Подорож у королівство прикметника

Мета: Актуалізувати знання учнів про прикметник; узагальнити й систематизувати відомості про частини мови, зокрема, прикметник, формувати вміння складати повні відповіді на запитання, вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предметів, розвивати логічне мислення й пам’ять; виховувати почуття доброти, співпереживання, любові до рідної мови.

Обладнання: маршрутна карта, конверт з листом, малюнки птахів, схема розбору прикметника, текст – картка.

Хід уроку

І. Організація класу.

- Добрий день, діти! Сідайте. Перевірте чи всі ви готові до уроку. У кожного на парті повинні лежати словничок, зошит, ручка, лінійка, олівець. Молодці!

 

ІІ. Визначення теми і мети уроку.

До дошки виходять хлопчик і дівчинка в українських костюмах.

Хлопчик: Будем рідну мову дружно ми вивчати.

                 Розберемо кожне слово, щоб її нам краще знати.

Дівчинка: Бо вона така чарівна, мелодійно так звучить,

                  Поміж мовами – царівна, як без неї в світі жить?

Хлопчик: Тож вивчайте рідну мову вже тепер, з маленьких літ

                  Українське наше слово хай звучить на цілий світ!

Дівчинка: Бо вона нам найрідніша, зрозуміла і ясна,

                  Поетична, найсвятіша і чарівна, як весна.

Учитель: Ми отримали листа. Що це за лист? Від кого він? А, ось написано: «Учням 3 – го класу від Петрика П’яточкіна». Прочитаймо, що там написано.

«Дорогі друзі! Зараз я знаходжусь у королівстві Прикметника. Я дуже хочу додому, до мами, але Король не відпускає. Він дав багато завдань, а як їх виконати – не знаю, тому що в школі був неуважним і неслухняним. Допоможіть мені, і я обіцяю вам, що стану хорошим хлопчиком.»

 

_ Діти, що ж ми будемо робити? Чи допоможемо Петрикові? Повіримо в його обіцянку?

- А як ми потрапимо до королівства? Ні адреси, ні дороги не знаємо. Та тут карта! Це карта, яка приведе нас до королівства    Прикметника.      

- Але вона якась дивна. Дивні тут міста і села, ріки і болота, гори і долини. Та спробуймо подолати всі труднощі і допомогти Петрикові. За кожне завдання ви отримаєте оцінки, а  в кінці подорожі підіб’ємо підсумки.

 

ІІІ. Систематизація та узагальнення засвоєних знань.

Перевірка домашнього завдання.

  • Тільки вирушили в дорогу, а тут уже й перешкоди. Гори – домашнє завдання. Що ви повинні були зробити вдома? (Скласти казку про весну й підкреслити всі прикметники)

Кілька учнів читають казку, називають прикметники.

  • Послухайте, як змалювала Леся Українка весну у своєму творі.

Була весна – весела. Щедра. Мила.

Промінням грала, сипала квітки,

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід співучії пташки!

  • Діти, а які прикметники є у вірші? (весела, щедра, мила, стокрила)

Каліграфічна хвилинка.

  • Мандруємо далі. Ми потрапили у долину Сміхуна.

Сміхун: А ось і я! А ось і я!

Зустрічайте Сміхуна!

Далі вас я не пущу,

Бо завдання маю.

Як розв’яжете його –

Помандруєм далі.

Хочу взнати я у вас,

Як писати вмієте.

Чи дізнаєтеся, що

Я від вас хотітиму (Пауза)

Віршик прочитаю,

Будьте всі уважні.

І скажіть мені, ласкаві,

Найчастіше звук який

Ви тут зустрічали?

Слухайте уважно!

Дрізд до дятла: «Добрий день!

Дуб здоровий не впаде?»

Дятел дзьобом дріботить: «Двісті років простоїть!»

 

  • Діти, то який звук, ви найчастіше чули в цьому вірші?  А якою буквою він позначається на письмі?
  • Напишіть сьогоднішню дату і рядочок букви «де», чергуючи велику й малу. Пишіть охайно, каліграфічно, бо Сміхун стежить за нами.
  • У наступному рядку з великої літери напишіть слово «дятел», придумайте 2 – 3 прикметники, які б охарактеризували цю пташку (Дятел працелюбний, майстерний, яскравий, пруткий).
  • Погляньте на дошку (на дошці малюнок дятла). Опишіть цю пташку: який у неї дзьоб, яке забарвлення, які лапки. (Лісовий птах з довгим, гострим та міцним дзьобом, яскравим оперенням, який добуває їжу із щілин кори хворих дерев)
  • Сміхун задоволений вашою роботою, але хоче, щоб ви придумали речення про прихід весни. Це останнє його завдання. У своїх реченнях використовуйте словосполучення, написані на дошці: довгождана весна, рання весна, дзвінкоголосі птахи, веселі струмочки, синьоокі проліски, тендітні конвалії, теплий вітерець.

Словникова робота.

  • Мандрівка триває. Зараз ми знаходимось біля болота Лінощів. А щоб болото не затягло нас у свої володіння, потрібно виконати завдання. Я буду показувати слова на картках,  а ви до них добиратимете по три прикметники, які запишете в зошитах.

Струмочок (прозорий, весняний, прудкий)

Птахи (перелітні, дзвінкоголосі, співучі)

Квіти (весняні, ніжні, пахучі)

Небо (голубе, блакитне, весняне)

Весна (рання, довгождана, мальовнича)

  • Перевіримо, як ви впорались із завданням (діти читають, учитель ставить додаткові запитання)
  • Що називаємо прикметником? На які питання відповідають прикметники?
  • Ми успішно впорались із завданням болота Лінощів. А попереду ще багато випробувань. Ось перед нами берег Піратів. Щось тихо, нікого не видно, може, і завдань тут не буде? (чути стукіт у двері, вбігають двоє піратів)

Пірати:  Ну, що дітки злякались? А чи впізнали ви нас?

Діти: Впізнали. Ви – Пірати. Але ми вас не боїмося. Ми все вміємо і знаємо. Нічим нас не залякати.

Пірати: Ми в конверті принесли вам важкі завдання. Як розв’яжете ви їх – пустимо вас далі.

Учитель: Діти, зараз Пірати кожному з вас дадуть картку. Вам потрібно обвести олівчиком правильну відповідь.

  1. Прикметник – це:

а) член речення;

б) частина слова;

в) частина мови.

2. Прикметник – це:

а) частина мови, що вказує на  назву предмета і відповідає на питання хто? або що?

б) частина мови, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?

в) частина мови, що вказує на дію предмета і відповідає на питання що робить? що зробить?

3. Прикметники бувають такого роду:

а) чоловічого і середнього;

б) середнього і жіночого;

в) чоловічого, жіночого і середнього.

4. Визнач прикметник чоловічого роду:

а) дощова;

б) мудрий;

в) чуже.

5. Визнач прикметник жіночого роду:

а) розумний

б) блакитне

в) щира

6. Визнач прикметник середнього роду:

а) здібний

б) привітне

в) хитра

7. Визнач прикметник, що стоїть в однині:

а) добра

б) дружні

в) старанні

8. Визнач прикметник, що стоїть у множині:

а) чиста

б) сміливі

в) гамірне

Учитель: Час вичерпано. Здайте свої роботи Піратам.

Пірати: Здали всі! Молодці! У полон не беремо нікого. Учитель перевірить роботи, поставить оцінки. До побачення!

Колективна робота.

Учитель: Якісь дивні зупинки: то Лінощі якісь, то Пірати, а ось і ще ліс Фей. Що тут чекає на нас?

А ось і конверт від Феї. (Учитель відкриває конверт та виймає малюнок берізки і окремо листочки, на яких написані слова)

Завдання:

Сумує берізка,

Без листя стоїть.

Врятуйте бідненьку,

Швиденько вдягніть.

Слова на листочках: білокура, сумна, весела, бадьора, молода, струнка, зелена, тендітна…

  • Одягли берізку.
  • Ой, які ви вдалі.
  • Тож візьміть гостинці і прямуйте далі.

Фізкульхвилинка.

Дмуть вітри холодні, злі,

(Змахи руками до грудей.)

Гнуть берізку до землі.

(Нахил тулуба вниз.)

І наліво, і направо,

(Нахили вліво, вправо.)

Припини свої забави!

(Посваритися пальцем.)

Підніми, берізко, віти!

(Руки вгору, потягнулись.)

Будь струнка, як наші діти!

(Рівно сісти за парти.)

Пошукова робота.

Учитель: Ось ми йшли, йшли, та в місто Дружби прийшли. Знов завдання нам тут буде. Місто Дружби пропонує працювати колективно, буде все тоді активно. Попрацюєм і підем та Петрика заберем.

Діти на дошці записаний текст. Читайте по одному реченню, знаходьте прикметники, визначайте їх рід та число.

Весна

Настала чудова весна. Тепло гріє яскраве сонечко. Дихає тепленький вітерець. Зеленіє молода травичка. На багатьох деревах бруньки блищать і набухають. Скоро зацвітете білокора береза. Прилетить голосистий жайворонок. Він заспіває заспіває веселу пісню у височині. Привітає нас з весною.

  • А тепер спробуйте прочитати цей текст без прикметників. Що ви помітили?

Учитель: Важка дорога в нас була, але ж усе зуміли, бо в школі ми уважно все про Прикметник вчили. (До класу входять Король Прикметник і Петрик П’яточкін.)

Король:

Ось привів я вам хлопчиська.

Він погано вчиться.

Все сидить у мене, плаче,

Обіцяє змінитися і чекає друзів вірних,

Які в цьому класі з’явились.

Петрик:

Я вам дякую, друзі, що врятували мене.

Хочу вам пообіцяти, школу більше не буду пропускати.

Вчитись буду уважно, не лінуватися

І старанністю відзначатися.

ІV. Підсумок уроку.

Збігла подорож, як коротка мить.

Час наш дуже швидко біжить.

Ще попереду у вас багато кроків:

І цікавих, і важких уроків. 

Автор: Дерій О.М.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: