Ознайомлення з найуживанішими вставними словами. Виділення вставних слів на письмі комами

Мета: дати поняття про вставні слова та словосполучення, ознайомити учнів на практиці з найуживанішими вставними словами, вчити використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при вставних словах; розвивати усне й писемне мовлення, абстрактне мислення, вміння працювати групами; виховувати самостійність, наполегливість у навчанні, цікавість до навчання.

Обладнання: підручник, епіграф, таблиця «Вставні слова», дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

1.Організація класу

2.Основна частина

(емоційна настанова)

Епіграф Ніщо так не радує людський зір, як зримий результат роботи.

Спробуймо й ми сьогодні на уроці працювати так, щоб побачити або відчути результат своєї роботи й отримати насолоду від цього. Отож, починаймо!

Перевірка домашнього завдання.

Над якою темою ми працювали минулого уроку?

Частина класу працює з картками, останні – зі мною.

Прочитайте власний словничок звертань(ланцюжок). Подивіться, як можна по-різному звертатися до близьких людей.

А зараз працюють ті учні, які вдома виконували вправу. Знайдіть і прочитайте лише речення із звертаннями(картка 2).

Тепер дійшла черга до тих, хто працював з художньою літературою. Прочитайте виписані речення. З яких творів ці речення?

Підсумок

Мотивація навчальної діяльності школярів

(Читання гуморески підготовленим учнем)

Визначте, яким чином автор гуморески досягає комічного ефекту?

          Вже ніч на дворі. Не спить дитина.

          Схилився батько над ліжком сина

          І виявляє любов і ласку.

          - Послухай, - каже, - синочку, казку.

         Отже, дід жив, отже, баба.

          Була в них, отже, ще й курка ряба.

          І сіла, отже, вона в гніздечко,

          І, так сказати, знесла яєчко.

          Дід бив яєчко, і баба била.

          Ну баба, отже, теж не розбила.

          А, так сказати, пробігла мишка…-

          І тут синочок схопився з ліжка:

          - Все отже, отже та так сказати…

          Не треба казки! Я хочу спати!

Яким чином автор досягає комічного ефекту?

А чи знаєте ви, як називаються такі слова? В яких випадках, з якою метою вони використовуються?

Повідомлення теми та мети уроку

(запис теми на дошці)

Сьогодні ми з вами ознайомимося із вставними словами, навчимося їх правильно використовувати у мовленні.

Опрацювання нового матеріалу

Введіть слова та сполучення слів На думку Юрія Мушкетика, безсумнівно, мабуть в наш епіграф-речення (на початок, в середину, кінець речення).

?? За допомогою якого словосполучення вказано на джерело повідомлення? Що виражає слово «безсумнівно» у другому реченні?(Впевненість). Чи повністю виражається впевненість автора в тому, що він говорить? За допомогою якого слова підкреслюється невпевненість?

Прослухайте ще раз речення. На вашу думку, ми все зробили правильно? Зверніть увагу на інтонацію (розділові знаки).

(Таблиця)

Підсумок. Отже, вставні слова можуть вказувати на впевненість, невпевненість… а ще…

Спробуйте дати визначення вставним словам. Вставні слова – це слова, що виражають ставлення мовця до висловлюваного.

А тепер зіставимо наші висновки з теоретичним матеріалом, який вміщено в підручнику (ст.105).

Підсумок. Вставні слова, як і звертання, не є членами речення.

-Первинне закріплення

Вправа 194(синтаксичний розбір 1 речення)

Підсумок.

Проблемне завдання

(завдання 1)

Прочитайте першу пару речень. Яке слово є однаковим в обох реченнях. На вашу думку, чому в першому реченні слово виділене комами, а в другому – ні.

Проаналізуйте другу пару речень.

 Підсумок. Який висновок зробимо? Іноді одні й ті ж слова у різних реченнях можуть бути вставними словами або членами речення.

Спробуйте скласти два речення так, щоб в одному слово видно було В.с., а в другому – членом  речення. Виконуємо роботу парами.

Перевірка.

Робота з текстом (завдання 2)

Самостійно прочитайте текст, визначте його тему.

?? Яка тема цього тексту?

     Хто із казкових персонажів вважається найстаршим?

     Що означало слово з коренем –єг?

Випишіть одне речення із вставним словом.

     Які речення записали?

3.Підсумки

За допомогою образів складіть відеом з теми «Вставні слова»: 1група – 1ряд, 2група – 2ряд, 3група – 3ряд.

? Поясніть, які образи ви використали і з якою метою?

   Що вам найбільше сподобалося на уроці?

4.Оцінювання

5.Домашнє завдання

П.11, вивчити; 1-3р. – вправа 195; 4р. – твір-перевтілення «Я – казка»

 Додаток до уроку

Завдання 1

1. Того, можливо, не знайду я слова, щоб оспівати рідний край. – Все під силу, все можливо тим, хто прагне до мети.

2. Мені осіння ніч короткою здається. – Здається, хтось постукав тихенько у двері.

Завдання 2

Прочитайте текст, визначте його тему. Знайдіть речення із вставними словами.

       У вас ніколи, напевно, не виникало бажання довідатися, звідки взялися такі знамениті «прізвища», як Баба-Яга, Дід Мороз, Змій Горинич? Хто з них молодший, а хто старший?

       Хоч усі вони, безперечно, живуть у казках, та істоти ці дуже неоднакові. Найстаріша, без сумніву, серед них Баба-Яга. З’явився  цей казковий персонаж у дуже віддалені від нас часи, коли було, наприклад, слово з коренем –єг, що означало «злий, противний…». Сліди його є в багатьох мовах. У поляків, скажімо, на злу, в’їдливу жінку кажуть – єндза, чехи Бабу-Ягу звуть Єдзінка. Отже, скільки поколінь дітей лякали Бабою-Ягою, якщо слово Яга корінням сягає таких давніх часів! 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: