Мета. Закріплювати навичку правильно будувати текст-міркування. Розвивати уміння логічно і послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття і переживання. Навчати розкривати абстрактно-загальні поняття. Виховувати поважне ставлення до книги.
Обладнання: картки з надписами структурних частин тексту-міркування, таблиці для словникової роботи, виставка книжок.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
- Привітайте гостей,
Що до нас завітали.
Хочу чути, чого б
Ви усім побажали…
(Діти) - Всім присутнім здоров’я ми зичим і добра,
А тепер до роботи нам братись пора.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Загадка.
- Діти, підніміть руки, кому подобається читати книги?
- А які книжки ви любите читати?
- Сьогодні ви принесли в клас свої улюблені книжки і створили цілу виставку.
- Скажіть, на які групи ви поділили б ці книги?
- Яке призначення цих книжок?
ІІІ. Робота над розкриттям теми уроку.
1. Проблемна тема. Створення ситуації успіху.
- Діти, погляньте на дошку. Там, де завжди у нас записана тема уроку, якось порожньо.
- Може, ви вже здогадались, про що ми сьогодні будемо говорити? (Про книги)
- Так, і я думаю, що ви знаєте багато прислів’їв, віршів, приказок, загадок про книги.
- Але зараз мені спав на думку ось який вислів: «Книга мовчить, а розуму навчить».
- Як ви його розумієте? (Відповіді дітей)
- Які гарні думки я почула! Молодці! Кожна ваша думка була індивідуальною і особливою.
- А яку ж розумову операцію виконав кожен з вас, висловлюючи свою думку? (Може, це була розповідь чи опис?…)
- Да, діти, ми міркували.
- А що значить «міркували»? (Доводили свою думку)
- Доведіть, що ви склали міркування. (Будова тексту-міркування)
- Що було твердженням? (Вивішую картку «Твердження»)
- Доказом? (Картка)
- Висновком? (Картка)
- А, так виходить, ми будемо говорити про книгу і повторили будову тексту-міркування…Для чого ми це зробили? Може, хтось сформулює припущення теми уроку? (Відповіді учнів)
(Відкриваю тему)
- Діти, подивіться, чи співпали ваші припущення з моїм задумом? Так! Молодці!
ІV. Колективна підготовча робота.
1. Словникова робота.
- Ви так багато знаєте про книгу, про її значення в нашому житті, що вам не буде важко довести мою наступну думку.
Книга – твій друг, без неї як без рук.
- Моя думка – це яка складова частина міркування? (Твердження)
- Воно вже готове. Тепер наша задача довести цю думку. Я пропоную вам подумати чим або ким є для вас книга?
(На дошці – 2 малюнки книги)
Проводиться добір іменників прийомом «Мозковий штурм», вчитель записує дитячі відповіді на дошці навколо першого малюнка (друг, помічник, порадник, скарбниця знань тощо).
- А чому ви вважаєте, що книга є вашим другом і порадником?
Добір дієслів(за аналогією; навчає, розважає, виховує, дає поради, заспокоює тощо)
- Спираючись на словничок на дошці і на власні знання, спробуте усно довести мою думку і зробити висновок. (Відповіді дітей)
- Це і буде доведення.
- А який можна зробити висновок з усього сказаного?
V. Самостійна робота учнів.
- Напишіть текст-міркування за поданим початком. Не забудьте кожну частину тексту починати з нового абзацу.
Самоперевірка творів.
VI. Підсумок уроку.
Заслуховування текстів-міркувань.
- Так яке ж призначення книжок?
- Я хочу, щоб ви назавжди запам’ятали сказане на уроці, а головне – ніколи не забували про важливість і значимість книжок у нашому житті. Дякую за роботу!