Ми маємо рівні права й можливості

Мета: активізація інтересу до гендерної тематики, формування правильного розуміння сутності моральних норм та настанов у сфері взаємин статей та потреби керуватися ними в усіх видах діяльності.

Матеріали: плакат «Стать — це…», «Гендер — це…», маркери, фарба гуаш, розведена у блюдцях; два ватмани з написом «Ми маємо рівні права й можливості!», вологі та сухі серветки за кількістю дітей, блюдця для серветок.

 Перебіг уроку

 1    Вступне слово психолога (5 хв)

Психолог. Добрий день! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі уроку.

У сучасному світі для позначення статі людини використовується два слова: стать (англ. seх) і гендер (англ. gender).

Стать є першою ознакою, з якою людина входить у світ. Відповідаючи на питання: «Хто ти?», люди найперше вказують свою статеву належність, а вже потім подають іншу інформацію. Стать визначає чимало особистісних характеристик, найголовніша серед яких — відчуття подібності до інших людей тотожної статі.

Під словом «стать» мається на увазі набір анатомічно-біологічних характеристик. Стать визначає, чи є хтось чоловіком або жінкою згідно з біологічними ознаками. Стать визначається будовою генів, статевих органів, а також деякими особливостями рис обличчя, статури, тембру голосу. Ознаки статі є незмінними.

Поняття «гендер» стає сьогодні одним з базових понять у багатьох сферах. Воно відбиває відмінності в ролях, поведінці, ментальних характеристиках чоловіка і жінки, а також узагальнює наявні в буденній свідомості визначення понять «чоловік» і «жінка». Гендер розуміють як організовану модель соціальних відносин між жінками і чоловіками, яка характеризує не тільки їхнє спілкування в сім’ї, а й визначає їхні соціальні відносини в основних державних інститутах. Гендер доволі об’єктивно відображає культурний розвиток суспільства, а сім’я та суспільство завдяки соціалізації перетворюють індивіда як біологічну істоту на істоту суспільну.

Гендер (статева роль) визначає, чи є хтось мужнім або жіночним у своїй поведінці, одязі, професії. Те, як слід поводитися чоловікам і жінкам, у що вдягатися і чим займатися, визначається суспільством, панівною релігією, звичаями і традиціями. Гендерні ролі можуть змінюватися. Так, у Стародавньому Єгипті жінки займалися сімейним бізнесом, а чоловіки — хатнім господарством. Під впливом мусульманської релігії гендерні ролі змінилися — жінки стали безправними домогосподарками. У сучасному Єгипті жінки ведуть боротьбу за свої права, і гендерні ролі знову поступово змінюються.

Таким чином, гендер — це набір соціальних ролей. Це «костюм», «маска», в яких чоловік та жінка виконують свої соціальні ролі.

Стать і гендер є гранями, аспектами людської особистості, а не абсолютно самостійними речами. Через це вони є взаємопов’язаними і взаємодоповнювальними.

Отже, тема нашого уроку «Ми маємо рівні права й можливості!»

 2    Мозковий штурм (10 хв)

Мета: визначити уявлення учасників тренінгу про поняття «стать», та «гендер».

Обладнання: плакат «Стать — це», «Гендер — це», маркери.

Психолог. Будь-ласка, подумайте і назвіть, що є ознаками статі, а що — гендеру. (Психолог фіксує відповіді учасників на дошці, після чого аналізує їх.)

 3    Вправа «Колона» (5 хв)

Учні стають у колону один за одним, психолог говорить твердження, яке стосується понять «стать» або «гендер» (якщо «стать» — діти стоять на місці, якщо «гендер» — роблять крок праворуч).

СТАТЬ                                ГЕНДЕР

1. Хлопчики переважно жвавіші за дівчаток

2.  Дівчатка люблять бавитися ляльками, а хлопчики — машинками.

3.  Жінки можуть народжувати дітей, а чоловіки — ні.

4.  Жінки можуть годувати немовлят грудним молоком, а чоловіки — ні.

5.  У хлопців-підлітків «ламається» голос, а у дівчат — ні.

Узагальнення ведучого.

 4    Міні-проект «Ми маємо рівні права й можливості!» (20 хв)

Мета: привернути увагу учнів до того, що як до чоловіка, так і до жінки потрібно ставитись з однаковою повагою, а розподіл обов’язків між ними щодо праці та виховання дітей та іншого є умовним і рівним.

Матеріали: фарба гуаш, розведена у блюдцях, два ватмани з написом «Ми маємо рівні права й можливості!», вологі та сухі серветки за кількістю дітей, блюдця для серветок.

Психолог об’єднує учнів у дві групи.

Завдання: кожна група протягом 15 хвилин створює малюнковий проект «Ми маємо рівні права й можливості!»

Потім у кожній групі обирають спікера, який презентує проект протягом 2 хвилин.

Узагальнення ведучого.

 5    Підсумок заняття (5 хв)

Обговорення

·   Що нового, цікавого ви дізналися на занятті?

·   Чи допоможуть отримані на сьогоднішньому занятті знання в подальшому житті?

Психолог. Дякую за активну, ефективну роботу. До побачення!


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: