Корисна їжа

Мета уроку:

Практична: поповнити лексичний запас учнів з теми, формувати навички аудіювання і читання з повним розумінням прослуханого і прочитаного з метою отримання корисної інформації, ознайомити учнiв з особливостями американського харчування.

Освітня: розширити знання учнів про корисні і некорисні продукти харчування.

Розвиваюча: розвивати допитливість та мовну здогадку.

Виховна: виховувати свідоме прагнення вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: текст для читання і завдання до нього, текст для аудіювання, презентацiя, пісня «I like to sing…», прислів’я про їжу, картки для роботи в групах,  кросворд, віршик «Wash your hands».

                                               Хід уроку.

I. Початок уроку.

1. Організація класу. Привітання. Введення в іншомовну атмосферу. (1 хвилина)

Good morning, children. Welcome to our lesson. Glad to see you. How are you today? Do you feel well? We continue learning the tastiest topic “Food”. So imagine your favourite food, how it tastes… We’ll have an unusual lesson today. Our lesson will be a competition. For every right answer you’ll get an apple. A pupil who’ll have more apples will be the winner and get the best mark. And let’s start our lesson.

2. Мовна розминка. Ознайомлення учнiв з англiйськими прислiв’ями про iжу. (2 хвилини)

 I’d like you to learn some English proverbs: An apple a day keeps the doctor away.(Якщо яблуко з’їдають, то хвороби оминають.), The way to the man’s heart is through his stomach. (Шлях до серця чоловіка лежить через його шлунок.), Tastes differ. (Скільки людей, стільки смаків.), Don’t live to eat, but eat to live. (Не живи, щоб їсти, а їж, щоб жити.), Appetite comes with eating. (Апетит приходить під час їжі.) How do you understand these proverbs? Can you find Ukrainian equivalents?

II. Основна частина уроку.

1.Мотивація. ( хвилина)

Today we’ll speak about things, important to our life and health. The topic of our lesson is “Healthy food”. We’ll speak about tasty, healthy and useless food. We’ll learn some facts about different food. We’ll solve a crossword and find the odd words. I hope our lesson will be interesting and useful for you. I propose you to make one of the proverbs the motto of our lesson. Let it be the proverb “Don’t live to eat, but eat to live.”

2. Обговорення з учнями iнформацii про кориснi i некориснi продукти. (3 хвилини)

1) Складання учнями списку iх улюбленних страв.

    Now, please, write the list of your favourite meals.

2) Ознайомлення учнiв з деякими фактами про  кориснi i некориснi продукти.

      Fruit and vegetables help to keep you healthy.

      Bread and sugar give you energy.

      Butter and meat help you to grow and make you strong.

      Sweets and chips are empty food.

3) Бесiда за фактами про iжу. Do you agree that …

    All food is good for you.

    Vitamins and minerals help to keep you healthy.

    Fruit and vegetables are full of sugar and fat.

 Sweets, chips and coke keep you healthy.

    You should eat a variety of food to be healthy.

Now, please underline unhealthy food from the list of your favourite food. Say how many underlined words you have. Is your favourite food healthy? So what kind of food we should/ should not eat?

3. Робота з текстом для читання. (15 хвилин)

1)Тренування навичок перекладу: читання та переклад тексту.

The text.

American food

     What is “American” food? The answer is that it is part Italian, part British, part German, part Mexican, part Chinese…

     When people from other countries came to live in the USA, they brought different cooking traditions.

     Americans do not like to cook at home. They prefer to eat at cafes or restaurants.  The USA is most famous for “fast foods”.

    Americans eat a lot. When they go to the restaurant, they don’t expect to be hungry afterwards.

     Fast  food is high in salt, sugar and fat. Those who eat  a lot of fast  food  are fat. A lot of American people are fat. Many of these people are teenagers. In the USA some young people go to special summer camps called “fat farms”. The campers are not allowed to chocolate, hamburgers, hot dogs.

    They eat fresh fruit, vegetables, fish and brown bread.

     We should not eat  fast food that not to be fat.

 Обговорення тексту:

а) відповіді на питання до тексту

What is American food?

Do Americans often eat home-made food?

Do Americans eat a lot?

Are most of American people fat or slim?

What is “a fat farm”?

What cannot young people at “fat farms ” eat?

Is fast food useful for our health?

в) доповнення речень за змістом тексту.

     The American food is part Italian, part …

     People brought …

Americans prefer to eat at …

A lot of Americans are …

Some young people go to…

Special summer camps are called …

The campers are not allowed to …

We should not…

     с) пошуковий переклад речень.

     Американці не люблять куховарити.

     Вони віддають перевагу кафе та ресторанам.

Вони не сподіваються після цього залишатися голодними.

Американці багато їдять.

Багато цих людей – підлітки.

Деякі молоді люди їздять до спеціальних літніх таборів.

Той, хто їсть багато швидкої їжі, стає товстим.

Щоб не бути товстими, ми не повинні їсти швидку їжу.

  1. Релаксаційна пауза. Прослуховування пісеньки “I like to sing”.(2 хвилини)
  2. Актуалізація лексики. Гра «Лексичне лото».(5 хвилин)

   Учні об’єднуються в групи власників кав’ярень, які мають назви “Funny Vegetables”, ”Fruit Busket”, ”Tasty Meat”, “Happy Sweets”, ”Merry Cow”, “Fast Food”, “Happy Sweets”. Учитель читає назви різних продуктів з карток. Учні забирають картки відповідно до назви своєї кав’ярні. Виграє та група, що збере більше карток.

 6.Робота з текстом для аудіювання.(6 хвилин)

1) Дотекстовий етап.

Your parents often say: “Drink milk! Don’t eat lots of candies and chips!” How do you think why  do they say so?

2) Прослуховування тексту про наявність вітамінів і мінералів в різних продуктах.

   Now, children, let’s listen some information about some vitamins and useful minerals.

The text.

 It’s very important to eat healthy food and get the right balance of vitamins in our diet. For example, vitamin A which we get from eggs, milk, fruit and green vegetables, is necessary for our growth and for healthy skin and eyes. Another good example is vitamin C. We get it from green vegetables, fruit and potatoes. We need vitamin C for healthy skin, bones and muscles. Food and drink also provide us with lots of important minerals – calcium and iron, for example. We get calcium from milk and cheese. Calcium is important for building healthy teeth and bones. As for iron, we get that from liver, meat, fish, cereal and green vegetables. Iron helps to give us healthy blood.

 3) Післятекстовий етап.

 Обговорення змісту тексту. Відповіді на запитання до тексту.

     What food contains vitamin C?

Why do we need vitamin C?

What products are rich in calcium?

Why do we need calcium?

Where can we get iron?

Why do we need iron?

What food is rich in vitamin A?

Why do we need vitamin A?

7.Розгадування кросворду. (5 хвилин)

1. LIVER. It is reach in vitamins B and D, Iron. All people and animals have it.

2. MILK. It is white, it is rich in vitamin A. Cows give it.

3. POTATO. People call it the second bread.

4. APPLE. An …a day keeps the doctor away.

5. CUCUMBER. This green vegetable consists of 90% of water.

6. PUMPKIN. Cinderella’s carriage was made of this vegetable.

7. BANANA. Monkeys and people like this vegetable.

8. RASPBERRY. We drink tea with this berry when we have a bad cold.

8.  Гра “Зайве слово.” (1 хвилина)

Find the odd word.

Cucumber, carrot, pear, potato, pepper.

Apple, orange, lemon, cabbage, pear.

Milk, cheese, sour cream, oil, butter.

Meat, sausage, cake, cutlet, beef stake.

Candy, grape, cake, ice-cream, biscuit.

Pudding, juice, milk, cocoa, tea.

9.  Обговорення корисноi i некорисноi iжi. (2 хвилини)
    Say which of these products we should eat and which should not and         why.

     Apple, cheese, liver, soup, sweets, lemon, chocolate, juice, butter, cucumbers, hot dog, pizza, chicken, fish.

     Ex. We should drink milk because it is rich in calcium and vitamin A.

      We should not eat hamburgers because they contain a lot of fat.

III. Заключна частина уроку. (2 хвилини)

1.Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

     We had a very busy lesson. It is almost over. Did you enjoy it? What do you think about our    today’s lesson? What new things have you learned today? Now you know what food is healthy and unhealthy for you. Today you worked hard. You spoke English, wrote, read and did different tasks. Show me your apples. And you have good results. Your marks today are…

2. Домашнє завдання.

    Today we’ve learned some facts about American way of eating. Your home-task is to describe Ukrainian food.

I would like to finish our lesson with a little poem. Let’s read it together.

      Wash your hands,

Before you eat,

A good health rule,

That’s hard to beat.

For better work,

For better play,

Eat three good meals,

Every day.

 

     Good buy!


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: