однорідними й відокремленими членами, зі вставними словами (словосполученнями) тощо; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню ролі кожного українця в історії нації. Внутрішньопредметні зв’язки: Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації простих ускладнених речень. Текст (риторичний аспект): стилістична роль простих ускладнених речень у висловлюваннях художнього стилю. Тип уроку: урок повторення здобутих знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку День, прожитий кожним із нас сьогодні, завтра стане історією — історією сучасності. В. Гусєв ІІІ. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого Дослідження-аналіз (колективна робота з текстом) · Прочитати текст. Дібрати заголовок. З’ясувати тип мовлення. Дослідити синтаксичну організацію висловлювання. Побутує думка, що історія — щось далеке від нас, таке, що давно минуло. Ні, історію творимо ми — повсюди і щогодинно. День, прожитий кожним із нас сьогодні, завтра стане історією — історією сучасності. І з того, яким був цей день, чим він був насичений, про нас судитимуть наші нащадки. Ми ж, ті, хто живее нині, відповідальні як за минуле, так і за майбутнє. Відповідальні перед тими, хто творив підвалини нашої державності. Наша подвійна відповідальність перед тими, хто прийде після нас, адже успадкують вони не тільки наше сьогодення, а й минуле. Безперечно, визначення шляхів подальшого розвитку України великою мірою ґрунтується на історичному досвіді народу, на засадних настановах визначних громадських і політичних діячів, видатних представників вітчизняної науки та культури. Можна не погоджуватися з їхнім баченням світу, політичними поглядами, конкретними діями, проте ми маємо знати й пам’ятати їх, якщо бажаємо осягнути минуле України, адже, оволодіваючи знаннями про історію нашого народу, вчимося дбати про його прийдешнє. Отже, з упевненістю можна твердити: наближення до історичної правди допоможе нам у розв’язанні сьогоднішніх і завтрашніх проблем (В. Гусєв). · Назвати речення, ускладнені: а) однорідними членами; б) відокремленими членами; в) вставними словами (словосполученнями). Пригадати, які ускладнювальні компоненти не є членами речення. Робота в парах. Пояснити вживання розділових знаків у тексті за допомогою пунктуаційних правил. Дослідження-відновлення (самоперевірка) · Відновити текст, визначивши межі речень. Списати, поділивши висловлювання на абзаци й розставивши потрібні розділові знаки. ЛИСТОПАД Дерева сплять я це бачила до останніх хвилин каштан притримував листя засохле зморщене але ще живе до останніх хвилин він чекав сонячного промінця не можна кидати жовтого листя напризволяще до останніх хвилин він чекав борючись з негодою й дочекався сонця морозний ранок каштан засинав а листя зморщене покручене все ще було живе «До наступної весни!» співав листок залишаючи гілку і плавно линув донизу підбадьорений променями сонця куди не глянь — всюди лежать килими із листя виблискуючи на сонці летять нитки, з яких тчуться перші по-справжньому осінні павутини днів листопад дерева як люди весною народжуються влітку розквіт і радість восени прощальний сонячний промінь остання радість похмурий сон листопад... (За А. Зеленською). · Визначити, чим ускладнені речення. Ключ ЛИСТОПАД Дерева сплять. Я це бачила. До останніх хвилин каштан притримував листя — засохле, зморщене, але ще живе. До останніх хвилин він чекав сонячного промінця. Не можна кидати жовтого листя напризволяще. До останніх хвилин він чекав, борючись з негодою, й дочекався сонця... Морозний ранок. Каштан засинав. А листя — зморщене, покручене, все ще було живе. «До наступної весни!» — співав листок, залишаючи гілку, і плавно линув донизу, підбадьорений променями сонця. Куди не глянь — всюди лежать килими із листя, виблискую- чи на сонці, летять нитки, з яких тчуться перші, по-справжньому осінні павутини днів. Листопад... Дерева — як люди. Весною народжуються, влітку — розквіт і радість, восени — прощальний сонячний промінь, остання радість, похмурий сон. Листопад... (А. Зеленська). Дослідження-аналіз · Прочитати текст. Що нового дізналися з нього? Як би ви відповіли на запитання, сформульоване на початку висловлювання? ГОПАК ДЛЯ ЛИЦАРЯ Що викликає в уяві пересічного українця слово «гопак»? Запальний танець, усміхнені дівчата у віночках та хлопці у шароварах. А як щодо словосполучення «бойовий гопак»? Це теж хлопці і дівчата, теж у шароварах, теж усміхнені, але не танцюють, а б’ються, використовуючи не лише силу рук і ніг, а й різноманітну історичну зброю,— шаблі, палиці, довбні, ціпи, серпи і бартки. Свого часу іноземці, які приїздили на Запорізьку Січ, дивувалися: непереможне козацьке військо замість цілодобової муштри лише співає й танцює... Українці, звісно ж, надзвичайно творчі люди, здатні будь-яку справу перетворити на цікаве і захопливе дійство. Досліджуючи народні танці — метелицю, аркан, гопак, було помічено в них купу бойових елементів. Як наше козацтво, один із найпотужніших середньовічних лицарських орденів, могло існувати без власного бойового мистецтва? Не секрет, що гопак виник у козацькому середовищі і спочатку був суто чоловічим танцем. У сучасній Школі бойового гопака тренування починаться з шикування та урочистого вітання: «Слава Україні!», під час якого учитель та учні, на знак поваги, вклоняються один одному. Тільки після цього починається вишкіл — козацька рухавка та вивчення техніки ведення бою. «Гопаківці» тренуються у спеціальному однострої: традиційні шаровари, які добре маскують удари ніг, вишиванка та обов’язково кількаметровий бойовий пояс-крайка, для захисту органів живота. Якщо у східних бойових мистецтвах статус воїна визначається кольором пояса, то у нас — кольором шароварів та зачіскою. У школі є сім рівнів майстерності. «Жовтяки» носять білі шаровари, «Соколи» — зелені, «Яструби» — блакитні, «Джури» — сині, «Козаки» — малинові, «Характерники» — червоні, «Волхви» — білі шовкові. Так само зачіски: «Жовтякам» зістригають волосся на скронях та потилиці на висоті кількох сантиметрів, «під макотер», а «Характерники» і «Волхви» мають лише пасмо волосся на маківці, заплетене в косу. Мають «гопаківці» і свій лицарський кодекс честі, що базується на споконвічних людських ідеалах — чесності, послідовності, жертовності та відваги (Н. Приступ). · Підготувати розповідь про відмінність бойового гопака від інших видів спорту та громадських організацій скаутського типу. · Зробити усний пунктуаційний аналіз простих ускладнених речень, скориставшись алгоритмом. АЛГОРИТМ пунктуаційного розбору простого речення
ІV. Підсумок уроку V. Домашнє завдання · Скласти висловлювання, розкривши зміст вислову, узятого епіграфом до уроку День, прожитий кожним із нас сьогодні, завтра стане історією — історією сучасності (В. Гусєв). Використати однорідні й відокремлені члени речення, вставні слова і словосполучення.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |