Дидактичні й розвивальні цілі: Головні: - розвивати вміння зіставляти зовні схожі мовні явища (змінені слова, слова-родичі, близькі за значенням); учити давати оціночні судження; формувати уміння добирати виразні мовні засоби під час складання словесних малюнків, розповідей. Супровідні: - розвивати вміння ілюструвати створений текст, слухати і розуміти музику. Виховні: - викликати у дітей захоплення красою природи, людських взаємин, виховувати почуття милосердя. ОБЛАДНАННЯ: грамзаписи музичного твору, що відображає весну; фотоетюди та картини із зображенням весняної природи; лялька на ім'я Весна. Опорно-узагальнюючі таблиці. ПЛАН УРОКУ (на дощці).
ХІД УРОКУ І. Організаційна частина. Сядьте зручно, усміхніться І на мене подивіться. Уважно слухаєте вірш, І про що мова йде у нім? Іде весна чудова й чарівна, Свята й тепло несе вона, І сонечко вклоняється до ніг, І хоче обігріть, попестить всіх. Щодня сонечко заходить в гості до всіх людей, приносить світло і тепло. Особливо воно ніжне весною. А сьогодні у нас на уроці посланець сонця-світила: сонечко із цікавими запитаннями і повідомленнями. Воно запрошує нас в Країну Знань. Як туди потрапити? Ось секрет... Була у діда внучка, - Велика "Чомучка", Від ранку й до обіду Нема спокою діду. - Куди повзе мурашка? - А як росте ромашка? - Куди зникає сонце? - Хто загляда в віконце? - Як пишеться Чикаго, - І Чілі і Алжир? - А скільки там по небі Красивих отих зір? І ось одного разу, коли дівчинка дуже приставала до дідуся зі своїми запитаннями, з'явився промінець сонця і сказав: "Ти хочеш, щоб тобі хтось дав готові відповіді на всі запитання? Ти дуже допитлива, але знання здобуваються лише важкою працею. Тримай, "чарівний клубочок", який приведе тебе до Країни Знань. А "чарівний клубочок" - це книги, яким немає ніколи кінця». - Дякую тобі промінчику! ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Такий "чарівний клубочок" є у кожного з вас на партах, тож нехай він котиться навколо сонечка, відкриває вам все нове і не знайоме та допоможе вам: навчитися бачити красу в усьому, що відкривається нашому погляду, слухові, розуму й серцю. А також закріпити знання про частини мови, зокрема іменники. Відкрити дуже важливу істину для свого життя. (Діти читають план уроку). Гостею на нашому уроці буде Весна. Тільки треба її покликати. (Діти співають; текст пісні записано на дошці). Прийди, прийди, весно красна, чепури наш рідний край! Засвіти нам сонце ясне, з нами в гурті погуляй! Народна пісня Прочитайте перше речення. Яке воно за інтонацією та метою висловлювання? З якою метою вжито спонукальне речення з окличною інтонацією у веснянці? Що треба пам'ятати, щоб грамотно записати це речення?
(Речення повторюється учнями, а потім записується з пам'яті). Яке слово слід пояснити? (Чепури). Підкресліть букви, що позначають м'які приголосні звуки. Розберіть за частинами мови слова речення. (Розбираються ті частини мови, які вже вивчені). Весна почула наш заклик, і ось вона. (З'являється лялька на ім'я Весна). На дошці відкривається запис:
Весна іде, красу несе, І тій красі радіє все. (Слухання грамзапису, що відображає весну). Що ви уявляєте, слухаючи музику? Спробуємо намалювати картину без олівця за допомогою слів (колективна творчість).
Спишемо каліграфічно перше речення, встановимо зв'язок слів. Весна іде, красу несе, і тій красі радіє все. IIІ. АКТИВІЗАЦІЯ СЛОВНИКОВОГО ЗАПАСУ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ІМЕННИК Які слова ми відносимо до іменників? Коли ми вперше запитали хто це? Що це? Що ж називає іменник? Чи кожну річ можна взяти в руки, торкнутися її рукою? А як ми можемо сприйняти такий іменник, як «краса»? Весна пропонує вам таке завдання. Розгляньте схему-опору і доберіть потрібні слова. Краса Змінені слова Слова-родичі Синоніми за запитаннями чого? (немає) яка? чому? (даю) хто? що? (знаходжу) що робить? Поселіть у будиночки букви, що з'явилися у кінці змінених слів. Виділіть спільну частину у словах-родичах. Як ми розрізняємо слова-родичі і змінені слова? Як ви розумієте значення слова красується. Хвилинка релаксації Уявіть себе трояндою і покажіть, як вона красується на світанку. (Діти імітують сценку). До слова красивий доберіть близькі за значенням. (Гарний, чудовий, вродливий, привабливий). Про кого або про що так кажуть? (Діти усно складають словосполучення). Яку ж красу несе нам весна? Що бачимо? А що чуємо? А як ці звуки відтворили люди? (У музиці). Слухання сопілки. Відома поетеса Леся Українка писала: «Весна ще так ніколи не співала» Чи може співати весна? В якому значенні вжито словосполучення «весна не співала»? От ми почули красу. Як ще люди виражають красу, в чому? (У вчинках, справах, думках, у виробах). Кого ви вважаєте красивою людиною? Чому? Отже, яке відкриття ми зробили? Фізкультхвилинка. Хто там, хто там вже стомився І на парту похилився? Треба дружно всім нам встати, Зиму сніжну зустрічати. Дихальні вправи: 1. Я — сонечко. Я прокидаюся, вмиваюся, розчісую свої промінці і піднімаюся над обрієм. Я — велика куля. В мене багато тепла і світла. І хоч надворі зима, я дарую своє світло всій Землі. Я вдихаю тепло і видихаю тепло. Я освітлюю сонний ліс, замерзле село, вкриту кригою річку. 2. Я — пташка. Я вільно пурхаю у небі. Плавно махаю крильми. 3. Я — зірочка. Я — яскрава ніжна зірочка. Я освітлюю весь світ уночі. 4. Я — вітер. Зимового дня я бавлюся сніжинками. Я лечу над полем, здіймаючи хурделицю. Я — найдужчий. 5. Я — дерево. Мої ноги — то корінь в пухкій землі. Моє тіло — міцний стовбур, мої руки — гнучкі гілочки. Взимку я сплю. Мені сняться сни про весну. Дихання моє спокійне і глибоке. Що можна протиставити красі? (Потворність). Які риси характеру прикрашають людину? (Дібрати протилежні за значенням слова). Доброта працьовитість щирість скромність сміливість зло вірність заздрість зазнайство боягузтво Якою роблять людину ці риси? На які питання відповідають ці слова? А зараз ми з вами складемо оповідання за поданою канвою по варіантах (залежно від рівня підготовки учнів) про те, як краса квітки зробила хлопчика красивим. Початок для всіх творів один: Зачин. Якось навесні хлопчик побачив... Він не міг одірвати очей від... Довго стояв, як... І варіант Основна частина. Хотів її зірвати і вже простягнув... Коли бачить, затремтіли... І вона прошепотіла: -Перед тим, як зірвати мене, скажи, який я гарний. Хлопчик здивувався, але розпочав: У тебе пелюстки, як ... ніжні, прозорі, золотаві, білосніжні. Всередині- золота чашечка. На пелюсточці мерехтить ..., немов ... . Хлопчик замислився і сказав: -Пробач, красеню. Рости, квітуй, крауйся. Моя рука не принесе тобі біди. ІІ варіант Основна частина. Хотів зірвати ... . Коли бачить, з білосніжної пелюстки скотилася росяна краплинка. Йому здалося, що ... . Серце ... стислося від ... і він сказав:... ІІІ варіант Основна частина Раптом він почув:
Хлопчик занімів. Серце стислося з великого .... ІV. ПІДСУМОК УРОКУ Про що говорили на уроці? Чи кожен може побачити і відчути красу? Чи кожен може бути красивим? Як ви розумієте прислів'я: «Не родися красним, а родися щасним». (Учні записують прислів'я у зошити і тлумачать його). В чому проявляється краса людини? Запис: Краса на весіллі, а злагода кожен день. З краси води не пити. Вузлик на пам 'ять. Антон Чехов сказав: «У людині все повинно бути прекрасно: і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Хто відповідає за всю красу земну? (Людина). Природа дарує красу людині, а людина має бути вдячною природі. Ще один вузлик на пам'ять: «Я зірвав квітку, і вона загинула. Я спіймав метелика, і він умер у мене на долоні. І тоді я зрозумів, що доторкнутися до краси можна тільки серцем». Вам я, діти, побажаю Розвиватись, як весна. Хай дитинство ваше буде, Наче квіточка ясна.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |