Мета: Удосконалювати вміння та навички учнів розрізняти дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів; розвивати інтелектуальні здібності учнів, уяву, мислення, пам’яті, мовлення учнів, вміння послідовно висловлювати свої думки; формувати навички співпраці, розвивати комунікативні здібності, виховувати любов та бережне ставлення до природи.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Добрий день!
У добрий час, радо ми вітаємо вас.
Здоров’я, щастя, радості вам бажаємо
Урок рідної мови розпочинаємо.
2. Очікування «Мікрофон»
- Я хочу, щоб наш урок був продуктивним. А яким ви хочете бачити наш урок?
(Продуктивним, цікавим, повчальним, казковим)
ІІ. Створення емоційного фону уроку.
(Звучить музика Вівальді – «Пори року»(Весна))
1.Читання вірша вчителем.
Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає.
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду п’є.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів,
І вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
А в лісі на галяві теплій
Поміж ялинок запашних
Уперше спалахнув метелик -
Тендітний вогничок весни.
-Про яку пору року йдеться у вірші? Доведіть методом «Пресу», що це весна.
-Так, це весна. Вона за вікном. А ви хочете, щоб вона завітала до нас у клас.?
Отже, потрібно гарно попрацювати. А види робіт на уроці підказує сонечко.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку.
1.Вправа «Дешифрувальник».
-Отже, розпочинаємо роботу.
-Перше завдання «Дешифрувальник», за допомогою якого ми розшифруємо тему нашого уроку. Будьте уважні! Літери у нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер.
Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Наша тема складається з двох слів. Увага! Номер 9173 2437541.
-Часи дієслів (записую тему на дошці).
-І на сьогоднішньому уроці ми закріпимо знання про часи дієслів, здобуті на попередніх уроках.
IV. Основна частина уроку.
1.Стратегія «Кубування».
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
-Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».
1)Частина мови
2)Що означає?
3)На які питання відповідає?
4)Яким членом речення виступає?
5)За чим змінюється?
6)Неозначена форма дієслова.
2.Каліграфічна хвилинка.
-А зараз розгорнемо зошити і запишемо число, класна робота.
-І записи у зошиті почнемо з каліграфічної хвилинки.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
-До чого закликає автор?
-Пригадайте правило правопису частки не з дієсловами.
3.Робота з реченням.
Зацвілавдолинічервонакалина.
-Наше сонечко дужче пригріло і всі слова в реченні збіглися до купки, щоб зробити нам тінь. Ми допоможемо їм і утворимо речення.
Зацвіла в долині червона калина.
-Утворили, перевірили, а зараз запишемо і зробимо синтаксичний розбір речення.
4.Зоровий диктант. Верби зеленіють над ставком.
-А зараз потренуємо увагу і пам'ять. Увага! Зоровий диктант.
-Перевіряємо.
-Знайдіть у реченні дієслово, випишіть його, вкажіть час. Доберіть до нього інші часові форми.
5.Фізкультхвилинка.
-Весна… До нас завітала бджілка.
6.Робота з текстом.
- Подивіться за вікно. Легенький вітерець гойдає верхівки дерев. Ось вітерець завітав і до нас в клас. І не сам завітав, він приніс нам текст. Давайте прочитаємо його.
-Чи гарно звучить текст? Чому?
-Так, дієслова стоять в неозначеній формі. Неозначена форма – це початкова форма. А для того, щоб текст став кращим, ми маємо перебудувати текст, щоб події відбувалися в:
Ір. – в минулому часі
ІІр. – в теперішньому часі
ІІІр. – в майбутньому часі
-Для зручності виконання завдання – на партах листочки з текстом. Працюємо в парах.
7.Вправи для очей.
- Діти, ми довго працювали, наші очі втомились. А зараз вони відпочинуть. Вся увага тільки на метелика.
(На мультимедійній дошці спостерігаємо за метеликом, який літає)
8. Творча робота в групах.
- А працюватимемо під гаслом:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!
Ігр. – Відтворити пантоміму на речення «Я люблю нюхати запашні квіти»
ІІгр. – За допомогою тільки дієслів скласти текст на тему «Моя яблунька»
ІІІгр. – Скласти сенкан до слова Весна.
9. Робота з деформованими прислів’ями.
- Народна мудрість – це прислів’я і приказки. А наш вітер бушує далі. Він деформував наші прислів’я. Ваше завдання – відновити їх.
Що посієш або пропав.
Або пан, далі будеш.
Тихіше їдеш – те й збереш.
-Давайте перевіримо, чи правильно виконали завдання.
-Знайдіть дієслова, визначте час.
Що посієш, те й збереш.
Або пан, або пропав.
Тихіше їдеш – далі будеш.
10. Веселинка.
- Хлопці підготували нам веселинку.
- Я миюся, ти миєшся… Який це час Федоте?
- Ну, раз ми з вами миємось – виходить, що субота.
-Допоможемо Федоту визначити часи дієслів.
11. Вправа «Гронування».
- А тепер сіли рівненько і будьте уважними. У нас цікавий вид роботи – «Гронування». Ми проводимо його досить часто. І я думаю, що ви швидко справитесь із завданням:
Підібрати дієслова до поданих слів за даним часом.
(Кожна пара дітей в рядах записує по одному дієслову і передає наступній парі)
пролісок струмок пташка
Майбутній час Теперішній час Минулий час
V. Домашнє завдання
- Наш урок підходить до завершення. Розгорніть щоденники.
Починається, освітлює, прокидається, дзвенить, любити.
Група №1
Скласти твір на тему ”Рідна земля”, використовуючи ці дієслова.
Група №2
Побудувати речення із дієсловами, визначити часи дієслів, розібрати одне речення.
Група№3
Утворити різні часові форми від цих дієслів.
VI. Підсумок уроку.
-Чи справдились ваші очікування? Що сподобалось?
-На цьому наш урок закінчено. А весна цвіте, буяє, радує нас. Милуймося її красою, бережімо цю красу.
(На мультимедійній дошці відео розквіту природи).