Мета: згадати визначення жанру твору – опису; формувати вміння аналізувати твори – описи; вчити писати твори – описи; розвивати логічне і образне мислення; відпрацьовувати вміння виділяти головне, аналізувати, робити висновки; розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; формувати навички самостійної творчої діяльності; виховувати самокритичність.
Обладнання: приклади творів, слайд – шоу з фотокартками учнів, зображення казкових персонажів.
Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ.
1. На проектній дошці йде слайд – шоу з фотокартками учнів.
2. Слово вчителя:
- За допомогою фотокартки ми можемо сказати все про зовнішність людини.
А як ще можна дати уявлення про окрему людину іншим?
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ (учні самостійно формулюють завдання до уроку)
ІІІ. ПІДГОТОВКА ДО ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1.Бесіда з учнями про типи і стилі мовлення.
2.Пригадати як пишуться твори – описи.
1) Загальне враження
2) детальні ознаки
3) висновок.
2.Прослухати декілька текстів і зазначити, де відбувається опис людини. Визначте тему та головну думку твору - опису.
1)Говорять, що я дуже схожий на свого батька. У нього блакитні очі, прямий ніс, завжди усміхнені губи, високе чоло, русяве густе волосся. Коли він сердиться, то на лобі у нього з'являється зморшка. За нею відразу можна зрозуміти, що батько невдоволений. Він легко може знайти спільну мову з будь – якою людиною. Мій батько товариський і добрий, тому у нього багато друзів. Я пишаюсь тим, що схожий на нього.
2) Коли почалася війна, моїй бабусі було лише два роки. Але один епізод врізався в її свідомість назавжди. «Низько над зем¬лею летять літаки з чорними хрестами. Я радію цьому, сміюся і біжу, розкинувши руки. Я лечу. В одному літаку бачу німця. Він дивиться на мене, теж сміється і спрямовує свою машину нижче. Біля моїх ніг здіймається пил. Страшно кричить моя мати».
3. Заслухати як описують у казках літературних героїв. Відгадати зазначеного героя. Після відповідей учитель демонструє фотокартки казкових героїв.
1) «Пішли й давай дитину котить. Скотили й зробили дитині ніжки й ручки, голову, вуха, рот – усе поробили зі снігу та різних овочів. І дали їй ім'я …»
(Снігуронька)
2) «Велика горбата стара з великим гачкоподібним носом. Ця бабця чорна з обличчя, з маленькими чорними очима та довгим язиком.»
(Баба Яга)
3) «…сидить на великому дубі і чекає перехожих. Він невеличкий на зріст, зігнутий. Має хитрі маленькі очі та великий рот. Головна його сила у свисті.»
(Соловей – розбійник)
ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ
4. Творча робота (завдання високого рівня).
Учні з високим рівнем знань готують опис свого улюбленого казкового персонажа із заздалегідь приготованими портретами.
5. Словникова робота по варіантах.
І варіант (хлопці) – дати ознаки особі дівчинки;
ІІ варіант (дівчата) – дати ознаки особі хлопчика.
ІV. САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ.
1. Учні витягують картки з прізвищами та іменами своїх однокласників.
Завдання: описати зазначеного на картці учня, але не називати його.
Завдання для інших учнів: відгадати описану дитину.
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Описати одного зі своїх батьків