Колірний та тоновий стан «Мій настрій у пейзажі»

Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із засобами передавання настрою в образотворчому мистецтві; закріплювати навички роботи з фарбами; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати співвідношення кольорів; розвивати дрібну моторику руки; виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників (А. Рилов «Зелений шум» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш, акварель або пастельні крейди; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Основні поняття: «тоновий стан».

Тип: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда за питаннями

Давайте пригадаємо, якими бувають кольори та для чого художники використовують співвідношення кольорів.

• На які дві групи художники поділяють хроматичні кольори?

• Які виражальні можливості надають художникам холодні та теплі кольори?

• Які виражальні можливості надають художникам контрастні та нюансні кольори?

ІII. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

Незважаючи на передавання пропорційних колірних співвідношень, зображення може бути недостатньо правдивим, якщо не буде враховано ще одну важливу умову — значення та вплив загального світлового й колірного стану, або, як кажуть художники, загального тону. Якщо придивитися до полотен художників, що зображують різний стан часу дня або погоди, можна помітити, що в усіх картинах, які зображують природу при сонячному світлі, фарби ясніші й яскравіші, ніж у картинах, що зображують похмурі дні, схід або захід сонця.

Освітлений сонцем пейзаж ясніший за вечірній або ранковий.

У сутінку всі предмети відповідно темнішають, контрасти між найяснішим і найтемнішим зменшуються.

Організація сприйняття творів мистецтва

Пейзаж для художника — не фотографічне відображення побаченого, а можливість передати своє ставлення, настрій, враження. «Я почув лемент, що пройняв Усесвіт... Я писав хмари кольору крові, цей колір був як лемент...» Так розповів норвезький художник Едвард Мунк про свою вечірню прогулянку. Сонце сідало, художник почувався втомленим і хворим. Йому здалося, що хмари почервоніли та колір перетворився на звук.

Бесіда за питаннями

• Про що розповідає кожна з картин?

• Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?

• Які співвідношення кольорів обрали художники, щоб відобразити настрій та своє ставлення?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Творче завдання

Слово вчителя

Із настанням вечора ми помічаємо навіть невеликі зміни загальної освітленості. Чим менше світла, тим чутливішими стають наші очі. Щоб передати вечірнє освітлення, потрібно скористатися лише частиною світлотного діапазону фарб, зблизити співвідношення, створити затемнений колорит. Об’єкти на малюнку не повинні бути яскравішими, ніж у момент спостереження, інакше портрет «виходитиме» з рами на глядача, а, наприклад, у вечірньому пейзажі не світитимуть вуличні ліхтарі. Намалюйте пейзаж, що передавав би ваші почуття,— радість, смуток, гнів, очікування...

Пояснення вчителя

Скористайтеся аквареллю, гуашшю або пастельними крейдами. Головне, щоб обрана техніка відповідала настрою.

Індивідуальна робота за творчим завданням

(Учні виконують творчу роботу. Учитель надає учням індивідуальну допомогу.) Намагайтеся завершити роботу за один раз: адже до наступного уроку ваш настрій зміниться. Якщо роботу не вдалося завершити відразу, краще відкласти її на деякий час. А деталі можна доробити згодом — зі свіжим поглядом на роботу.

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Під час обговорення учнівських робіт необхідно акцентувати увагу учнів на передаванні стану та настрою.

Коментар

Учні мають засвоїти відомості про колір як засіб виразності; демонструвати навички й уміння передавати настрій у малюнку; демонструвати знання про основні правила композиції, свідомо обирати та втілювати композиційний задум. (Роботи, що виконані на уроці, доцільно обговорити зі шкільним психологом. Малюнки можуть допомогти виявити приховані страхи та напруження. Учитель має допомогти учням позбутися «монстра поганого настрою».)


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: