Контрольний переказ із творчим завданням

Мета: перевірити вміння й навички письмово переказувати прослуханий текст за самостійно побудованим складним планом, висловлювати власне ставлення до подій, героїв, їхніх учинків, редагувати написане з урахуванням вимог до мовлення; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, пам’ять; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу почуття дружби і взаємодопомоги.

Обладнання: пам’ятка, словник, схема-опора.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: література, етика, історія.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції (урок контрольного переказу).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з пам’яткою

 

Нагадування послідовності роботи над контрольним переказом із творчим завданням, критеріїв оцінювання письмових робіт учнів.

ІІІ. Процесуально-діяльнісний етап

Читання тексту

 

ДРУЖБА ЯК ЦІННІСТЬ

У будинку людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол.

У цих словах Козьми Пруткова образно визначена роль дружби у людських стосунках.

Дружба ушляхетнює життя, її шанували та возвеличували мислителі давнини. Дружба в оцінці Аристотеля, — найнеобхідніше для життя: адже ніхто не воліє жити без друзів, навіть якби він мав усі інші багатства. Далі він роз’яснював: «Дружба не тільки неоціненна, а й прекрасна — ми уславлюємо того, хто любить своїх друзів, мати багато друзів — це чудово, а деяким навіть здається, що бути хорошою людиною і другом — це одне й те саме».

Надзвичайно високо оцінюється дружба в українській культурі й ментальності. Розкриваючи велику силу дружби, Григорій Сковорода наводить слова Плутарха, що «дружба, супроводжуючи життя, не тільки додає втіхи й чарівності світлим його сторонам, а й зменшує страждання, і Бог, додавши до життя дружбу, зробив так, щоб усе було радісним, приємним і милим, коли друг поруч і разом із вами втішається. І як би підлесник не кував лихо, використовуючи насолоди і приємності, треба знати, що він нічого радісного не вносить у дружбу». Сковорода навчав бути обачливим у виборі друзів.

Нині, коли час збігає надзвичайно швидко, коли ритм життя набуває шаленого темпу, коли не вистачає часу на спілкування, телебачення подекуди замінює людське спілкування — чи актуальні питання глибоких, відданих дружніх взаємин? Чи не заміщуються ці відносини поверховими приятельськими, які засновуються на спільності справ і відпочинку?

Звичайно, час вносить свої корективи, але такі поняття, як дружба, любов завжди залишатимуться найвищими цінностями. Вони являють собою якийсь таємничий процес, який неможливо запрограмувати, наповнюють життя радістю спілкування, взаєморозуміння, емоційно збагачують його.

У психології поняття «дружба» визначається як стійкі індивідуально вибіркові міжособистісні відносини, які характеризують взаємну прихильність їх учасників, взаємні очікування відповідних почуттів та віддання переваги.

Розвиток дружби передбачає слідування її неписаному «кодексу», що стверджує необхідність взаєморозуміння, відвертості та щирості. Вона передбачає довірливість, активну взаємодопомогу, взаємний інтерес до справ та переживань іншого, щирість та безкорисливість почуттів.

Серйозні порушення подібного кодексу ведуть до її припинення, або до поверхових приятельських стосунків, або навіть до перетворення дружби у її протилежність — ворожість.

Найбільшої інтенсивності досягає дружба в юнацькі роки та в період ранньої зрілості, коли відзначається виняткова значущість відносин із друзями, найбільша частота зустрічей і найбільший обсяг спільно проведеного часу.

При цьому відносини між друзями наповнені глибоким емоційним змістом.

Дружба виступає іноді своєрідною формою психотерапії. Вона дозволяє висловити потаємні почуття, які переповнюють людину, та знайти підтримку, тих, хто поділяє її думки та почуття.

То ж справді, як стверджує українське прислів’я, людина без друзів, що дерево без коріння (За Л. Сохань; 405 слів).

Завдання

 

Напишіть переказ тексту, додавши самостійно складену кінцівку-роздум про своє розуміння дружби. Відтворюючи зміст, використайте аргументи, що підтверджують тезу (крім наявних, можна навести приклади з життя, літератури, мистецтва).

У самостійно створеній частині має бути те, що характеризує публіцистичний стиль, передусім поєднання логічних та емоційно-експресивних засобів.

Дотримуйтеся послідовності роботи над переказом.

Послідовність роботи над переказом

 

1. Самостійне складання учнями плану переказу.

2. Робота з чернеткою

3. Редагування (за пам’яткою) й переписування роботи начисто.

ІV. Контрольно-рефлексивний етап

Самостійна перевірка написаного

 

Учні читають переказ і виправляють помилки.

V. Домашнє завдання (на вибір)

Доберіть афоризми або прислів’я про дружбу і взаємодопомогу.

Запропонувати однокласникам «Кодекс дружби».

Доберіть текст публіцистичного стилю подібної тематики. Зробити його стилістичний аналіз.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: