Звук [ж]. Позначення його буквами «Ж», «ж» (же)

Мета. Ознайомити учнів з буквами «Ж», «ж» (же), їх назвою та звуковим звучанням; формувати в учнів літературну вимову слів зі звуком [ж], розвивати навички правильного свідомого читання, розвивати увагу, пам’ять, мислення та мовлення, пізнавальні здібності учнів, збагачувати словниковий запас дітей, познайомити з комахами, які потребують охорони, виховувати бережне ставлення до природи, прагнення охороняти її, бути їй другом.

Обладнання: паперові сонечка (жучки) за кількістю учнів, на лапках яких букви А, О, У, И, І, Е, малюнок сонця, яке посміхається, паперові промінчики сонця (на кожного учня), паперові бджілки (2), ілюстрації жуків (хруща мармурового, бронзівки золотистої, плавунця, водолюба, жука-оленя, сонечка), надруковані слова для гри «Втікачі», м’які іграшки: «Сонечко-жук», «Жабеня», аплікація з паперу «Жабка-мама», на дошці – девіз уроку, словникові слова, макет Червоної книги – оранжева сторінка з надрукованим текстом «На лужку» та малюнком жука-оленя (на кожного учня), грамзапис казки «Липка», складова таблиця для гри «Літачок», паперова буква «К» (2 шт.), таблиці для відповідей на тестові запитання.

Список використаної літератури: 
1. Бєженова М.О. Цікава граматика. – Д.: «Видавництво Стакер», 2002. – 336 с.:іл. 
2. Вашуленко М.С. Буквар: Підруч. для 1 кл. / М.С.Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко. – 7-ме вид. – К.:Освіта, 2007. – 143 с. 
3. Єрошкіна О.В. Віконце. Букварик для дошкільнят. Навчальний посібник. – Кіровоградське державне видавництво, 84 с. 
4. Івченко А. Тлумачний словник української мови: Близько 7000 словник. ст. / Худож.-оформлювач І.В.Осипов. – Харків: Фоліо, 2006. – 766 с. 
5. Куценко Н.Я., Майхрук М.І., Походжай Н.Я. Я і Україна. Навколишній світ і я. 1 клас: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 112 с. 
6. Сєрпухова І.Є. Цікава дидактика. Українська мова. 1-4 класи / Автор-упорядник І.Є.Сєрпухова. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок». – 2004. – 304 с. 
7. Хаткіна М. Буквар для дошкільнят і дбайливих батьків. Автор М. Хаткіна. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2003. – 32 с. 
8. Федієнко В.В. Буквар «Читайлик». – Х.: ВД «Школа», 2004. – 80 с. 
9. Шаламов Р.В. Тваринний світ України / Р.В.Шаламов, О.Л.Литовченко. – Х.: ВД «ШКОЛА», 2006. – 144 с.:іл.

І. Організація класу. 
1. Психологічний настрій. 
- Уроки бувають різні: короткі й довгі, цікаві й не дуже, сумні й веселі. Я хочу подарувати вам добрий урок. Урок, який вчить нас жити за законами краси, за законами добра. 
Якщо людина добре серце має, 
Вона іде у світ добро творить. 
В її очах любов і ласка сяє, 
Така людина сонечком горить! 
Запрошую вас до співпраці. Пропоную вам вивчити нові слова, послухати, порозмовляти, пограти, поміркувати. 
2. Давайте привітаємо наших гостей. 
Я всміхаюсь сонечку: 
- Здрастуй, золоте! (діти) 
Я всміхаюсь квітоньці – 
Хай вона росте! (діти) 
Я всміхаюсь дощику: 
-Лийся, мов з відра! (діти) 
Друзям усміхаюся – 
Зичу всім добра! (діти) 
3. Девіз уроку: (на дошці) 
Не ламай, не вбивай, 
Не рубай, не губи. 
По*алій, захисти, 
Напої, о*иви. 
- Хто звертається з таким проханням до вас? (Матінко-природа) 
- Яка літера пропущена в словах? 
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. 
На цьому уроці ми познайомимося з великою та малою буквами «же», їх правильною назвою, будемо розвивати ваші вміння виділяти у словах звук (ж), формувати навички правильного та свідомого читання, збагачувати ваш словниковий запас, дізнаємося більше про дивний світ комах, поринемо у чарівний світ природи. 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Підготовчі вправи. 
1.Гра «День і ніч». 
На команду «ніч» учні заплющують очі і слухають. Вчитель називає окремі звуки, а учні з’єднують їх у слова. На команду «день» називають ці слова. 
(н, о, ж, і), (к, н, и, ж, к, а), (ж, у, р, а, в, е, л’), (в, у, ж), (ж, и, р), (ж, о, л, у, д’). 
-Що об’єднує всі ці слова? (Звук (ж).) 
2. Декламування вірша. 
Ніч пройшла тихенько, 
Ранок настає. 
Разом із малятами 
Сонечко встає. (Малюнок сонечка.)

Сонце – це зірка, що дає нам не тільки світло, а ще багато тепла. Маленькому промінчику потрібно всього-на-всього 8 хвилин, щоб дістатися до Землі. Це об’єкт неживої природи.

- Діти, кого ще називаємо сонечком? (Маленького жучка.) 
- Що ви знаєте про цього маленького жучка? 
Сонечко – дуже гарний жук. На червоних крилах намальовані чорні крапочки. Своїм яскравим забарвленням сонечко попереджає пташок: не беріть мене, я неїстівне. Якщо жучка потримати на руці, то він залишить крапельку жовтої рідини. Вона гірка і пташкам не до вподоби. Живляться сонечка попелицями, поїдаючи їх у великій кількості. Цим вони і приносять велику користь городам, садам і лісам. 
3. Мовна зарядка з відповідними рухами. 
- Сонечко посилає нам на допомогу на своїх промінцях своїх маленьких сонечок. Давайте їх зустрінемо такими словами: 
«Здрастуй, сонечко-жучок, 
Вже розцвів увесь лужок: 
Жовті квіти і жучки 
Веселяться навкруги.» (Малюнок сонечка-жучка.)

ІV. Вивчення нового матеріалу. 
1. Прослуховування уривка казки про двох бджілок. Артикуляція звука (ж), спостереження за вимовою. Віднесення до групи приголосних.

-Веселяться не тільки жучки, а й різні комахи, того, що наступила весна і вся природа пробуджується після довгого зимового сну. Давайте підслухаємо розмову двох бджілок. 
На квітах вони збирають пилок і солодкий сік – нектар. З нектару бджоли роблять мед, а пилком, змішаним з краплиною меду, годують своїх діток. Поворушиться бджілка на квітці, і на її волохату шубку прилипне пилок. Ніжками вона зчищає його з себе і складає в маленьку заглибинку на задніх ніжках – кошик. Коли бджола прилетить у вулик, вона змішає пилок з краплиною меду і такою кашкою нагодує своїх маленьких сестричок. 
Послухайте, як вимовляється новий звук, який ми сьогодні вивчаємо на уроці. 
- Давайте вимовимо усі разом звук (ж). 
- Які перешкоди при вимові звука (ж)? (Язик і зуби.) 
Звук утворюється за участю передньої частини спинки язика. Між язичком та зубами утворюється вузька щілина, об краї якої треться видихуване повітря. Це шиплячий твердий звук. Ніколи не буває м’яким, лише перед звуком (і) може пом’якшуватися. 
2. Гра «Хто уважний?». Запам’ятати і назвати всі слова зі звуком (ж). 
-А чи можна ображати бджілок? 
Перелітаючи з квітки на квітку, бджоли переносять пилок, а це корисно для квітів – більше буде насіння. Бджоли дають людям смачний мед, віск, ліки від багатьох хвороб. Бджоли – дуже корисні комахи, їх потрібно охороняти. 
- Ось історія про одного неслухняного хлопця Женю, який ображав комах.

Женя з ними не дружив, 
Завжди Женя їх дражнив. 
Вони Женю не жаліли 
Та дражнила нажалили! 
Знай!

3. Гра «Впіймай звук (ж)». 
-А що ж трапилось з нашим жучком? Уважно послухайте віршик, і якщо почули слово зі звуком (ж), хлопайте в долоньки. 
Жив жучок між бур’янами, 
Жив без тата і без мами. 
Жив і жив, і не тужив. 
Жабеня жука спіймало, 
Жваво-жваво застрибало: 
-Жу-жу-жу! Жу-жу-жу! – 
Жука я мамі покажу. 
Жаба квакнула: «Попався!» 
Жучок завмер – так налякався.

4. Назвати предмети на малюнку, в яких зустрічається звук (ж). 
-Давайте попросимо жабку-маму, щоб вона відпустила маленьке сонечко. Але для цього потрібно назвати всі предмети на малюнку, де зустрічається звук (ж). 
Фізкультхвилинка.

Злізла жабка на латаття*: (присісти) 
-Ой, яке ж у мене плаття: (повернутися) 
То береться жабка в боки, (руки в боки, повер.) 
То пригнеться (нахилитися) 
То – навскоки. (пострибати) 
От так платтячко у мене! (повернутися в різні боки) 
Подивись – нове, зелене! 
Словникова робота. 
*Латаття – водяна рослина з великим листя та білими або жовтими квітками.

V. Ознайомлення з буквою «Ж» (же). 
-Сів жучок і замислився: 
«Яка ж та буква, що позначає цей цікавий звук (ж)?» 
1. Алфавітна назва букви. Аналіз будови. Порівняння великої і малої літери «же». 
-На що схожа буква «же»? 
Стала сніжинка літерою «Ж». 
Сонце її не розтопить уже.

Я узяв нитки червоні 
І зв’язав 2 букви К. 
Вмить з’вилась на долоні 
Буква, схожа на жука. 
Тільки ти жука згадаєш, 
Мене одразу упізнаєш.

2. Гра «Виправ помилку». 
-Жабенята вчилися писати, переплутали букви. Знайди зайву букву. 
Ж Ж Ж Х Ж Ж 
Ж К Ж Ж У Ж

3. Утворення та читання складів з буквою «же». 
У кожної дитини жучок, на лапках якого написані букви: а, о, у, е, и, і.

4. Утворення та читання складів типу ППГ. Гра «Літачок». 
-Жу-жу-жу! Жу-жу-жу! 
Я всі букви подружу!

а о у и і е 
жл жла жло жлу жли жлі жле 
лж лжа лжо лжу лжи лжі лже 
жр жра жро жру жри жрі жре 
вж вжа вжо вжу вжи вжі вже 
жн жна жно жну жни жні жне

5. Читання слів. Гра «Втікачі». 
Я зібрав жуків чимало, 
та вони всі повтікали, 
я за ними. Ну й дива! 
Заповзли вони в слова. 
Де жуки ці? Покажіть, 
Позбирати поможіть!

ало, д инси, інка, олудь, ву і, уравлі, ирафи, мор і, 
иття, урнал, дру ба, уро ай, 
лі ко, кру ка, пирі ок, ї ак. 
VІ. Сторінками Червоної книги України. 
1. Розповідь учителя про Червону книгу України. 
-Діти, а чи всіх жуків можна збирати та бавитися з ними? 
Деяких жуків занесено до Червоної книги України. Червона книга – це список рідкісних організмів і таких, що перебувають під загрозою зникнення. Червону книгу України видано в 1980 році. Рослини і тварини, занесені у цю книгу, охороняються законом. До кожної статті подано ілюстрацію (малюнок чи фотокартку). Сторінки цієї книги різнокольорові. 
Наприклад, оранжевий колір сторінки символізує наближення небезпеки. 
Не кидайте каменем в жаб, не руйнуйте мурашники, пташині гнізда. Жаба полює за комарами, які розвелися в лісі, а де є мурашники – дерева менше хворіють. Без пташиної пісні ми не почуємо весни.

2. Короткі повідомлення учнів про жуків з демонстрацією ілюстрацій. 
Хрущ мармуровий. 
Називають жука мармуровим тому, що його крильця прикрашені білими розводами, схожими на мармур. 
Бронзівка золотиста 
На сонці бронзівка переливається золотисто-зеленим кольором. Цей жук завдає деякої шкоди, обгризаючи квіти, але ж він і прикрашає нашу природу. 
Плавунець. 
Живе у ставках, річках. Крила у нього темно-коричневі з жовтою смужкою по краях. Тіло овальне, сплющене. Підгрібаючи задніми ногами, як веслами, жук, наче підводний човен, швидко пересувається у воді. 
Водолюб. 
Водолюба легко відрізнити від плавунця: він більший, весь чорний. Живиться водяними рослинами. Плавати так швидко, як плавунець, водолюб не вміє. Частіше повзає по водяних рослинах.

Фізкультхвилинка. Виконання рухів під музичний супровід(дор. 19, «Дорога добра»).

2. Робота з текстом «На лужку». 
- Послухайте текст. – Про якого жука розповідається у тексті? 
- Про кого це маленьке оповідання? 
1) Виразне читання вчителем.

На лужку 
Тут лужок. На лужку Жанна і Богдан. У Богдана жук. 
-На, Жанно, жука. 
А жук: 
-Жу-жу-жу! 
Весь жук коричневого кольору, блискучий. У нього великі роги. Тому жука назвали оленем або рогачем. Він великий і дужий.
Про таких жуків Богдан читав у новій книжці. 
Їх можна побачити в лісі, де ростуть дуби. Ввечері вони літають біля верхівок дерев, гудуть. Удень часто сидять на стовбурах дерев, з яких витікає сік. Дуже люблять жуки ласувати соком. Усе життя жуки-олені нічого, крім соку, не їдять. 
А ти можеш читати? 
Демонструється малюнок жука-оленя. 
Основні причини зникнення – вирубування лісів, збирання жуків для колекцій та сувенірів. Так, У Європі дуже популярні сувеніри із жуків-оленів, покритих позолотою.

2) Словарна робота. Пояснення значення слів. 
Дужий – який має велику фізичну силу; сильний, міцний; 
блискучий – той, який блистить; 
ввечері – у вечірній час; вечером (русск.); 
удень – у денний час; днём (русск.); 
верхівка – верхня, найвища частина чого-небудь; верхушка (русск.); 
стовбур – основна наземна частина дерева, від якої ростуть гілки; ствол (русск.); 
ласувати – їсти щось дуже смачне; насолоджуватися чимось смачним.

3) Самостійне читання. Знайти всі слова з буквою «же». Вставити пропущені літери. 
4) Читання «ланцюжком». 
5) Вибіркове читання. 
а) 
- Прочитати всі слова з буквою «же». 
- Хто прийшов на лужок? 
- Кого знайшов Богдан? 
- Які роги у жука? 
- Яку назву дали жуку? 
- Опишіть жука. 
- Де хлопець знайшов інформацію про жука-оленя? 
- Де можна побачити жуків-оленів? 
- Де знаходяться жуки удень? 
- Чим люблять ласувати рогачі? 
- З яким питанням звертається до тебе автор? 
- Зараз ми разом перевіримо, як ви уважно прочитали текст. 
6) Тестування: 
1. Богдан знайшов жука на лужку ? (+) 
2. Жук був білого кольору? (-) 
3. У жука були великі роги? (+) 
4. Жук маленький і слабкий? (-) 
5. Богдан прочитав про жуків у старенькому журналі? (-) 
6. Жуки-олені люблять ласувати соком дерев?(+) 
ІІ варіант 
1. Богдан знайшов на лужку: 
а) Жука; б) квітку. 
2. Жук був: 
а) Білого кольору; б) коричневого кольору. 
3. Жук-олень: 
а) Великий і дужий; б) маленький і слабкий. 
4. Жуки-рогачі люблять ласувати: 
а) Травичкою; б) соком.

Відповіді: 1-а), 2-б), 3-а), 4-б). 
3. Творча робота. 
Уявити себе в ролі маленької комашки і скласти побажання людям.

VІІ. Підсумок уроку. 
1. Оцінка уроку учнями. 
Якщо сподобався урок – до сонця прикласти промінчики. Повернути сонечку промінчики, на яких залишились ваша доброта та тепло. 
2. Заключне слово вчителя. 
Будьте і ви, діти, як маленькі сонечка. Творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю-матінку, і вона вам відповість любов’ю і щедрістю, та й будуть на нашій Землі мир і злагода.

 

 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: