Мета: формувати в учнів уявлення про медичну службу в Україні, вміння звертатися по допомогу до лікаря-фахівця чи медсестри; закріпити прагнення дбати про своє здоров’я; розвивати вміння застосовувати здобуті знання в практичній діяльності; виховувати позитивне ставлення до свого здоров’я і повагу до медичних працівників.
Здоров’язберігальні цілі:
• створювати гарний настрій, позитивну емоційну атмосферу;
• зміцнювати відчуття згуртованості колективу;
• розвивати вміння поважати думки інших;
• створювати ситуації успіху;
• розвивати вміння працювати в парах, групах.
Обладнання: виставка учнівських малюнків на тему «Моє здоров’я», Конституція України, Декларація прав дитини, Конвенція про права дитини, діаграма «Що впливає на здоров’я», картки для самостійної роботи учнів.
Хід уроку І. Організаційний момент
Привітання
- Діти, який у вас настрій? Зобразіть його на обличчі.
- Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з друзями і нашими гостями.
- Я дуже хотіла б, аби такий настрій був у нас усіх до кінця уроку. Тому зараз ми прочитаємо гасло нашого уроку:
Якщо хочеш, щоб життя тобі посміхнулося,
Спочатку сам посміхнися життю!
Усі люди відрізняються один від одного, кожен із нас унікальний, має свій колір очей і волосся, характер, настрій.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Підготовка учнів до сприйняття теми уроку
Уроки теж бувають різні. Я хочу, щоб сьогодні ми з вами створили цікавий, змістовний творчий урок. І допомужуть нам наші помічники.
Очі Ми будемо бачити, придивлятися, спостерігати
Вуха Ми будемо слухати, прислухатися, чути
Рот Ми будемо говорити і спілкуватися
Руки, ноги, тулуб Ми будемо виконувати різноманітні рухи
Серце Ми будемо відчувати, шукати правильне рішення.
Адже, як говорив Антуан де Сент- Екзюпері: «шукати потрібно серцем - найголовнішого очима не побачиш»
А найголовнiший наш помiчник - ДУМКА. То ж до роботи ….
Розгадування чайнворда
Якщо ви правильно розгадаєте чайнворд – то дізнаєтесь, що найголовніше в житті для людини. Учитель.
Недарма люди так часто кажуть одне одному: «Здоров будь», «Бувай здоровий».
Проблемне питання?
Діти, а що означає бути здоровим ?
(Бути здоровим - значить бути веселим, життєрадісним, врівноваженим,
з надією зустрічати новий день, відчувати себе по-справжньому щасливим).
Давайте і ми зараз на паперових долоньках, що лежать у вас на партах, напишемо один одному побажання – що треба робити, щоб бути здоровими. (Діти пишуть: щодня чистити зуби, робити ранкову зарядку, дотримуватися режиму дня, доглядати за чистотою тіла, правильно харчуватися, бути доброзичливим і веселим, уживати більше вітамінів, не курити, загартовуватися тощо.)
На фоне музики
Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,
Із юних літ нам треба берегти.
Адже нічого більше нам не треба,
Щоб тільки всі були здорові ми.
Учитель. Обміняйтеся долоньками в парах. Так ви начебто потисли одне одному руки, привіталися й побажали здоров’я. А тепер подивіться на діаграму і згадайте, що впливає на здоров’я людини і від чого воно залежить.
(Діти згадують, що на здоров’я впливає: 50% – спосіб життя; 20%– екологія та довкілля; 20% – спадковість; 10% – медичне обслуговування.)
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Учитель. Сьогодні на уроці ми поговоримо про стан медичного обслуговування та охорону здоров’я дитини в нашій країні. Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок? Висловіть свої очікування та сподівання від уроку.
Починайте словами: «Цей урок мене навчить...».
(Діти по черзі висловлюються:
цінувати своє здоров’я;
поважати працю медичних робітників;
працювати в групі;
піклуватися про здоров’я інших тощо).
А я очікую від вас плідної праці, активності, творчої і дружньої атмосфери на уроці. ІV. Вивчення нового матеріалу
Учень
Якщо погано стало Нам,
Батьки заб’ють тривогу.
Для цього право є у Нас
На медичну допомогу.
І лікарі, і вчителі
Піклуються про діток,
Бо здоров’я всіх дітей
Найдорожче в світі.
Бо хворому не милий світ,
Усе йому байдуже,
Тож бережи з маленьких літ
Своє здоров’я, друже!
- Скажіть, діти, хто, крім рідних та близьких, має піклуватися про ваше здоров’я? ( лікарі, медсестри, масажисти, інструктори ЛФК.)
- Діти, як ви думаєте, а держава зацікавлена в тому, щоб кожна сім’я була здоровою? Що держава для цього робить?
Увага на екран
- Як ви вважаєте, чому держава повинна піклуватися про здоров'я своїх дітей?
О Тому що зі здорових дітей виростуть здорові та розумні дорослі громадяни.
О Якщо будуть хворіти й голодувати діти, країні буде соромно перед іншими державами.
О Якщо діти нездорові, народ не має майбутнього.
- Який колір замайорів у класі?
- Як ви думаєте чи і чим пов’язані з нашим уроком слова Конституція, Конвенція і Декларація ?
Довідкове бюро
1) Словникова робота
Конституція (в перекладі з латинської — устрій, будова) — закон про устрій держави, головні права та обов’язки громадян.
Декларація — документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
Конвенція — угода, міжнародний договір із питань прав дитини.
Декларація прав дитини (1959 р.) та Конвенція про права дитини (1989 р.) затверджують невід’ємне право кожної дитини на гармонійний розвиток особистості, що виражається певними принципами. Одним із найважливіших є принцип: «Законом та іншими засобами дитині має бути забезпечений спеціальний захист, а також надані можливості і сприятливі умови, що дали б їй змогу в умовах свободи та гідності розвиватися фізично, розумово, духовно і соціально здоровою».
У Декларації прав дитини зазначено, що «дитина через її фізичну і розумову незрілість має потребу в спеціальній охороні і турботі». Тобто кожна дитина має право на:
• медичну допомогу;
• профілактику захворювань;
• санітарну освіту;
• медичне страхування;
• особлива турбота – дітям-інвалідам.
У статті 49 Конституції України також зазначено, що «кожен громадянин має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування».
- Які медичні та оздоровчі заклади ви знаєте?
(Лікарня, поліклініка, санаторій, оздоровчі центри, табори.)
- Зараз ми зробимо карту медичних закладів Жовтневого району, які знаходяться біля нашої школи
( Інформація дітей по кожному закладу )
Самостійна робота Учитель. А чи знаєте ви, до якого лікаря треба звертатися, якщо виникають певні проблеми зі здоров’ям?
Перед вами лежать картки ,на яких треба вказати стрілкою, до якого лікаря слід звернутися пацієнтам , якщо у них
Ознаки хвороби Лікар
Висока температура Терапевт
Порушення зору Стоматолог
Зубний біль Окуліст
Біль у вусі Лор
Травма ноги Кардіолог
Біль у серці Хірург
Сильний головний біль Невропотолог
На іншому боці картки записано різні медичні установи. Підкресліть ті, які є в нашому районі. (Лікарня, дитяча поліклініка, швидка допомога, поліклініка для дорослих, санаторій, оздоровчий центр, фітнес-центр, кабінет ЛФК, курорт.)
- А якщо хвороба застала вас зненацька, у школі . До кого вам треба звернутися?
Физкульхвилинка
Робота з підручником
1. Візьміть олівці й методом позначок опрацюйте статтю підручника «Медичне обслуговування». Один учень читає вголос, а всі інші діти ставлять позначки після кожного абзацу: «+» – відомо, «-» – не відомо, «?» – повернуся ще, «!»– зацікавило.
Мозковий штурм
- Хто в школі може допомогти учням?
- Хто такий педіатр?
- Розгляньте малюнок 1.
- Які фахівці працюють у дитячій поліклініці?
- Що вони роблять?
- Хто ваш друг і порадник па шляху до здоров'я?
- Як називається лікар, що лікує зуби? (Стоматолог)
- Хто лікує горло, вухо, ніс? (Лор, отоларинголог)
- Хто робить операцію? (Хірург)
- Хто лікує очі? (Окуліст)
- Хто лікує дітей? (Педіатр)
- Хто вправляє кістки після перелому? (Ортопед)
- Хто виправляє мовленнєві вади дітей? (Логопед)
Розгляньте малюнок 2
- Які ще кабінети є в деяких дитячих поліклініках?
- Чому кожна людина має стежити за своїм здоров'ям, регуляр¬но перевіряти його стан?
- Що робити, якщо ви відчули раптове нездужання?
- Як зателефонувати до «швидкої допомоги»
- Чому під час деяких захворювань лікування вдома не допо¬магає?
- Куди тоді везуть хворого?
- Яке лікування проводять у лікарні?
- Чому не можна пустувати із номером телефону «103» ?
- Занотуйте в записниках прізвища, імена та по батькові діль¬ничного педіатра, стоматолога та інших фахівців, які допомагають вам рости здоровими.
- Коли ви востаннє були на прийомі у дільничного педіатра? А в інших фахівців?
- Зачитайте абзац із позначкою «-» – не відомо.
- Що з прочитаного зацікавило найбільше? (Про санаторно-курортне лікування.)
Повідомлення учня Учитель. У нас працює рекламне агентство.
Фахівець із санаторно-курортного лікування докладніше розповість нам про ці чудові місця.
Учень На слайді ви бачите санаторії Харківської області:
Санаторій «Ялиночка» оточений листяним лісом і хвойним бором. Знаходиться в 60 км. від Харкова, в живописній лісопарковій зоні. Санаторій "Ялиночка" - бальнеологічний, питний і кліматичний курорт. Для оздоровлення дітей і дорослих.
Гай, Песочин Територія санаторію є старовинним парком зі всілякою рослинністю, яка знаходиться в екологічно чистому регіоні на березі водосховища, недалеко від м. Харкова.
Рай-Еленовка, Рай-Еленовка Знаходиться за 12 км. від Харкова в сприятливій кліматичній зоні на схилі покритого листяним лісом горба, біля підніжжя якого розташований ставок.
Березівські мінеральні води, розташований в затишному, живописному куточку Харківщини, в оточенні прекрасного парку, поряд з озерами.
Високий Санаторій розташований серед живописного лісу, за 18 км. від м. Харкова. Основна спрямованість санаторію - оздоровленні вагітних.
Найкраще лікування – це профілактика. Але як поєднати корисне з приємним?
Я хочу розповісти вам про свого дідуся - головного лікаря санаторія внутрішніх справ «Санжари»
V. Практична робота «Моделювання ситуації « У шкільному медичному кабінеті»
- Скажіть, будь ласка. Як у школі держава піклується про ваше здоров’я ?
А навіщо він нам потрібен?
- Як звати нашого шкільного лікаря? А медичну сестру?
- ми звертаємось до нього за 1 медичною допомогою;
- напередодні нового навчального року проходимо медичний огляд;
- проходимо щорічне обстеження фахівцями.
1) Згадайте ситуацію, коли вам доводилося звертатись до медичного кабінету
— Поміркуйте. Дайте відповіді на запитання.
• Про що я думаю напередодні відвідування лікаря, коли я хворію?
• Коли виникла проблема з моїм здоров’ям?
• Чи було це в мене раніше?
• Що я відчуваю?
• Чи пропустив я заняття у школі, коли я хворів?
• Чи вживаю я зараз ліки?
• Про що я думаю після відвідування лікаря?
• Хто говорив під час відвідування більше за всіх?
- Я;
- лікар;
- той, хто був зі мною (мама або тато).
• Чи ставив я всі свої питання, які мене турбували, лікарю?
• Чи все я зрозумів з того, що говорив лікар?
• Чи допомогло це мені краще турбуватися про себе? Як?
• Чи зможу я поводитись інакше іншого разу, коли я буду у лі¬каря?
Висновок: ніхто краще за тебе не може піклуватися про твоє здоров’я, ніж ти сам.
— Продовжте речення.
• Щоб бути здоровим, я буду…
• Коли я захворію, я буду…
Шкільний лікар стежить за нашим здоров’ям протягом усього навчання в школі, привчає нас слідкувати за своїм здоров’ям, не займатися самолікуванням, а звертатися до фахівців.
2) Проаналізував стан здоров’я учнів нашого класу (діаграма на екрані) шкільний лікар запросив до себе на нараду фахівців,
Робота в групах
Учитель. Спробуйте самостійно проаналізувати цю діаграму і здогадайтесь, яких лікарів запросив до себе на нараду шкільний лікар. Ви об’єднаєтеся в групи, оберете у кожній лікаря й медсестру, яка вестиме записи, і підготуєте поради пацієнтам із профілактики захворювань.
Завдання для груп
Група «Терапевт» – як уберегтися від грипу.
Група «Окуліст» – що треба робити, щоб зберегти зір.
Група «Хірург» – як зберегти правильну поставу.
Група «Сімейний лікар»
(Діти працюють у групах, потім обраний «лікар» презентує роботу своєї групи.)
Терапевт.
Щоб уберегтися від грипу, слід пам’ятати, що збудники хвороби передаються від хворої людини до здорової при кашлі, чханні й під час розмови. Перші ознаки грипу – головний біль, нездужання, підвищення температури тіла. При їх появі не виходьте з дому, адже ви можете зашкодити власному здоров’ю і стати джерелом зараження інших людей. Слід викликати лікаря додому, тому що грип має небезпечні ускладнення.
- яка нормальна температура людського тіла?
- які існують правила для прийняття пігулок?
- яке нормальний артеріальний тиск у людини?
- як можна виміряти пульс?
Окуліст.
Очі – орган зору людини. Пам’ятайте, що зір легко пошкодити та майже неможливо відновити. Не можна працювати при поганому освітленні. Світло повинно падати на робоче місце ліворуч. Книжка або зошит мають бути на відстані не менш ніж 35 см від очей. Почитавши 20 хв, зробіть перерву, щоб очі відпочили. Не можна читати лежачи. Щоб зберегти добрий зір, уживайте продукти, багаті на вітамін С.
- на якій відстані потрібно читати книгу?
- з якою сторони повинно падати світло при роботі за письмовим столом?
- як правильно дивитися телевізор?
- Скільки часу можна непреривно читати книгу без шкоди для очей?
Хірург.
Сколіоз – бокове викривлення хребта. Щоб запобігти цим викривленням, потрібно сидіти за партою чи столом, які відповідають вашому зросту. Щоб зберегти правильну поставу, треба частіше змінювати положення, знімати напруження за допомогою фізичних вправ. Шкільні речі слід носити не в портфелі, а в ранці. Також дуже корисні заняття плаванням.
- скільки ребер у людини?
- як надати першу медичну допомогу при переломі?
- які причини виникнення сколіозу у людини?
- як правильно вставати із ступа, крісла?
«Сімейний лікар»
Всесвітня організація охорони здоров'я каже: «Здоров'я починається в сім'ї. Здорові діти - здорова сім'я. А здорова сім'я - здорова держава».
А щоб краще вам зрозуміти цей вислів, то подивіться на цей гранат. Кожне зернятко в ньому - це сім'я, в якій живе дитина. Якщо декілька зерняток починає псуватися, чорніти, гнити, то згниє весь гранат. Так само: якщо нездорові, некріпкі сім'ї, то в цілому не здорова держава.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1) Бесіда
– Чи виправдалися ваші сподівання від уроку?
– Які практичні рекомендації вам запам’яталися?
– У кого виникло бажання стати лікарем, щоб покращити медичну службу в Україні?
– Уявіть, якого кольору... гострий біль.
– Лікар як чарівник творить чудеса опит
Будьте всі здорові, діти,
З усмішкою в світ ідіть,
Хай вам щиро сонце світить.
Всі здоровими ростіть!
Література:
1. Програма
2. Бібік Н.М., Бойченко Т.Є., Коваль Н.С., Манюк О.І. Основи здоров’я: Підруч. для 4 кл. / К.: Навч.книга, 2004. – 143 с.
3. Булгакова А.В. Изучение Декларации прав ребенка и Конвенции о правах ребенка в общеобразовательных учебных заведениях. – Х.: Факт, 2000.
4. Конвенція про права дитини. Статті 24, 25, 26. – www.unisef.org
5. Конституція України. Стаття 49. – http://zakon2.rada.gov.ua
6. Соловська О. Подорож країною здоров’я // Початкова освіта. Методичний порадник. – 2007. – № 16.
Чайнворд
Запитання
1. Що найголовніше для людини?
2. Дерево, кору якого використовували для лікування ран.
3. Речовина для обробки ран.
4. Людина, яка лікує інших.
5. Орган слуху людини.
6. Лікарська рослина.
7. Що треба робити щодня вранці?
Учитель. Зверніть увагу на виставку, яку ми з вами приготувала до уроку. Ви бачите малюнки, буклети з теми «Моє здоров’я», книжки, документи, в яких записано права дітей.
— Було б здоров'я, а щастя знайдеться.
— Багато спати — добра не знати.
— Від радості й старі молодішають.
— Від помірної їжі — сила, від надмірної — могила.
— Все можна купити, крім здоров'я.
— Живи, як треба — лікаря не треба.
— Легка вечеря життя продовжує.
— Мудрість лікує душі.
Фізкультхвилинка
Хто вже, хто вже там стомився
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати!
(Учні піднімають руки, прогинають спину назад, присідають, сплескують у долоні.)
Учень. Відомо, що найцінніше для кожної людини – здоров’я. Здорова людина красива і зовні, і внутрішньо. Проте в суєті люди часто забувають про своє здоров’я і звертаються до лікаря вже тоді, коли потрібне негайне медичне втручання. Найкраще лікування – це профілактика. Але як поєднати корисне з приємним?
В Україні , на Полтавщині на березі річки Ворскли серед мальовничого лісопарку розташований санаторій «Нові Санжари». Він нагадує Софіївський парк в Умані. Тут є великий лікувально-діагностичний центр, у якому можна пройти обстеження. Лікування комплексне, воно передбачає вживання мінеральних вод, виконання різних медичних процедур та дотримання дієтичного харчування. А тим, хто хоче просто відпочити, санаторій надає різноманітний спектр спортивно-розважальних послуг. На території санаторію розташовані тенісні корти, волейбольний майданчик і футбольне поле. В корпусах є фітнес-зал та більярд.
Я з мамою постійно відпочиваю в санаторію. Бажаю всім міцного здоров’я, та якщо виникне потреба – неодмінно їдьте до Санжар.
Поясніть вислів.
Здоров’я так переважає усі блага життя, що воістину здоровий злидар щасливіший від хворого короля. (А. Шопенгауер)
6. Підсумок уроку
— Що таке поліклініка?
— Лікарі яких спеціальностей працюють у поліклініці?
— Що таке лікарня?
— Чому не можна пустувати із номером телефону «103»?
— Що роблять медичні працівники в лікарні?
— Чим відрізняється поліклініка від лікарні?
— Чи були ви коли-небудь у санаторії?
— Поділіться своїми враженнями.
— Чи є в нашій місцевості санаторії?
— Яку медичну допомогу отримують у санаторіях?
1. Стоматолог.
- скільки раз на день необхідно чистити зуби?
- як правильно чистити зуби?
- скільки хвилин потрібно чистити зуби?
- що потрібно робити, якщо розболівся зуб?
робити ранкову зарядку
дотримуватися режиму дня
доглядати за чистотою тіла
правильно харчуватися
бути доброзичливим і веселим