Географічна вікторина «Я люблю географію!»

Мета: поглиблення і розширення географічних знань, формування предметної компетентності школярів; розвиток творчих здібностей учнів, їхньої здатності до групової та самостійної роботи; формування культури спілкування, вміння аргументовано доводити власну думку.

Обладнання: комп’ютер, фото-, відеоматеріали для проведення гри, записи творів для проведення музичних пауз, фізична карта світу, фізична карта України, картки для проведення раунду «Географічні об’єкти».

Перебіг заходу

І. Організаційний момент

Учитель. Для кожної людини географічні знання є дуже важливими, бо географія — це не просто наукова галузь, а особлива культура сприйняття навколишнього світу, яка включає як наукові так і художні форми відображення дійсності. Про значення даної науки для людства в цілому говорить той факт, що ЮНЕСКО визначило географію як одну з пріоритетних галузей знань для людства поряд з математикою, інформатикою і мовою.

Бажаю вам збагатити свої географічні знання, відпочити і одержати від гри задоволення.

Правила проведення гри:

•         У грі беруть участь дві команди по 4–5 учасників у кожній.

•         Кожна команда обирає командира, назву, девіз.

•         Двоє учнів виконують роль статистів. Вони ведуть підрахунок балів під час гри.

•         Ведучий проводить жеребкування на І раунд гри, наступні раунди розпочинає команда, у якої менша кількість балів. Якщо сума балів рівна — знову проводиться жеребкування.

•         Перемагає команда, яка набирає за гру більшу суму балів.

ІІ. Проведення гри

Завдання для проведення географічної вікторини

Перший раунд. Фото-вікторина

Ведучий гри ставить запитання з використанням фото- та відеоматеріалів. Відповідає та команда, що першою подає сигнал про готовність. Кожна правильна відповідь оцінюється 2 балами.

•         Є понад 20 різних пояснень цього символу: корона, хрест, якір, лук зі стрілою, шолом, сокира, ворон, голуб Святого Духа, вершина скіпетра, геометричний орнамент… Що саме так пояснюють вчені? (Тризуб, демонструється його зображення)

•         Яке озеро називають «Морським оком» за його чисту воду з блакитним відтінком? Вода в озері прохолодна: температура її ніколи не піднімається вище 11 °С. Навіть на найбільшій глибині (24 м) на дні озера видно дрібні камінці. (Синевир у Карпатах)

•         Місцеві жителі називають дану територію горами, через наявність ущелин, печер, гротів, крутих підйомів і спусків. Учені тут створили заповідник «Кам’яні могили». Але ця місцевість — і не гори, й не могили. Що ж це таке? (Приазовська височина. Найвища позначка височини — г. Бельмак — Могила (324 м))

•         Гора, яка перед вами, віком юрського періоду, має висоту 577 м, є частиною мінералогічного заповідника. Її назва перекладається як «чорна гора». Назвіть її. (Карадаг, що розташована в Кримських горах. Складена туфами, тому й назвали її «чорна гора». Тут можна побачити понад 100 різних мінералів. Тільки кварцу понад 50 різновидів.)

Підведення підсумків першого раунду.

Музична пауза

Завдання: відгадати мелодію, назвати виконавця, проспівати перший куплет пісні. Оцінюється додатковими 2 балами.

(Музичні твори вчитель підбирає на свій розсуд, але бажано, щоб їх тематика носила географічний характер.)

Другий раунд «Географи-мовознавці»

Даний раунд складається з трьох етапів.

Етап 1. Всі учасники команди по черзі називають слово по буквах. Якщо команда не допустить помилки, вона отримує 1 бал.

Команда І — Черапунджі (одне з найвологіших місць планети, у 1947 р. зафіксовано 24 326 мм опадів, містечко на північному сході Індії. Туристи, що відвідують «місто дощів» дивуються побаченим. Тут майже немає рослинності. Дощі не тільки вимивають із ґрунту поживні речовини, але й подекуди змивають майже повністю ґрунтовий покрив).

Команда ІІ — Льюльяйльяко (найвищий вулкан нашої планети, знаходиться у Південній Америці. Висота його становить 6723 м. Останнє виверження було в 1877 р. Нині він покритий снігом і не виявляє ніяких ознак діяльності).

Етап 2. Переклад слів. Ведучий по черзі називає слово іншомовного походження для кожного з учасників обох команд, яке потрібно перекласти на українську мову. За правильну відповідь — 1 бал.

Команда І:

1 — Пампа — (з мови індіанців — «рівнина»);

2 — Ландшафт — (з німецької — «краєвид»);

3 — Аляска — (з алеутської мови — «китове місце»);

4 — Циклон — (з грецької — «той що кружляє»);

5 — Хуанхе — (з китайської — «жовта річка»).

Команда ІІ:

1 — Сельва — (з портуґальської мови — «ліс»);

2 — Сиваш — (з тюркської — «гниле море»);

3 — Клімат — (з грецької — «нахил»);

4 — Австралія — (з латинської — «південна»);

5 — Меридіан — (з латинської — «полуденна лінія»).

Етап 3. Знайти правильне пояснення слова. За правильну відповідь команда одержує 1 бал.

Команда І пропонує команді ІІ знайти правильне пояснення слова «абака»

Звучить три варіанта відповіді:

1 — сорт банана (текстильний);

2 — назва одного із племен, що проживають на островах Індонезії;

3 — знаряддя праці австралійців-аборигенів.

Команда ІІ пропонує команді І знайти правильне пояснення слова «цесія»

1 — вид морських водоростей, багатих на сполуки магнію і цинку;

2 — дуже рідкісна квіткова рослина амазонських джунглів, що приваблює до себе комах неприємним запахом;

3 — передача суверенітету над певною територією однією державою іншій за угодою між ними.

Музична пауза

Завдання: відгадати мелодію, назвати виконавця, поспівати перший куплет. Оцінюється додатковими 2 балами.

Третій раунд «Географічні об’єкти»

Розгадати протягом 1 хв за допомогою підказок капітана якомога більшу кількість географічних назв. Перше слово в парі озвучується, а друге потрібно відгадати з пояснень капітана. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.

Команда І

Команда ІІ

Море — Чорне

Море — Червоне

Гори — Карпати

Гори — Кримські

Планета — Венера

Планета — Марс

Низовина — Амазонська

Низовина — Придніпровська

Вулкан — Фудзіяма

Вулкан — Кракатау

Річка — Ніл

Річка — Дніпро

Озеро — Ейр

Озеро — Чад

Водопад — Вікторія

Водопад — Ніаґарський

Країна — Аргентина

Країна — Індонезія

Столиця — Лондон

Столиця — Москва

Дослідник — Р. Амундсен

Дослідник — М. М. Міклухо-Маклай

Материк — Африка

Материк — Австралія

Дерево — евкаліпт

Дерево — дуб

Тварина — мурахоїд

Тварина — коала

 

Музична пауза

Завдання: відгадати мелодію, назвати виконавця, поспівати перший куплет. Оцінюється додатковими 2 балами.

Четвертий раунд «Вірю — не вірю»

Запитання по черзі ставиться кожному учаснику команди. Правильна відповідь оцінюється 1 балом.

•         Чи вірите ви, що слово «Іспанія» в перекладі означає «кріль»? (Вірю, так карфагеняни називали свою колонію.)

•         Чи вірите ви, що найвищі у світі будівлі знаходяться в Куала-Лумпур, столиці Малайзії? (Вірю, там є дві вежі, схожі на гігантські ракети, вони сягають 452 м і побили рекорд висоти.)

•         Назва протоки Босфор перекладається як «бичачий брід». Чи вірите ви, що це пов’язано з тим, що в давнину через протоку переганяли велику рогату худобу з Європи в Азію? (Не вірю, назва пов’язана з платою за проїзд, яку брали в давнину. Це була велика рогата худоба.)

•         Чи вірите ви, що у вічнозелених лісах рослини ніколи не скидають листя? (Не вірю, листя, звісно, знінюється, але по черзі, раз на 2–3 роки.)

•         Чи вірите ви, що найміцнішим деревом у світі є береза Шмідта, що росте на Далекому Сході Росії. (Вірю, її міцність у 1,5 разу вища за чавун.)

•         Чи вірите ви, що в Ісландії круглий рік вирощують помідори і квіти? (Вірю, використовуючи термальні води для опалення теплиць.)

•         Чи вірите ви, що Азовське море — наймілкіше море світу? (Вірю, середня глибина становить 7,4 м, а максимальна — 15 м.)

•         Чи вірите ви, що символом столиці Данії — Копенгаґена є скульптура Діда Мороза? (Не вірю, символом міста Копенгаґен є фігура Русалоньки.)

•         Чи вірите ви, що емблемою Всесвітнього фонду охорони дикої природи слугує бамбуковий ведмідь панда? (Вірю, припускають, що панд лишилося близько 1000 особин, їх занесено до списку зникаючих видів)

Музична пауза

Завдання: відгадати мелодію, назвати виконавця, поспівати перший куплет. Оцінюється додатковими 2 балами.

П’ятий раунд «Світові рекорди»

Ведучий почергово ставить кожній команді запитання, на яке вона повинна дати відповідь після короткого (30 с) обговорення. Кожна правильна відповідь оцінюється 2 балами, неповна — 1 балом.

•         Назвіть найбільшу низовину на землі, вкажіть її площу. (Амазонська в Південній Америці, вона має площу понад 5 млн км2.)

•         Назвіть найвищі гори світу. На скільки піднялася б поверхня планети, якби їх зруйнувати і розсипати рівномірно по всій Землі? (Гімалаї, поверхня планети піднялася б на 18–20 м.)

•         Чи знаєте ви яка річка в світі найповноводніша і найглибша? Скільки приток вона приймає по дорозі до океану? (Амазонка в Південній Америці, 500 приток, 17 з яких мають протяжність понад 1500 км.)

•         Чи знаєте ви, яка течія у світовому океані є найдовшою? Скільки сягає її довжина? (Течія Західних Вітрів, її довжина сягає 30 тис. км.)

Музична пауза

Завдання: відгадати мелодію, назвати виконавця, поспівати перший куплет. Оцінюється додатковими 2 балами.

Шостий раунд «Статистика»

Кількість балів (від 1 до 50) встановлює команда, яка розпочинає 1 тур шостого раунду. Ведучий ставить запитання — команда відповідає. Інша команда повинна сказати — відповідь правильна чи ні. Якщо ні, то назвати свою відповідь. Виграє тур, а, отже, і бали та команда, яка буде ближче до істини. У випадку, коли обидві команди називають правильну відповідь, бали між ними діляться порівну.

Тур 1

Насправді найвищою горою на Землі є згаслий вулкан Мауна-Кеа, що знаходиться на Гавайських островах. Яка його висота? (9100 м, але значна його частина (майже 4900 м) міститься під водою.)

Тур 2

Ви напевно знаєте, що саме на території України роз­ташована найдовша в світі гіпсова печера — Оптимістична, у Тернопільській області. Скільки вже обстежено її підземних лабіринтів ученими-спелеологами? (Понад 165 км і робота продовжується.)

Тур 3

Наймілкішою морською протокою вважають Керченську. Яка найбільша глибина її судноплавної частини? (Найбільша глибина 15 м, а найменша глибина її судноплавної частини — 5 м.)

ІІІ. Підсумок гри. Нагородження переможців


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: