Правопис префіксів роз–, без–

Мета. Формувати в учнів вміння писати префікси й прийменники; ознайомити з написанням слів з префіксами роз–, без–; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; вміння аналізувати; виховувати доброзичливість.

Обладнання.  Таблиця «Префікси роз—, без—», вислови про мову, матеріал підручника.

Тип уроку.                  Урок-дослідження.

Девіз уроку.       Протягом уроку дружно працювати,

За будовою слова швидко розбирати.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Уже дзвоник пролунав

На урок нас погукав.

— Сядьте рівно на стільці.

Бачу, всі ви молодці.

Девіз готові проказати?

Діти:          — Вчимося каліграфічно писати!

Будем рідну мову

Старанно вивчати.

Та розглянем кожне слово,

Щоб її нам краще знати.

Бо вона така чудова.

Мелодійно так звучить.

Поміж мовами--- царівна.

Як без неї в світі жить?

 

То ж вивчайте рідну мову

Вже тепер, із юних літ.

Українське наше слово

Хай звучить на цілий світ.

 

 

— Назвіть сьогоднішню дату.

Як ви можете назвати цю дату, не вживаючи назви місяця?

(11 день першого місяця зими, 11 день останнього місяця року.)

— Який сьогодні день тижня? (Вівторок).

Давайте зашифруємо і його.

( Другий день тижня; день, що передує середі; день, що йде за понеділком).

— Який у нас урок?

 Спробуємо зашифрувати і його.

( Урок каліграфії, зв’язного мовлення, урок збагачення словникового запасу і т, д.)

 

То ж давайте запишемо дату сьогоднішнього уроку.

 

2.Актуалізація опорних знань.

 

  1. Повторення вивченого матеріалу.

 

— Прочитайте утворені словосполучення, назвіть префікси й прийменники.

Доплив до берега, заховався за дерево.

 

2.    Завдання на сніжинках ( 3 чол.).

3.    Зоровий диктант.

4.    Списування загадки, розкриваючи дужки.

 

(При)йшла до нас бабуся

У білому кожусі.

Поля (при)чепурила —

Пухнастим снігом (в)крила.

(В)гадайте, хто вона,

Бабуся чепурна?

 

—  Виділіть префікси.

 

5. Каліграфічна хвилинка.

 

Дзвенить струмочком рідна мова,

Усі слова знайомі в ній.

Ти написати кожне слово

У мові правильно зумій.

 

ЗИМА СНІГОМ ЗАСІВАЄ, ВСІ ДОРОГИ ЗАМІТАЄ.

 

6.Обличчя граматичної людини.

 

— Діти, допоможіть мені скласти обличчя грамотної людини.

—  Щоб обличчя людини мало вираз, необхідно відповісти на питання.

 

Слухайте уважно!

(Школярі відповідають, а вчитель малює маркером в овалі графічні зображення будови слова)

А) Яка частина слова є обов’зковою для кожного?

Б) Яка частина слова стоїть перед коренем?

В) Не входить до складу основи і є змінною в слові.

Г) Стоїть між закінченням і коренем.

 

 

— Подобається вам ця людина?

— Чому? (Вона насуплена, сердита, пригнічена.)

— Щоб наша людина посміхнулася, потрібно виконати всі її завдання, а також працювати плідно і старанно.

 

3.Засвоєння нових знань.

А) Повідомлення теми й мети уроку.

(Використання таблиці).
Спостереження над вимовою і написанням слів з префіксами роз—, без—,

(Виконання вправи з підручника)

В) Ознайомлення та заучування правила с.104.

Г) Вправляння  у вимові слів. ( С. 104).

Д) Творення нових слів за допомогою префіксів. Впр.226.

 

4. Фізкультхвилинка.

Хтось постукав тихо в клас

Та перерві ще не час.

Тут підказує Іринка

«Це ж у нас фізкультхвилинка».

 

Встаньте, діти, посміхніться.

Землі нашій посміхніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте!

 

Е) Творення слів за допомогою префікса без—. (Впр. 257).

 

5. Закріплення вивченого матеріалу.

А) Робота над текстом. Впр. 259. (В групах).

Б) Словниковий диктант.

Розмова, розгадка, бездоріжжя, беззубий, розказати, розплести, безвусий, безхмарний.

(Виділити префікси).

— Спасибі, діти, ви гарно працювали —  виконали всі завдання. Дивіться, граматична людина  теж задоволена. Вона весело посміхається і радіє разом з нами.

 

Граматична людина дарує нам казку.

 Жили —  були в країні Граматики префікс при-, суфікс -к- , закінчення -а, корінь -каз-. Одного разу корінь -каз- вирішив мандрувати світом мови і залишив своїх друзів. Але кореню  -каз- довелося повернутися додому, бо він забув компас. Заходить мандрівник до будинку й бачить, що префікс при-, суфікс -к- і закінчення -а –гірко плачуть.

— Що трапилось, друзі? — здивувався корінь -каз-. Хочемо пограти у слова, а нічого в нас не виходить, --- відповідають вони. --- Як тільки ми не ставали! Так: кприа. І так: приак. І навіть так: акпри. Немає слова!

Зрозумів корінь -каз- свою помилку, вибачився. Зайняв своє місце серед частин слова: приказка. Посміхнулися префікс, суфікс і закінчення. А разом з ними і корінь, який вирішив більше ніколи не залишати друзів.

 

6. Хвилинка --- цікавинка.

 — Діти! А ви знаєте, скільки в нашій мові префіксів чи суфіксів? Виявляється цього не знає ніхто. Вчені називають кілька десятків (понад 50) префіксів і близько трьох сотень суфіксів. У старих граматиках української мови префікси називалися приставками, а суфікси --- наростками.

 

7. Ребус.

                                     К                                        ЦЯ

(Метелиця).

 

8. Гра «Префікс»

—  Розв’язати кросворд, добираючи до поданих слів антоніми.

1) Заплести.

2) В’янути.

3) Загадувати.

4) З’єднувати.

 

9. Утворити слова за допомогою префікса без.

10. Зимові задачі.

ГРУДКА – КА + ПЕНЬ – П    =   ГРУДЕНЬ.

СІ +ЧЕК – К + НЬ        =   СІЧЕНЬ.

ЛЮ + ТЕМА – ЕМА +ИЙ      =    ЛЮТИЙ.

 

11. Підсумок уроку.

— Давайте пригадаємо алгоритм розбору слова за будовою.

— Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?

— Як пишуться префікси роз—, без—?

 

12. Домашнє завдання.     Впр. 260, правило  с. 104.

 

Ось і дзвоник пролунав,

І мені, і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати!

 

Автор: Меденець П. І.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: