Мета уроку: розглянути складові навколишнього середовища та вплив довкілля на здоров’я; розвивати вміння учнів аналізувати вплив навколишнього середовища на людину. Очікувані результати: учні повинні називати чинники середовища, що впливають на здоров’я; учні повинні наводити приклади впливу чинників середовища на здоров’я. Обладнання: . Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Є таке тверде правило: вранці встав, умився, (А. де Сент-Екзюпері). n 1. Організаційний етап 1.1. Привітання, фізкультхвилинка. 1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________. 1.3. Перевірка готовності учнів до уроку. 1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку. n 2. Актуалізація опорних знань «Асоціативний кущ» Складання асоціативної схеми «Навколишнє середовище» на дошці. Обговорення. n 3. Мотивація навчальної діяльності 3.1. Повідомлення теми уроку. 3.2. Формулювання разом з учнями мети та задач вивчення нового матеріалу. 3.3. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу. 3.4. Проблемні запитання. — Чи потрібно людині вивчати навколишнє середовище? — Яке місце людини в навколишньому середовищі? n 4. Етап засвоєння нових знань План пояснення нового матеріалу 1. Чинники здоров’я (пояснення учителя з елементами бесіди). 2. Вплив навколишнього середовища на життя та здоров’я людини (робота в групах). Мета: пояснити значення певних чинників у житті людини. 1 група: живі компоненти природи (тварини, рослини, мікроорганізми); 2 група: неживі компоненти природи (світло, температура, вода, ґрунти); 3 група: штучні (або техногенні) чинники. Завдання групам: у процесі обговорення навести приклади, що показують позитивний та негативний вплив певного чинника на життя і здоров’я людини. Представник від кожної групи заповнює узагальнюючу таблицю на дошці. Учні інших груп за бажанням доповнюють його відповідь новими прикладами. Вплив природних чинників на життя людини
n 5. Узагальнення та закріплення знань 5.1. Робота з підручником. Самостійно прочитати матеріал підручника та доповнити конспект у робочому зошиті. 5.2. Дискусія. — Що краще для людства: продовжувати знищувати і руйнувати природу для своїх потреб чи взагалі відмовитися від втручання в навколишнє середовище? 5.3. Тестове завдання для закріплення знань (тест № 1, роздавальний матеріал). Відповіді: 1 в; 2 в; 3 а, б, в; 4 в; 5 г; 6 г. 5.4. Загадки про природні явища. 5.5. Вікторина «Чи знаєте ви квіти?». 5.6. Обговорення епіграфа до уроку. 5.7. Відповідь на проблемні запитання. n 6. Підбиття підсумків уроку «Особистий кошик» Учні самостійно визначають те, що вони візьмуть із цього уроку в майбутнє життя. n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання 7.1. Завдання для всього класу. Підручник: _____________________________________________ Робочий зошит: _________________________________________ 7.2. Індивідуальні завдання. 1. Як впливають на тебе пори року? 2. Прочитай молодшим членам своєї родини або учням молодших класів казки, що склали твої однолітки: «Кленовий листочок», «Комашина рада» та «Чарівна сила добра». Чи зрозуміли вони головну думку казки? 3. Підготуй вірші про природу та малюнки про навколишнє середовище.
ДОДАТКИ
2. Актуалізація опорних знань «Асоціативний кущ» Складання асоціативної схеми «Навколишнє середовище»
n 4. Етап засвоєння нових знань
Вплив навколишнього середовища на життя людини
n 5. Узагальнення та закріплення знань 5.4. Загадки про природу Без рук, без ніг, лише роги має, (Місяць) Золота динька вночі сяє, (Місяць) Що сходить без насіння? (Сонце) Хто однаково всіх любить, (Сонце) По небу летіла птиця-орлиця, (Хмара) Ревнув віл на сто гір, на сто городів. (Грім) Ось по небу кінь біжить, (Блискавка та грім) Ця стріла летить-палає (Блискавка) Спочатку засліпило, (Блискавка, грім, дощ) З дерева листок зірвав, (Вітер) Білий, як пір’їна, (Сніг) Я білий-білий і лапатий, (Сніг).
Надворі горою, а в хаті водою. (Сніг) Біле покривало увесь світ обійняло. (Сніг) Мокра вата пропливає, (Хмара) Біла гора, легша за пух, в небі пливе. (Хмара) Ллється водичка із неба — (Дощ) Взимку лежить, а навесні побіжить. (Сніг) Восени з’явлюся, навесні вмираю, (Сніг) Цукор землю посипає. (Сніг) Мабуть, хмари застудились — (Град) З небесної діжки (Град)
5.5. Вікторина «Чи знаєте ви квіти?» 1. Яку квітку називають королевою квітів? (Троянда) 2. Назвіть улюблені квітки таких країн: — Індія (лотос); — Китай (піон); — Японія (хризантема); — Італія (ірис); — Болгарія (троянда); — Голландія (тюльпан); — Україна (волошка, мальва, чорнобривці). 3. Які квіти розкриваються лише вночі? (Матіола, декоративний тютюн) 4. Назвіть, які квіти ніколи не бувають у природі: — синіми (гвоздика, троянда, шавлія, ромашка, гладіолус, календула, жоржина, лілія); — червоними (дельфініум, волошка). 5. Що символізують такі квіти: — лілія (чистота); — фіалка (скромність); — айстра (журба); — незабудка (пам’ять); — мак (молодість); — гвоздика (вірність); — троянда (кохання); — волошка (ніжність); — жоржини (новини); — барвінок (вічне кохання); — білий бузок (самотність). 6. Яку квітку в Америці називають квіткою богів? (Чорнобривці) 7. Яку квітку першою взяли під охорону? (Едельвейс, 1878 р. у Швейцарії) 8. Яка квітка вважалася священною в Стародавньому Єгипті? (Лотос) 9. Які квіти «плачуть» перед дощем? (Бальзамін, монстера, кали, плакуча трава) 10. Назвіть традиційні квіти українського віночка? (Барвінок, мак) 11. Які квіти використовують у парфумерії? (Троянда, конвалія, ірис) 12. Що означає назва «айстра»? (Зірка) 13. Назвіть народні назви таких квітів: — ірис (півники); — гладіолус (косарики); — примула (ключики). 14. Чому одну з ранньовесняних рослин назвали мати-й-мачуха? (Листки цієї рослини зверху блискучі та на дотик холодні, знизу поверхня листка вкрита м’якими ніжними волосинками. За таку будову листка в народі назвали нижню частину — «мати», верхню — «мачуха») 15. Яка з квіткових рослин найменша? (В Україні — ряска, водяна рослина; у світі — вольфіл, теж водяна рослина) 16. Яка рослина є символом тріумфальної перемоги? (Лавр) 17. На державному прапорі якої країни зображено кедр, а на прапорі якої — листок клена? (Кедр — на прапорі Лівану, листок клена — на прапорі Канади) 18. Національною емблемою якої країни є квітка хризантеми? (Японії) 19. Чому гіацинт називають квіткою дощів? (Гіацинт швидко зацвітає після теплих весняних дощів) 20. Які рослини цвітуть найдовше і скільки днів? (Орхідеї цвітуть 90 днів) 21. Чому в одних квіток первоцвіту стовпчик маточки короткий, а в інших довгий? (Щоб запобігти самозапиленню квіток) 22. Квіти яких рослин цвітуть лише один день? (Квасенції, тигрідії) 23. З яких квітів виготовляють ефірну олію? (Троянда, жасмин, конвалія, фіалки, лаванда) 24. Які квіти широко використовують у медицині з лікувальною метою? (Конвалія, наперстянка, строкатка, мальва) 25. Назвіть перші весняні квіти. (Підсніжник, первоцвіт, фіалка, медунка, сон-трава) 26. Назвіть рослини, квіти яких мають сильний і приємний запах. (Троянда, матіола, левкой, запашний горошок, резеда) 27. Суцвіття яких рослин називають кошиком? (Ромашки, айстри, соняшника декоративного) 28. Чи є квіти, що пахнуть медом? (Алісіум)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |