Сміливість – половина перемоги. В. Нестайко «Жевжик»
Мета. Викликати інтерес до творчості В. Нестайка, розширити і поглибити їхні знання про письменника. Вчити стежити за логікою описуваних подій, орієнтуватися у тексті, формувати читацькі навички. Збагачувати словниковий запас учнів, формувати оцінні судження. Розвивати пам'ять, мислення, увагу. Виховувати бажання робити добро, повагу до сміливих людей.
Обладнання: диск з аудіозаписом казки, картки для парної та групової роботи, схеми для вивчення вірша.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Завдання на розвиток навичок читання.
1. Робота над віршем.
- Про яку рису характеру йде мова у вірші?
- Чи можна цей вірш назвати закликом? Чому?
Присвята дітям
Життя прожить — не поле перейти,
а океан безкраїй переплисти.
То ж прагніть завше доброї мети —
творити людям гарне і корисне.
Мета висока, чиста і свята.
Творіть завжди — ні миті супокою.
І згодом ваша власна доброта
повернеться людською добротою.
М. Римарів
Вивчення вірша за Ейдетикою.
Доброта — це сонце, яке йде з душі людини, воно освітлює шлях усім, хто поруч з нею. Саме доброта та ще одна з людських якостей перш за все відбивається у вчинках людини.
Дарма, що гора висока:
Наважишся – подолаєш.
Дарма, що ворог сильний:
Насмілишся – переможеш.
- Про яку рису характеру говориться у вірші? ( Сміливість)
Добрим, чемним, сміливим не просто бути, іноді треба переборювати себе, намагатися стати кращим, вчитись співчувати і допомагати тоді, коли хочеться пройти мимо, не помітити.
III. Повідомлення теми і мети уроку
V. Робота над темою уроку.
1.Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом В. Нестайко.
(Розповідають діти)
Ведуча. Шановні гості та учні 4 – Б класу сьогодні ви відвідаєте конференцію. Нагадаю, конференція - це заздалегідь заплановане, організоване зібрання людей для обговорення певної теми, яка визначена заздалегідь.
Щоранку на вулиці Шовковичній у самому центрі Києва можна зустріти високого сивого чоловіка з песиком на повідку. Час від часу він жартівливо посварюється на свого Дюка й усміхнено замріяно крокує далі… На нього не полює зграя фотографів і телекамер, проте його книжками зачитуються мільйони дітей "від 2 до 102..", і якби зібрати воєдино всю їхню до нього любов - вона осяяла б всю Україну… Цей чоловік - Всеволод Нестайко.
Перед тим як надати слово наступним учасникам нашої аудиторії, нам потрібно ознайомитись з значенням деяких нових для вас слів, а саме, поняття науковець, опонент, аналітик.
Науковець - той, хто проводить наукові дослідження.
Аналітик - фахівець, що здійснює аналіз чого-небудь.
Опонент - Особа, яка заперечує комусь у бесіді, на диспуті, наводить факти, що не були сказані.
Прошу до слова науковців ____________________________________
Науковець 1. Я повідомлю вам окремі важливі факти життєвого шляху В.Нестайка.
Народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині. Мама Нестайка викладала російську мову та літературу. Коли Всеволоду було три роки, загинув його батько. Він разом з мамою переїжджає до Києва. Тож все своє свідоме життя він проживає там.
Нестайко закінчує середню школу з одною четвіркою в табелі, зі срібною медаллю. Через повоєнні роки він не вчився у п'ятому та дев'ятому класах. Курс дев'ятого класу пройшов самостійно за два місяці. Після школи вступає на відділення філологічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Всеволод Нестайко закінчує навчання на філологічному факультеті в 1952 році.
(Розповідає використовуючи «Асоціативний кущ»)
Науковець 2.
Я повідомлю вам окремі важливі факти творчого шляху В.Нестайка.
Перші оповідання для дітей Всеволод Нестайко почав друкувати в журналах «Барвінок» та «Піонерія». Перша книжка «Шурка і Шурко» побачила світ у 1956 році. Видано близько тридцяти книжок оповідань, казок, повістей і п’єc.
Книги В. Нестайка перекладено двадцятьма мовами світу, в тому числі англійською, німецькою, французькою, іспанською, російською та іншими.
За творами Всеволода Нестайка знімалися фільми, що завоювали міжнародні нагороди. Телефільм «Тореадори з Васюківки», «Одиниця з обманом».
(Розповідає використовуючи «Асоціативний кущ»)
Асоціативний кущ
30 січня 1930 року Мама Батько
Шкільні роки Всеволод Зіновійович Нестайко університет
«Барвінок» та «Піонерія» Перша книжка
Переклад Фільми
Опонент
Мені залишається додати, що Всеволод Нестайко на сьогоднішній день є одним з найпопулярніших письменником. Нещодавно видали дві аудіокнижки письменника "В країні сонячних зайчиків" і "Чудеса в Гарбузянах". А "Тореадори" увійшли в інший звуковий збірник - "Золота скарбниця України. Бібліотека української літератури для школярів".
Аналітик
Я відмічаю ґрунтовну підготовку виступаючих з висвітлення даного питання. Хочу звернути вашу увагу на виставку книг В. Нестайка, подивившись на які, зможете згадати улюблених героїв. ……………………….. Основна тематика творів – життя школярів, формування духовного світу дітей. Слід визнати, що вдається це письменнику настільки добре, що жоден читач не може залишитися байдужим до його історій.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання казки В. Нестайко «Жевжик».
1). Робота над заголовком.
- Чи доводилося вам чути слово «жевжик» ?
- Прочитайте пояснення слова після твору (с. 103). Чи можна бачити , про кого буде ця казка?
2) Словникова робота.
а) Читання колонок слів
Пшик
Кривоший
Закаблук
Здоровило
- Поміркуйте, чому усі слова написані з великої букви? За що люди отримали такі імена?
б) Вправи на розширення поля читання.
химе●рні зато●рохтів
ша●нуйся терори●зують
аніскі●лечки диво●вижні
чудер●нацькі неду●гою
- читання «луною» за вчителем;
- читання «вибірково» .
- Які слова, серед даних, синоніми? (Химерні, чудернацькі, дивовижні)
- Доберіть синоніми до слів аніскілечки (зовсім), недуга (хвороба), заторохтів (заговорив).
- Складіть тлумачення слів шануйся (бережи себе) і тероризують (здійснюють протиправні вчинки, які порушують спокій людей).
б) Пояснення значень слів (робота на картках в парі).
Зигзаг - людина, яка ні на що не здатна, непотрібна.
Нікчема - ламана лінія.
Дивак - людина з незвичайними уподобаннями, особливими звичками.
Відкоша - людина, що лікує, застосовуючи засоби народної медицини.
Знахарка - відбиття нападу, відсіч нападникам.
- Прочитайте мовчки слова, що на картці, і їхні пояснення . Доберіть до кожного слова те тлумачення, яке, по- вашому, правильне.
3) Первинне ознайомлення з твором. Перевірка первинного сприймання.
Приготуйтесь до гри «Торбинка питань».
- Прослуховування тексту (аудіозапис) до слів (Всі вони йому страшенно подобалися)
- Продовження роботи над текстом. Читання «Естафетою»
5) Гра «Торбинка питань» (питання - відповідь).
- Діти, задайте питання по прочитаному. Пам’ятайте, що питання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві.
Вчитель.
- Хто з дійових осіб , по-вашому, негативні персонажі?
VI. Застосування та закріплення вивченого матеріалу.
1. Групова робота.
1гр.
Знайдіть і зачитайте речення з порівняннями.
2 гр.
Гра «Перевір твердження»
Зіставте з текстом наступні твердження і скажіть «так» чи «не так» говориться у ньому.
Він народився сонячного ранку в капусті на городі. (+)
Виявилося, що ці троє уже півроку тероризують село. (-)
Коли з ворога можна сміятися, ворог уже не такий страшний.(+).
Давно диваківці так не сумували.(-)
Адже сміливість – половина перемоги.
3 гр.
Проаналізуйте, яким могло бути закінчення казки, якби Жевжик не з’явився в селі?
4гр.
Підготувати стислий переказ кінцівки.
2. Визначення основної думки казки.
- Які якості хлопчика допомогли йому справитися з бандитами? Як його вчинок змінив диваківців?
- Яка мета казки? У яких словах виражена її головна думка? Прочитайте.
Сміливість - дуже важлива риса характеру. Саме сміливість дозволяє приймати правильні рішення
VII. Підсумок уроку.
Поетична хвилинка
Свої думки, почуття , враження від уроку виразимо у віршованій формі.
……………………………. урок
……………………………. крок.
…………………………….. знаю
……………………………. маю.
VIII. Домашнє завдання
Варіант А: написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»
Варіант Б : підготувати переказ казки від першої особи.
На згадку подарунок (Силует серця з написом « Нехай у вашому серці завжди живуть доброта, сміливість, щирість і співчуття, людяність і щедрість.»)