Мета: закріплювати розуміння учнями поняття «композиція»; продовжувати надавати знання про лінійну перспективу як засіб передавання простору; формувати образне, логічне, просторове мислення; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір лінійними засобами; продовжувати формувати вміння аналізувати; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості. Обладнання: навчальні плакати за темою «Лінійна перспектива»; репродукції картин відомих художників (Л. да Вінчі «Таємна вечеря»; І. Рєпін «Не чекали»; П. Фєдотов «Сватання майора» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду. Матеріали та інструменти: калька; альбом для малювання; простий олівець; туш; чорна гуаш; гелієва ручка або чорний фломастер; ємності для води; пензель; серветки; клейонка. Основні поняття: «закон перспективи», «лінійна перспектива», «точка сходження». Тип: комбінований урок. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь Бесіда Учитель пропонує учням пригадати основні види перспективної побудови площини картини та можливості, які вони надають художникам. ІIІ. Вивчення нового матеріалу Пояснення вчителя Навколишній світ існує у тривимірному просторі, тому труднощі його реального зображення в малюнку чи на картині пов’язані з двовимірністю площини паперу чи полотна. Ще митці Відродження використовували перспективну побудову, щоб передати простір у малюнку. (Учитель нагадує учням основні відомості про перспективне передавання простору на площині, з якими вони ознайомлювались у попередніх класах.) Застосовуючи теорії перспективи на практиці, слід мати на увазі: по-перше, предмети, які ми бачимо, зменшуються при віддаленні від точки зору й нарешті зникають. Якщо роздивлятися прямі лінії предметів однакового розміру, то лінії, що розташовані попереду, вважатимуться більшими, ніж віддалені; по-друге, віддалені паралельні лінії поступово сходяться. Дійсно, коли вони досягають «точки сходу» (тієї точки, де «зникають» предмети), здається, що вони з’єдналися; й насамперед, потрібно мати на увазі, що форма й поворот одного й того самого предмета залежать від місця знаходження того, хто на нього дивиться. Якщо ми бачимо предмет перед собою, тобто він розташований уздовж площини малюнка, то паралельні лінії залишаються паралельними. Якщо ми бачимо більш ніж один бік предмета, то лише горизонтальні лінії, що збігаються з рівнем зору, залишаються горизонтальними, решта вважатимуться похилими. (Учитель продовжує пояснення, використовуючи схеми побудови предметів із різною кількістю точок сходу.) • Якщо ми дивимося на предмет спереду й бачимо тільки одну його сторону, то точка сходу одна. • Якщо ми бачимо кілька сторін предмета, то точок сходу дві. • Якщо ми дивимося на предмет згори або знизу (особливо якщо предмет високий) і бачимо декілька його сторін, нам знадобляться три точки сходу. Закон перспективи — правила передавання глибини простору й об’ємних об’єктів на площині. Лінійна перспектива — зміна розмірів під час спостерігання об’єктів, які розташовані на різній відстані від глядача. Предмети, що знаходяться далеко від нас, здаються нам меншими, ніж ті, що розташовані близько. Точка сходження — умовна точка на лінії горизонту, в якій зустрічаються паралельні лінії, що йдуть від спостерігача. Організація сприйняття творів мистецтва Учитель пропонує учням проаналізувати картини, що передають лінійну перспективу: Л. да Вінчі «Таємна вечеря», І. Рєпін «Не чекали », П. Фєдотов «Сватання майора» або інші за власним вибором. Пояснення вчителя (Учитель пропонує учням проаналізувати картину Л. да Вінчі «Таємна вечеря», спираючись на матеріали 5-го класу (див. урок 31 у посібнику: Горошко Н. А. Усі уроки образотворчого мистецтва. 5 клас. — Х. : Вид. група «Основа», 2009. — 256 с.). Учитель пропонує учням самостійно проаналізувати ще декілька картин. Для того щоб полегшити засвоєння матеріалу, можна запропонувати учням накласти аркуш цигаркового паперу на репродукцію картини та, злегка натискаючи, продовжити лінії сходу до точки сходу.) ІV. Закріплення вивченого матеріалу Творче завдання Розділіть аркуш на чотири рівні частини. Намалюйте чотири схеми побудови предмета, використовуючи різні варіанти розміщення лінії горизонту й точок сходу. Індивідуальна робота за творчим завданням V. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Під час обговорення виконаних робіт не слід акцентувати увагу учнів на передаванні пропорцій предмета, головне — розуміння законів лінійної перспективи. Учні мають аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтовувати свою точку зору. VІ. Домашнє завдання Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |