Мета. Сформувати в учнів поняття, що повітря – це газоподібне тіло. Ознайомити з властивостями повітря. Розвивати спостережливість, увагу, дослідницький підхід до вивчення природних явищ. Виховувати бережне ставлення до повітря – основи життя. Обладнання та матеріали. Посудина з водою, порожні склянки, колба, пляшечка, волога тканина, грудочка землі, гумова груша, повітряна кулька, термометр водний, ребуси, моделі термометрів ( у учнів), індивідуальні картки. Література. Я і Україна: Підруч. для 3 кл./ Т. М. Байбара, Н. М. Бібік. – К.: Форум, 2003. Г. Шандрівська. Я Україна. Природознавство. 3 клас. Розробки уроків. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. П. М. Карнаух. Цікаві завдання з природознавства. 3 клас: Навчальний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок. 1. Привітання гостей дітьми. Добрий день Вам, добрі люди, Хай Вам щастя-доля буде, Не на день і не на рік, А на довгий-довгий вік. 2. Звертання вчителя. Пролунав дзвінок, він покликав на урок. Кожен з вас приготувався, На перерві постарався? Зараз сядуть лиш дівчатка, А за ними і хлоп’ятка. ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
Народні приказки! Про що в них йдеться? Чому так говорять? Порівняй їх зі своїми спостереженнями за навколишнім середовищем.
Який стан неба сьогодні? Чи є вітер? Опади?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Фронтальне опитування. Закінчити речення. - Природа – це все те, що є довкола, окрім того, що … - Природа є … і … - До живої природи належать … - Нежива природа – це … - Що відрізняє живу природу від неживої? - Тіла складаються з …, а речовини складаються з …
2. Перевірка домашнього завдання.
а) Індивідуальне опитування. Загадка. Градусна шкала скляну сорочку одягла. По шкалі вперед-назад біга рідина. На тепло і холод реагує вона. Що це?
б) Робота з моделлю термометра. Показати: 15 градусів тепла, 20 градусів нижче нуля, 9 градусів вище нуля, 7 градусів морозу.
в) Вибери правильне твердження. 1. У термометрі використано властивість рідини розширюватись від нагрівання і розширюватись від охолодження. 2. . У термометрі використано властивість рідини розширюватись від нагрівання і стискатись від охолодження. 3. . У термометрі використано властивість рідини стискатись від нагрівання і розширюватись від охолодження.
г) Гра « Так чи ні ?»
- Термометр – іграшка? - Ртуть – дуже смачна і корисна для здоров’я рідина? - Термометр – прилад для вимірювання температури? - Ртуть – отруйна речовина?
3. Індивідуальні картки.
1. Вибрати правильну відповідь
Температуру тіла людини, повітря, води вимірюють …
а) метром; б) рулеткою; в) термометром.
2. Закінчити речення
Термометр – це прилад для вимірювання … За призначенням термометри бувають: …
Термометр складається з таких частин: …
3. З’єднати стрілками цифри температури повітря із словесними записами: + 5 два градуси морозу - 2 шістнадцять градусів тепла + 16 п’ять градусів вище нуля - 20 нуль градусів 0 двадцять градусів нижче нуля
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Загадка-акровірш. Прозоре покривало Повило, обмотало Всю планету Земля. І стала вона голубою Та блакитною такою. Радо воно нам життя посилає. Як звуть покривало те? Відгадайте?
V. Вивчення нового матеріалу
Проблемне питання: Чи може людина не дихати?
1.Розповідь вчителя з елементами бесіди «Повітря навколо нас» - Діти, затамуйте на хвилинку подих. Що ви відчули? Чи можемо ми довго перебувати у такому стані? Чому?
МОЗКОВА АТАКА - Що ж таке повітря? (Відповіді учнів) ( Наша планета Земля довкола оточена повітрям. Вона одна з дев'яти планет має повітряну оболонку. Яка захищає її від перенагрівання та переохолодження, містить кисень.)
3. Практична робота. Досліди.
Дослід 1. Відчуємо повітря. Помахайте зошитом біля обличчя. Що ви відчули?( Відчули дотик повітря, що рухається від помахів зошита.) Дослід 2. Почуємо повітря Різко стиснемо в руці гумову грушу. Що ви почули?(Чути шум повітря, що виходить із груші.) 4. Робота в группах. Дослідницька діяльність учнів. Группа А. Опустіть порожню склянку догори дном у посудину з водою. Чи заповнює вода склянку? Поміркуйте, чому?
Группа Б. Порожню пляшечку занурьте у посудину з водою. Що виходить із пляшечки?
Группа В. У склянку з водою вкиньте грудочку землі чи крейди. Перевірте, чи виділяються з нього бульбашки повітря.
Группа Г. Налийте у склянку холодної води.Спостерігайте, що поступово з'являється на стінках склянки. Що це за бульбашки?
5. Висновок. Отже, повітря заповнює всі порожнини навколо нас. Воно є скрізь: у воді, у грунті …
6. Словникова робота. Атмосфера ( Підручник ст. 87) - Прочитайте, що таке атмосфера?
7. Властивості повітря.
а) Побудова асоціативного куща.
прозоре без запаху
? стискається при безбарвне охолодженні ПОВІТРЯ
? ? розширюється при затримує тепло нагріванні
б) Проведення дослідів вчителем.
Дослід 1. Чи проводить повітря тепло? Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в них. Одну склянку накриємо більшою склянкою. А іншу залишимо відкритою. Якщо через деякий час знову виміряємо температуру води в обох склянках, то вона стане різною. Чому? (Повітря погано проводить тепло. Приклади: Двойні рами в вікнах, озимина під снігом, настовбурчене пір’я у птахів під час морозів.)
Дослід 2. У склянку з водою опустимо догори дном колбу так, щоб у неї не зайшла вода. Будемо нагрівати колбу руками. З неї виходять бульбашки повітря. Чому? Не виймаючи колби з води, покладемо на неї холодну вологу тканину. В колбу почне набиратися вода. Чому? ( При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається).
Дослід 3. Де розташовані секції батарей? Чому? ( Тепле повітря піднімається вгору, а холодне опускається вниз.)
VI.Фізкультхвилина
VII. Закріплення вивченого 1. Відповіді на запитання. - Чим заповнений навколишній простір? - Що міститься в порожній склянці? - Чи можливе життя на Землі без повітря? - Чому на нашій планеті є живі істоти? 2. Відгадування ребуса. ( Повітря – основа життя. )
3.Визнач правильну відповідь. Повітря потрібне людині, тваринам і рослинам, щоб … а) живитися; б) дихати; в) рухатися. Якщо у склянку з водою вкинути шматочок крейди, то на стінках з’являться маленькі бульбашки. Чому? а) Тому, що крейда – тверда речовина; б) тому, що крейда розчинився у воді; в) тому, що у крейді є пори, які заповнені повітрям.
4.Робота в зошиті (ст. 29). Колективна робота. Встав пропущені слова.
VIII. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
IX. Домашнє завдання Опрацювати статті підручника « Повітря. Властивості повітря» ( ст. 86-88), відповідати на запитання.
X. Це цікаво.
Яки Земля не була оточена повітрям, МИ БАЧИЛИ Б НА ЧОРНОМУ НЕБІ ВОГНЯНИЙ ДИСК СОНЦЯ. НІЧ НАСТУПАЛА Б І ЗАКІНЧУВАЛАСЬ РАПТОВО З ОСТАННІМ І ПЕРШИМ ЙОГО ПРОМЕНЕМ.
ХАЙ У ВАС І У НАС ВСЕ БУДЕ ГАРАЗД, ЩОБ ВИ І МИ ЩАСЛИВІ БУЛИ!
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |