Мета: ознайомлювати учнів з оптичними властивостями кольору; продовжувати закріплювати поняття «відтінки», «хроматичні» та «ахроматичні» кольори; формувати в учнів уміння сприймати та аналізувати колір, розрізняти кольори за їх тоном; змішувати фарби для отримання потрібного кольору; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу та художній смак; зміцнювати в дітях бажання малювати. Обладнання: навчальні плакати («Спектральне (колірне) коло» та ін.), репродукції картин Рембрандта, Рубенса та ін., різнокольорові скельця, навчальні роботи з методичного фонду, таблиця співвідношення кольорів. Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; фарби — гуаш або акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра. Основні поняття: «хроматичні та ахроматичні кольори», «насиченість», «світлота», «колірний тон». Тип: урок формування нових знань. Коментар Урок має на меті закріплення та розширення знань учнів щодо природи кольору та основ кольорознавства. Обсяг викладання теоретичного матеріалу вчитель визначає самостійно, враховуючи ступінь підготовки учнів. Хід уроку І. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь Бесіда за питаннями Учитель пропонує учням уважно роздивитися зображення спектрального (колірного) кола, пригадати основні поняття кольорознавства. ІIІ. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя Сприйняття кольору — це ланцюжок із чотирьох етапів: світло — предмет — очі — мозок. Зазвичай усі зорові відчуття кольору розподіляють на дві групи. Одну групу складають ахроматичні кольори: чорний, білий і всі сірі (від найтемнішого до найсвітлішого). Це так звані нейтральні кольори. Іншу групу складають хроматичні кольори — решта кольорів, окрім чорного, білого і сірих, тобто: червоний, жовтий, синій, зелений, рожевий, блакитний, малиновий, бірюзовий та їх відтінки. Важливо пам’ятати, що білий, чорний і сірі кольори, що мають хоча б незначний, ледве помітний кольоровий відтінок (рожевий, жовтуватий, зеленуватий), стають хроматичними кольорами. Лише чисті, без домішок, білий, чорний і сірі є кольорами ахроматичними. У характеристиці хроматичних кольорів художники розрізняють три основні якості — світлоту, колірний тон і насиченість. Ахроматичні кольори відрізняються один від одного тільки за світлотою. Відмінність за світлотою означає, що одні кольори є світлішими за інші.Колірний тон визначається тією якістю, що дозволяє нам називати колір зеленим, червоним або синім. Насиченість — це відмінність хроматичного кольору від рівного до нього за світлотою сірого кольору, виразність конкретного колірного тону. Найсвітліша фарба (білило) світліша за найтемнішу (чорну) всього в 25—30 разів. Тому для передавання всього різноманіття колірних поєднань в природі необхідне знання явищ колірного контрасту і нюансу. Сприйняття кольору нашим оком залежить від часу доби. Так, у сутінках зелено-блакитні кольори яснішають, а червоно-фіолетові темнішають. Але було б помилкою розглядати кожен колір сам по собі. Кольори, які ми сприймаємо,— це результат змішування розташованих поруч кольорів. Якщо ви подивитеся з деякої відстані на невеликі колірні плями, що розташовані близько одна до одної, то вони зіллються в одну суцільну пляму, яка матиме колір, що утворився від змішування цих кольорів. ІV. Закріплення вивченого матеріалу Організація сприйняття творів мистецтва Бесіда Краще зрозуміти особливості кольору, найоптимальніше використовувати його в живописі або застосовувати в декоративному мистецтві художникам допомагає наука про колір — кольорознавство, або колористика. (Учитель наводить деякі відомості з історії колористики, пропонує порівняти червоний колір картин Рембрандта, Рубенса і Тиціана, щоб відчути різний емоційний зміст, яким сповнений цей колір у різних художників.) Випереджувальне завдання (Якщо рівень підготовки класу дозволяє, вчитель може запропонувати для заповнення таблицю співвідношення кольорів.) Доберіть, виріжте і наклейте в другу колонку таблиці квадратики, кольори яких співвідносяться один із одним згідно із запропонованою схемою. Творче завдання Слово вчителя Намалюйте осінній пейзаж у техніці мазка. Використовуйте тільки чисті кольори сонячного спектра. Пояснення до творчого завдання Розпочинаючи малюнок, слід пам’ятати про те, що теплі кольори є такими, що «виступають», тобто такими, що здаються нам розташованими ближче за своє фактичне місцезнаходження, а холодні кольори, навпаки,— такими, що «відступають», вони здаються нам розташованими далі за їх фактичне положення у просторі. Індивідуальна робота за творчим завданням V. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків. З малюнків створюють виставку «Осінній пейзаж». VI. Домашнє завдання Учитель пропонує учням завершити малюнки вдома, виправляючи помилки, які було виявлено під час обговорення.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |