Надзвичайні ситуації природного і техногенного характеру

Мета:

 Сформувати поняття «надзвичайна ситуація», «аварія», «катастрофа», уявлення про причини виникнення та наслідки надзвичайних ситуацій, про правила поведінки під час надзвичайних ситуацій.

Розвивати вміння поводити себе в надзвичайних ситуаціях; виробляти вольові якості, розвивати здоров`язберігаючу компетентність; запобігати проявам паніки; розвивати логічне мислення.

Виховувати пильність, уважність, дисциплінованість.

Форма проведення: урок-презентація

Обладнання: мультимедійне обладнання, предмети для проведення ігор, мультимедійна презентація учнівських проектів.

Хід уроку:

І.       Організаційний момент

Слово вчителя:

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром

А тепер поверніться один до одного, посміхніться і побажайте успіхів у навчанні.      

II.    Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя:

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про надзвичайні ситуації.  З'ясуємо, чому вони виникають і як треба себе поводити під час надзвичайних ситуацій. Урок ми проведемо у формі презентації ваших проектів. Є серед нас – і кореспондент,  і довідкове бюро, і експерти з наводнення, землетрусів, зі снігових заметів, з аварій та катастроф. Кореспондент шкільної газети, який завітав до нас на урок, підготує статтю до чергового номеру, який буде присвячений тижню здоров'я. І зараз він хоче поставити  до вас кілька запитань, щоб відобразити у своїй статті ваші думки.

III.    Актуалізація опорних знань

 

Кореспондент:

- Добрий день. Щоб написати статтю до шкільної газети, мені потрібно з'ясувати, як екологія впливає на життя людини. У мене запитання до експертів з землетрусів:

- Що таке здоров'я?

(Здоров`я - одне з основних джерел радості, щасливого повноцінного життя. Це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб.)

- Наступне запитання також до експертів з землетрусів.

- Які ви знаєте складові здоров'я?

 (До складових здоров'я належать: фізичне здоров'я; соціальна складова здоров'я - це коли людина знаходиться у злагоді з оточуючими; психічна складова здоров'я - це коли людина може легко пристосовуватися до змін соціального середовища; духовна складова здоров'я - завдяки їй індивід стає особистістю.)

- Своє наступне запитання я хотів би задати експертам з аварій та катастроф.

- Від чого або кого залежить здоров'я людини?

(Здоров'я залежить від багатьох факторів: спадковості, перенесених дитиною хвороб, побутових умов і матеріального достатку, психологічної атмосфери в сім'ї, від екології.)

- Я хочу звернутися до експертів зі снігових заметів.

- А як ви гадаєте чи впливає екологія на здоров'я людини?

( Ми - частина природи. Тому відчуваємо її вплив і щоразу пристосовуємося до змін у природному середовищі. Щоб легше і швидше переносити зміни погоди, слід загартовуватися. Для цього нам треба дихати свіжим і чистим повітрям, вживати чисту воду і корисні продукти.)

- Наступне запитання до експертів з наводнення.

- Скажіть будь ласка що таке екологічна небезпека?

(Екологічна небезпека це - вірогідність руйнування середовища проживання людини, рослин і тварин у результаті неконтрольованого розвитку економіки, природних та антропогенних аварій і катастроф, у наслідок чого порушується пристосування живих систем до умов існування.)

- Моє останнє запитання до експертів з аварій і катастроф.

 - Які можливі наслідки екологічної небезпеки? В що вона може перерости?

(Екологічна небезпека призводить до порушення нормальних умов життя і може перерости в надзвичайні ситуації.)

Дякую вам за відповіді.

Вивчення нового матеріалу

 

Слово вчителя:

- Отже, ми з'ясували, що багато факторів впливає на здоров'я людини, серед яких і надзвичайні ситуації, про які ми будемо говорити на уроці. Зверніть увагу на слайд.

  

               Слайд №1

 

- Давайте з'ясуємо, що таке надзвичайна ситуація? Звернемося до довідкового бюро.

Довідкове бюро:

- Ми отримали завдання, з'ясувати що таке надзвичайна ситуація. Ми дізналися, що надзвичайна ситуація це - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, спричинене аварією, катастрофою,стихійним лихом або іншою небезпечною ситуацією, що

призвела або може призвести до загибелі людей та матеріальних втрат.

 

                      Слайд№2

 

- За походженням розрізняють 4 групи надзвичайних ситуацій:

• природні

• соціально-політичні

• воєнного характеру

• надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей

 

                   Слайд№3

 

Слово вчителя:

- Сьогодні ми поговоримо про два види надзвичайних ситуацій: природні і надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людей. На попередньому уроці я запропонувала вам дізнатися про землетруси, наводнення, снігові замети, які є надзвичайними ситуаціями природного характеру та надзвичайні ситуації, спричинені діяльністю людини. Ви за власним бажанням розділилися на групи і підготували презентації цих надзвичайних ситуацій.

 

  Слайд№4

    Слово вчителя:

- Спочатку ми з вами розглянемо надзвичайні ситуації природного характеру. Давайте попросимо наше довідкове бюро повідомити нам, що таке надзвичайні ситуації природного характеру.

 

                          Слайд №5

Довідкове бюро:

- Надзвичайні ситуації природного характеру - це наслідки небезпечних природних явищ, змін стану навколишнього середовища, інфекційних захворювань людей, сільськогосподарських тварин, масового ураження сільськогосподарських рослин хворобами чи шкідниками.

Слово вчителя:

- Надамо слово експертам, які вивчали - землетруси. Вони представлять свій проект, а ми визначимо основні правила поведінки під час землетрусів.

 

        Слайд №6

1-ша група:

- Ми дізналися, що землетрус - це сильні коливання земної кори, які призводять до руйнування будівель, споруд, пожеж та людських жертв. Область землі, з якої виходять хвилі землетрусу, називають центром. Інтенсивність землетрусу вимірюється в балах за шкалою Ріхтера.

      

             Слайд №7

 

- В залежності від причин і місця виникнення землетруси поділяються на: тектонічні, вулканічні, обвальні і моретруси.

 

         Слайд №8

 

- Землетруси захоплюють великі території і характеризуються:

• руйнуванням будівель і споруд,  

• затопленням населених пунктів;                                                             

• отруєнням газами ;                                                                   

• ураженням людей;                                                                          

• провалом населених пунктів;

 • розладом психіки;

 • руйнуванням і змиванням населених пунктів хвилями цунамі;

         

Слайд № 9

 

Слово вчителя:

- Про найбільші землетруси на планеті нам розкаже кореспондент шкільної газети.

Кореспондент:

у 1988 році у Вірменії під час землетрусу загинуло 25 тисяч чоловік.
21 червня 1990 року від землетрусу інтенсивністю 8 балів за шкалою Ріхтера на півночі Ірану загинуло більше 50 тисяч чоловік і 1 мільйон чоловік отримали травми і залишилися без житла.
У квітні 2009 року в Італії під час потужного землетрусу загинуло близько 40 тисяч чоловік.

Слово вчителя:

- Діти ми вже знаємо що таке землетрус, а тепер наші експерти розкажуть про правила поведінки під час землетрусів.

1-ша група:

- Під час землетрусів треба:

• Діяти спокійно, не панікувати.

• Якщо про землетрус сповістили ЗМІ, виконуй їхні рекомендації.

• Якщо повідомлень не було і ти відчув поштовхи в одноповерховому будинку, негайно з усіма присутніми вийди з дому вимкнувши газ, світло й воду, взявши радіо, що працює на батарейках (може передаватися повідомлення про ситуацію) - можуть бути повторні поштовхи. Потурбуйся про тварин. Відчини хлів.

• Якщо ти опинився на вулиці, відійди від будов і споруд на відстань не менше 1/3 їх висоти. Прямуй до широких вулиць, майданів, скверів. Присядь, накрий голову одягом, не рухайся. Не торкайся обірваного проводу, він може бути під напругою.                         

• Якщо ви не можете вивільнитися з-під уламків - зберігайте спокій, зробіть якомога більше галасу, щоб привернути до себе увагу.

        

Слайд №10

 

Слово вчителя:

- Одже, який висновок зробили експерти?

 

1-ша група:

- Дослідивши весь матеріал, ми дійшли такого висновку: що землетрус - це небезпечне природне явище, яке призводить до руйнування, пожеж і може викликати у людей розлад психіки, травми через паніку і несвідомі дії потерпілих.

 

                  Слайд№11

 

Слово вчителя:

- Дякуємо нашим експертам. Діти, які ж основні правила поведінки під час

 землетрусів?

            ( Діяти спокійно, не панікувати. Відійти від споруд. Виконувати 

  рекомендації  дорослих.)

- Тепер надамо слово експертам з наводнення. Уважно слухаємо цей проект і зробимо висновок про те, що ж таке наводнення.

         

Слайд№12

  

2-га група:

- Ми дізналися, що повінь - це значне затоплення місцевості, спричинене зливами, весняним таненням снігу, вітровим нагоном води, руйнуванням дамб, гребель.

           Слайд №13

 

Наслідками повеней є:                      

• затоплення значної площі землі;                 

• ушкодження та руйнування будівель та споруд;

• ушкодження автомобільних шляхів та залізниць;

• руйнування обладнання та комунікацій;

 

• вимивання родючого шару грунту;

 

• загибель свійських тварин та знищення врожаю сільськогосподарських культур;

 

• псування та нищення сировини, палива, продуктів харчування;

 

• загроза інфекційних захворювань (епідемії);

                  

• погіршення якості питної води;

                                                

• загибель людей.

 

                     Слайд №14

 

Слово вчителя:

- Про найбільші наводнення, що були в світі та нашій державі розкаже нам кореспондент.

Кореспондент:

Сильне наводнення було у липні 2008 року на Західній Україні через яке було пошкоджено сільськогосподарські угіддя, дороги, мости, дамби, житлові та господарські будівлі.
У березні 2009 року в США через проливні дощі вийшли з берегів кілька річок. У результаті цієї повені пошкоджено будівлі, автотраси.

Слово вчителя:

Діти, ви маєте можливість задати питання експертам.

 

Діти:

- Як треба поводити себе під час повені?

 

2-га група:

- Під час повені треба:

• Зберігати спокій, уникати паніки;

• Швидко зберіть необхідні документи, цінності, ліки, продукти та інші необхідні речі;

• Негайно залиште зону затоплення;

• Перед виходом з будинку, вимкніть електро- та газопостачання, загасіть вогонь у грубках;

• Відчиніть хлів - дайте худобі можливість врятуватися;

• Підніміться на верхні поверхи. Залишайтеся на верхніх поверхах, дахах, деревах чи інших підвищеннях до прибуття допомоги. Сигналізуйте рятувальникам, щоб вони мали змогу швидко вас знайти.

• Потрапивши у воду, зніміть з себе важкий одяг і взуття, відшукайте поблизу предмети, які допоможуть втриматися на плаву до прибуття допомоги.

• Перевірьте, чи немає поблизу постраждалих, надайте їм по можливості допомогу.

 

Слайд№15

Слово вчителя:

- Якого висновку ви дійшли, працюючи над цим проектом?

2-га група:

-    Повінь - це небезпечне природне явище, яке завдає великої матеріальної шкоди та призводить до людських жертв, бо вода за короткий час заливає вулиці, підвальні приміщення будинків, підмиває і руйнує будівлі, розмиває залізничні і автомобільні магістралі, затоплює лісові масиви, знищує посіви.

 

                         Слайд №16

Слово вчителя:

- Давайте тепер повторимо, що ж таке повінь?             

( Повінь - це небезпечне природне явище, яке завдає великої шкоди, руйнує і затоплює будівлі.)

Фізкультхвилинка.

Слово вчителя:

- Ми з вами відпочили і готові продовжувати урок. Група експертів зі снігових заметів познайомить нас із своїм проектом, а ми з'ясуємо до чого призводять снігові замети.

 

              Слайд № 17

3-тя група:

- Ми дізналися, що взимку надзвичайні ситуації виникають у наслідок снігопадів і хуртовин. Снігопади, що тривають добу, дві, завдають велику шкоду людям.

 

Слайд № 18

 

- Снігові замети приводять до таких наслідків:

•     Різко погіршується видимість;                           

•     Переривається транспортне сполучення;                          

•    Випадання снігу з дощем створює умови для зледеніння;

 

Слайд № 19

Слово вчителя:

- Цікаво, де ж останнім часом відбулися найбільші снігопади? Про це нам розкаже кореспондент.

Кореспондент:

Десятки людей загинули й одержали поранення в результаті сильного снігопаду, який обрушився на Тегеран та інші райони Ісламської Республіки у січні 2008 року.
У січні 2008 року на Івано - Франківщині в районі Малої Говерли під час хуртовини загинуло двоє туристів.

  

Слово вчителя:

- Ми з'ясували, що таке снігові замети і до чого вони призводять, а тепер ознайомимося із правилами поведінки під час снігопадів.

3-тя група:

- Під час снігових заметів треба:                      

• З оголошенням штормового попередження:

- обмежити пересування, особливо на власному транспорті;

- створити удома необхідний запас продуктів (води, палива);

- виконати герметизацію житлових приміщень.                                     

• Під час руху на автомобілі:

- не варто долати снігові замети;

- зупинитися;

- періодично виходити з автомобіля, щоб розгребти сніг.

  

          Слайд№20

 

Слово вчителя:

- Який висновок ви зробили?

3-тя група:

 

Дослідивши весь матеріал, ми зробили висновок, що снігові замети призводять до погіршення видимості, зупинки транспорту, порушення нормального життя людей, а іноді призводять до їх загибелі.

                

                   Слайд№21

Слово вчителя:

- Отже, до чого ж призводять снігові замети?

( Різко погіршується видимість. Переривається транспортне сполучення. Випадання снігу з дощем створює умови для зледеніння.)

Слово вчителя:

Експерти познайомили нас з деякими видами надзвичайних ситуацій природного характеру. А тепер експерти з аварій та катастроф познайомлять нас із надзвичайними ситуаціями спричиненими діяльністю людей. Але спочатку давайте з'ясуємо, які надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей. Звернемося до довідкового бюро.
Довідкове бюро:

- Надзвичайні ситуації спричинені діяльністю людей - це наслідок транспортних аварій, катастроф, пожеж, неспровокованих вибухів чи їх загроза, аварій з викидом небезпечних хімічних, радіоактивних, біологічних речовин

  

                        Слайд №22

 

Причинами виникнення таких надзвичайних ситуацій є  

- аварії, катастрофи на виробництві;

- нераціональне використання енергоносіїв, корисних копалин;

 - помилки, допущені в технічних проектах;

- низький рівень кваліфікації робітників, службовців.

  

                                 Слайд №23

Слово вчителя:

- Діти, ви почули два нових поняття - аварія і катастрофа. Як ви можете пояснити що таке аварія?

Діти:

Аварія - це подія яка створює загрозу для життя.

Слово вчителя:

Аварія - це небезпечна подія техногенного характеру, що створює на об'єкті, території або акваторії загрозу для життя і здоров'я людей і призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого процесу чи завдає шкоди довкіллю.

  

                Слайд №24

Слово вчителя:

- Де можуть виникати аварії?

 

Діти:

- На дорогах під час зіткнення машин. На заводах та фабриках. На електростанціях. На залізниці. Аварії виникають під час падіння літаків.

Слово вчителя:

- Усі аварії поділяються на чотири види:

• аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин (аміаку, хлору, сірчаної та азотної кислоти, чадного газу та ін. речовин);

• аварії з викидом радіоактивних речовин в навколишнє середовище;

• пожежі та вибухи;

• аварії на транспорті.

  

    Слайд №25

 

- Великомасштабна аварія, яка призводить до важких наслідків і значних людських жертв називається – катастрофою.

  

           Слайд№26

- Група експертів з аварій і катастроф, досліджувала це питання. Надаємо їм слово і визначимо, що є причиною виникнення надзвичайних ситуацій, спричинених діяльністю людини.

4-та група:

- Будь-який транспортний засіб - це джерело підвищеної небезпеки. Людина, що скористалася послугами транспорту, знаходиться в зоні підвищеної небезпеки. Це зумовлюється можливістю ДТП, катастрофами та аваріями, травмами.

  

                Слайд№27

- Аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин і зараженням навколишнього середовища виникають на підприємствах:

хімічної;
нафтопереробної;
целюлозно-паперової;
харчової промисловості;
водопровідних і очисних спорудах;
при транспортуванні сильнодіючих отруйних речовин.

 

            Слайд №28

 

Слово вчителя:

- Джерелами хімічних аварій є - викиди та витоки небезпечних хімічних речовин; загорання різних матеріалів, обладнання, будівельних конструкцій, яке супроводжується забрудненням довкілля; аварії на транспорті при перевезенні небезпечних хімічних речовин, вибухових та пожежонебезпечних вантажів. 

( Учитель розповідає про аварію у Харківській області)

  

           Слайд №29

4-та група:

- Найнебезпечнішими за наслідками є аварії на АЕС з викидом в атмосферу радіоактивних речовин, в наслідок яких має місце довгострокове радіоактивне забруднення місцевості на величезних площах. Одною з таких аварій є вибух на Чорнобильській АЕС, який стався 26 квітня 1986 року. У момент аварії загинув 31 чоловік. Загальна кількість жертв та потерпілих складає 500 тисяч чоловік.

 

                Слайд №30

 

Вибухи та їх наслідки пожежі, виникають на об'єктах, які виробляють вибухонебезпечні та хімічні речовини. При горінні багатьох матеріалів утворюються високотоксичні речовини від дії яких люди гинуть частіше, ніж від вогню.

 

           Слайд №31

Слово вчителя:

- Такі аварії призводять до необхідності евакуації людей. Давайте з’ясуємо зміст слова «евакуація».

Довідкове бюро:

Евакуація - це організований вихід або вивіз населення з місць і районів аварії, катастрофи в заміську зону для проживання до особливого розпорядження.

 

         Слайд №32

Слово вчителя:

- Діти, ви тепер знаєте, що таке евакуація, а тепер давайте з’ясуємо, що треба мати під час евакуації.

 

4-та група:

- Під час евакуації треба мати:

найпростіший засіб індивідуального захисту;
найнеобхідніший одяг та взуття (залежно від пори року), обов'язково - головний убір;
перев'язувальний матеріал та мінімальну особисту аптечку;

 тридобовий запас їжі, яка не псується і не потребує приготування (сухарі, печиво,  консерви, концентрати тощо);
питну чисту воду (несолодку!) в зручній легкій посудині;
складний ніж, необхідний особистий посуд, ліхтарик;
• невеликий рушник, мило, зубну щітку;
бажано мати шматок поліетилену для захисту від несприятливої
погоди.

 

  Слайд №33

Гра «Чорна скринька»

( Вчитель пропонує дітям скриньку, в якій знаходиться: кружка, печиво, іграшка, марлева пов’язка, вода, лінійка, ручка. Пропонує  вибрати необхідні при евакуації речі.)

Слово вчителя:

- Отже,  якого висновку дійшли наші експерти?

4-та група:

- Надзвичайні ситуації,  спричинені діяльністю людей дуже небезпечне явище , яке призводить:

до зараження навколишнього середовища;
руйнування будівель;
загибелі людей.

 

         Слайд №34

 

Слово вчителя:

- Що  є причиною виникнення надзвичайних ситуацій, спричинених діяльністю людей.

(Аварії, катастрофи на виробництві. Нераціональне використання енергоносіїв, корисних копалин. Помилки, допущені в технічних проектах. Низький рівень кваліфікації робітників, службовців.)

З метою життєзабезпечення населення і захисту територій від НС Президентом України створено Міністерство з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (МНС України).

 

               Слайд №35

Але під час НС задіяні не лише працівники МНС. Для створення безпеки і усунення наслідків НС- задіяно ряд служб, які виконують певні функції.

 

            Слайд №36

Слово вчителя:

- Як ви гадаєте для чого необхідні всі ці служби?

- Зверніть увагу на номери за якими треба телефонувати до цих служб.

- А зараз ми з вами трохи пограємо. У вас на столах лежать таблички із номерами рятувальних служб. Я запропоную вам декілька ситуацій, а ви обговоривши їх у групі піднімете номер тієї рятувальної служби до якої треба зателефонувати.

V. Систематизація вивченого матеріалу.

Слово вчителя:

- Ми познайомилися з презентаціями-проектами, що підготували групи експертів. Діти, які ж ситуації називаються надзвичайними.

(НС - це порушення нормальних умов життя і діяльності людини.)

- До чого  призводять усі ці надзвичайні ситуації?

Травмування або загибель людей;
Руйнування будівель, шляхів сполучення;
Зараження місцевості;
Затоплення, пожежі.

 

            Слайд №37

 

Я пропоную вам ще одну гру. Я буду називати слово, а ви скажете до якої надзвичайної ситуації воно може призвести.

( Вода, вогонь, сніг, ожеледиця.)

VI.      Підсумок уроку

1. Вправа «Мікрофон»

- Діти, про які надзвичайні ситуації ми з вами сьогодні говорили?

 

    Слайд №38

 

2. Оцінювання рівня навчальних досягнень


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: