Звук [й], буква «йот». Розрізнення твердих і м'яких приголосних звуків

    Свого часу К.Ушинський писав: “… у вихованні все повинне ґрунтуватися на особистості вихователя, тому що виховна сила виливається тільки з живого джерела людської особистості. Ніякі статути і програми, ніякий штучний організм закладу, як би хитро він не був придуманий, не може замінити особистості в справі виховання”. Ці слова залишаються актуальними і сьогодні.

  Основна роль вчителя сьогодні – не лише дати певну суму знань учневі, а й навчити його вчитися, самостійно здобувати знання, застосовувати їх на практиці, тобто формувати компетентності як загальну здатність, що базується на знаннях, досвіді та цінностях особистості.

  Саме тому, починаючи з 1 класу, стараюсь вчити дітей не тільки вчитись, а й застосовувати набуті знання у житті. Сподіваюсь, що запропонований урок зацікавить моїх колег і стане в пригоді під час планування проведення власного уроку.

Тема. Звук [й], буква «йот». Розрізнення твердих і м'яких приголосних звуків. Вживання «йот» перед «о». Відпрацювання вміння читати слова з буквосполученням  йо. Текст «Казковий світ».

Мета. Ознайомити дітей з буквою «йот», яка позначає звук [й]. Навчити правильно артикулювати звук [й] читати склади, слова з буквою «йот». Удосконалювати уміння розрізняти на слух та за артикуляційними особливостями тверді і м'які приголосні . Вчити читати текст в особах, інтонувати речення, різні за метою висловлювання. Сприяти вихованню бережного ставлення до природи.

Обладнання. Демонстраційний матеріал, таблиці із словами, пенали, фішки на позначення звуків.

Хід уроку

І. Організація     класу

Вітання.

Доброго ранку! - мовлю за звичаєм.

Доброго ранку! - кожному зичу я

 Стали, діти, підтягнулись,

Одне одному так щиро посміхнулись.

Сіли всі рівненько, починаєм працювати,

Вузлик ще один сьогодні будемо в'язати.

 Нову букву в алфавіті будемо вивчати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Мовна зарядка.

а)      дихальні вправи.

- Пір'їнку здуємо з долоньки.

- Понюхаємо конвалію.

- Подуємо, як сердитий вітрюган.

б)Постановка      мовного апарату «Щоб ротик був слухняний».

- Давайте зараз з вами трішки по подорожуємо. Сядемо на пароплав і попливемо морем. Ось ми допливли до пристані і кажемо:

-у-у-у-у.

- А тепер пересядемо на поїзд і поїдемо: -чух - чух – чух - чух.

- Добре було їхати поїздом, але захотілось нам пересісти на мотоцикл і поїхати далі:

-р-р-р-р.

- Дуже захотілось ще й на конику поскакати:

цок- цок -цок -цок.

- Потім пересісти на велосипеди: Дінь - дінь - дінь - дінь.

- І так ми приїхали до школи у свій клас.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

-Діти, ви любите казочки? Ось я зараз вам одну розповім.

—Засумували звуки в алфавіті.

—Заспіваймо? — сказав один своєму сусідові.

—Я не вмію, — сумно сказав той.

—-А ти спробуй. Співай як я: и-и-и-и..!

Й – й – й – й- й

—І справді не вмієш. Дивно: всі голосні співають, а ти ні.

—Я не голосний.

- Приголосний, чи що?

-І не приголосний.      

- Хто ж ти?

—Я... я — напівголосний.

—А такі хіба бувають?        

—Один я такий...

—Ну й кому ж ти, напівголосний потрібний?

 —Всім потрібний. Бачиш, я теж стою в алфавіті.

—Стой — шкода, чи що.

—Не «стой», а «стій». Ось я й знадобився!

—Ну добре, стій. А для чого тобі цей значок?

—Сам здогадайся...

—А ви, діти, здогадались для чого? —(Відповіді дітей.) 

—На що схожа буква «йот»?

- (Хвилинка фантазії).

        Беретик лиш вдягла і от -

Із букви «и» вмить вийшла «йот».

Буква «йот» така ж, як «и»,

Наче рідні дві сестри.

Лише носить стрічку

Буква «йот» — сестричка.

(Вивчаємо віршик на пам'ять).

IV. Вивчення нового матеріалу.

Відгадайте загадку.

Рано - вранці увесь світ

Вбрався в білий оксамит.

А як вітер нападе –

Оксамит цей опаде.

(Іній)

Коли дерева вбираються в іній, на що вони схожі?
Викладемо з пеналу схему слова, що є відгадкою.

(Самостійна робота учнів.)

- Який звук викликав у вас труднощі?

- Діти, я розкрию вам один секрет. Звук [й ]завжди м'який.

Знайомлю із місцем-букви в алфавіті.

- А зараз давайте допоможемо букві «йот» стати на своє місце.

Гра «Діряві слова» (до запропонованих слів дітям потрібно дібрати правильну букву ... од, ча..., ма... ка, ліні... ка, солове..., корова... .)

Фізкультпауза

Раз — підняти руки вгору,

Два — нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Три, чотири — прямо стати,

Будем знову починати.                 

Хто зуміє присідати

І ногам роботу дати?

Раз — піднялися, два — присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто ж втомився присідати,

Може вже відпочивати.

Робота з букварем.

Відкрийте свої букварики (ст. 90-91). Читання складів, слів з літерою «йот» «ланцюжком».

Розгляд малюнків. Складання до них речень, звуковий аналіз слів.

Пограємо гру « Придумай слово» - треба до картинки підібрати слово, що закінчується на звук [й]:

Лимон - жовтий, кислий;

Кавун - зелений, круглий;

їжачок - колючий, маленький;

Вправа на розширення поля читання. Робота над текстом «Казковий світ».

Читаю сама, учні слідкують.

Гімнастика для очей.

Читання з учнями тексту спочатку «буксиром», потім «ланцюжком». Аналіз прочитаного. Читання в особах.

V. Рефлексія

Інтерактивна гра «Мікрофон» (діти називають слова із буквою «йот»).

Прощання.

Сьогодні ми багато працювали на уроці. Дякую вам за гарну роботу. А тепер давайте станемо в коло і візьмемося за ручки. Відчуваєте тепло долоньок один одного? Посміхнімось одне одному і всі разом скажемо: «Дякуємо за співпрацю!»

Автор: Валентина Чорнобров


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: