Мета. Продовжити формувати. поняття "гори"; розкрити залежність природи гір від їхньої висоти; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи. Розвивати спостережливість, уяву, уявлення, пам' ять, мислення, творчість. Обладнання. Презентація "Карпатські гори", малюнки, карта України . Хід уроку І. Організація класу ІІ. Гідрометцентр (слайд 1)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. 1. Вікторина «Впізнай природну зону. Покажи на карті» (слайд 2)
Завдання 1. "Із незапам’ятних часів ці землі приваблювали людину неповторною красою своїх красощів, багатствами чорноземів, зеленими луками і дібровами, садами і виноградниками. На родючих чорноземах вирощують різноманітні зернові і технічні культури". (Лісостеп.)
Завдання 2. "Широкі рівнинні простори цієї зони перетинають річки, яри та балки. Літо тут жарке, часто бувають посухи. Зима холодна, малосніжна, іноді з сильними вітрами. Іноді вітер переносить верхній родючий шарr'pунту. Найкраще тут навесні, коли землі цієї зони стають схожими на різнобарвний килим". (Степ.)
Завдання 3. "Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з'являються ранньоквітучі трав'янисті рослини: сон-трава, підсніжник, пролісок, медунка. Під охорону взято благородних оленів, козуль, річкових бобрів, зубрів". (Мішані ліси)
2. Тестові завдання (на індивідуальних картках) 1. Територія, на якій чергуються ділянки лісу і степу, називається: а) пустеля; б) лісостеп; в) мішані ліси. 2. Ґрунти у степу : а) піщані; б) глиняні; в) чорноземи. 3. З'єднай: а) Гарячі суховії; в) руйнують родючий шар ґрунту; б) Холодні вітри; г) зумовлюють посухи; д) спричиняють хуртовини і чорні бурі. 4. З'єднай: а) У дельті Дунаю... г) багато солоних озер-лиманів. б) На узбережжі Чорного моря... д)каскад штучних водойм, в) На Дніпрі... є) багато прісних озер. 5. Яким є степ весною? а) яскравим і різнобарвним; б) зеленим; в) сірим і непривітним. 6. Що залишається в ґрунті влітку від ранньоквітучих рослин? а) стебла; б) кореневища; в) корені. 7. У яку пору степ стає сірим і непривітним? а) у середині літа; б) у середині весни; в) взимку. 8. Якого забарвлення набули тварини степу? а) чорного; б)зеленого; в) сірого. 9. Де живе переважна більшість тварин степу? а) в барлогах; б) в норах; в) в гніздах.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку - Сьогодні ми продовжуємо мандрівку природними зонами України, а якою саме природною зоною - дізнаєтесь, коли розгадаєте кросворд.
ІV. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя з елементами бесіди, показ презентації. 1) Читання вірша про Карпати (слайд 3); 2) Читання вчителем легенди про Карпати; 3) схематичний малюнок гори (слайд 4);
4) Карпатські гори, які знаходяться в Україні, називаються Українськими Карпатами (слайд 5); Карпати – гори, середні за висотою; вони утворені кількома гірськими хребтами. Між хребтами розкинулись мальовничі долини. Карпати – місце, де випадає найбільше опадів в Україні: дощів – навесні і влітку, снігу – взимку. З гір тече безліч струмків і річок. Там беруть початок Дністер, Прут і їхні найбільші притоки. (слайд 6) В горах трапляються невеликі, але досить глибокі озера з кришталево-чистою холодною водою. Одне з них – це озеро… (слайд 6) – Синевир. Що ви знаєте про походження назви цього озера? 5) Рослини Карпат (Слайд 8) Біля підніжжя, на схилах гір, росте листяний ліс. - Які дерева ростуть у листяному лісі? - Вище – холодніше, тому з’являються хвойні дерева – ялина європейська (інша назва – смерека), ялиця, модрина. Ліс стає мішаним. Підлісок листяного і мішаного лісів утворюють кущі, характерні й для зони мішаних лісів. Назвіть їх. (Малина, ліщина, ожина, шипшина). Слайд 9. Під деревами ростуть багато грибів: білих, підберезників, підосичників, маслюків, опеньків. Слайд 10. Лише в Карпатах ростуть такі рослини, як білотка альпійська, зуб’янка, дика карпатська гвоздика, крокус. 6) Тварини Карпат Слайд 11. У карпатських горах водяться такі самі тварини, що й у природних зонах на рівнинах. Які це тварини? Але саме в Карпатах водяться ведмідь бурий, кіт лісовий, рись. Слайд 12. З птахів у горах мешкають лелека чорний, одуд зелений, шишкар ялиновий, орел, беркут та багато інших птахів. Слайд 13. Тільки в карпатських лісах трапляються білка карпатська, полівка снігова, глухар карпатський. Слайд 14. Плазунів у горах небагато видів. Це – саламандра плямиста, тритон карпатський, полоз лісовий, ящірка живородна, жаба прудка і квакша. Слайд 15. У гірських річках водиться риба форель. Слайд 16. Щоб зберегти природу Карпат, створено заповідники: Карпатський заповідник і Горгани (слайд 17-18).
- Написати на аркушах паперу назви рослин (1 група) і тварин (2 група) Карпат. (2 хв). 3. Хвилинка-цікавинка (Слайд №19) «Рекорди Карпат» * Карпати - найбільша гірська система України. Середня висота – 1000 м і більше. * Карпати - найвологіше місце в Україні. На полонині Руська Мокра сніг лежить 116 днів на рік і випадає 1593 мм опадів. * Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Тут протікає річка з найкоротшою назвою - Уж. * Карпати - місце в Україні, де випадає найбільше снігу. Зима буває до 116 днів, замети сягають 100 см. * Карпати - місце в Україні, де найбільше лісів. * В Карпатах є єдина в світі долина нарцисів (м. Хуст). * У Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева. Висота деяких смерек і модрин сягає 54 м. * У Карпатах росте і найменше дерево в Україні - верба туполиста , ЇЇ розмір 12-19 см. V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання. Прочитати статтю в підручнику «Карпатські гори», виконати 2,3 завдання в зошиті (с. 49)
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |