Методи запобігання інфікуванню ВІЛ

Мета уроку: розглянути методи запобігання ВІЛ-інфікуванню; розвивати уявлення учнів про взаємозв’язок наркоманії і ВІЛ-інфікування; виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей.

Очікувані результати: учні повинні називати методи профілактики ВІЛ-інфікування; учні повинні пояснювати зв’язок вживання наркотиків і поширення ВІЛ-інфікування; учні повинні розуміти важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих людей.

Обладнання: знаки «SТOР ВІЛ», газети, журнали з тематики охорони здоров’я

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Борітеся — поборете. (Т. Шевченко)

n 1. Організаційний етап

n 2. Актуалізація опорних знань

2.1. «Мозковий штурм».

Складання схеми «Причини першої спроби наркотичних речовин» за відповідями учнів на дошці.

2.2. Фронтальна бесіда.

1. Чому в Україні є заборона на куріння в певних місцях?

2. Яка шкода від пасивного куріння?

3. Звідки дитина бере гроші на сигарети, алкоголь, наркотики?

4. Як організм підлітка реагує на вживання тютюну? Алкоголю?

5. Назвіть соціальні наслідки вживання підлітками наркотичних речовин.

6. Як можна позбутися шкідливих звичок?

2.3. «Вернісаж» (індивідуальне домашнє завдання).

Показ малюнків, що зробили учні. Обговорення.

2.4. Презентація міні-фільму «Ми вміємо захищатися». Обговорення.

 

n 3. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети та задач вивчення нового матеріалу.

3.2. Проблемні запитання.

— Чи можемо ми захистити себе від ВІЛ?

— Чи можна виховати таку якість як толерантність?

n 4. Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

1. Імунітет та його зміцнення (самостійне читання підручника).

2. Інтерактивна гра «STOP ВІЛ».

Учні піднімають знак «STOP ВІЛ» (або руку), якщо вважають подану ситуацію ризикованою щодо зараження ВІЛ.

Ситуації:

1. Компанія курців-підлітків курять одну сигарету на всіх.

2. Медсестра зробила ін’єкції дітям одним шприцом.

3. Група наркоманів використовує один шприц тривалий час.

4. У стоматологічному кабінеті відсутні одноразові інструменти.

5. Людина полюбляє при зустрічі потискати руки друзям.

6. Людина, яка надає першу допомогу іншій людині, ушкодила свою шкіру до крові.

3. Шляхи зараження ВІЛ-інфекцією (узагальнення знань учнів та складання наглядної схеми-таблиці).

4. Толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей (бесіда).

— Як ви розумієте поняття «толерантність»?

n 5. Узагальнення та закріплення знань

5.1. «Точка зору».

На дошці записані різні форми пропагування профілактики ВІЛ-інфікування. Кожний учень обирає ті, що, його зацікавили. Голосуванням визначаються найефективніші форми, та ті, що зовсім не зацікавили учнів:

а) рок-концерт під гаслом «Попередимо СНІД!»;

б) благодійний аукціон на підтримку ВІЛ-інфікованих;

в) профілактична лекція лікаря;

г) конкурс плакатів на відповідну тематику;

д) телевізійна серія рекламних роликів «Як захиститися від ВІЛ»;

е) розповсюдження листівок з правилами профілактики;

є) художні фільми на цю тему;

ж) телевізійні «ток-шоу» з відомими особистостями;

з) листівки в міському транспорті.

5.2. Розгадування кросворда «Дізнайся більше про ВІЛ».

5.3. Інтерактивна гра «Особиста безпека».

Учні працюють у парах: один моделює ситуацію неправильного використання шприців при ін’єкції, а другий моделює свою поведінку в цій ситуації. Потім учні міняються ролями.

5.4. Творче завдання «Ми впевнені».

Учні в групах створюють колажі з малюнків (із газет та журналів), що підтверджує їхнє знання шляхів зараження ВІЛ.

5.5. Обговорення епіграфа та відповідь на проблемні запитання.

n 6. Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда

— Де ви використаєте знання, здобуті на цьому уроці?

n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальні завдання.

1. Які правила використання одноразових шприців тобі відомі?

2. У яких заходах щодо протидії розповсюдження ВІЛ можуть брати участь учні твого віку?

n2. Актуалізація опорних знань

2.1. «Мозковий штурм»

 

Цікавість

 

«Стадний» інстинкт

 

Самотність

 

Приклад дорослих

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нудьга

 

Причини першої спроби

наркотичних речовин

 

Хвастощі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вплив реклами

 

Наполягання «друзів»

 

Бажання виглядати дорослим

 

Доведення своєї незалежності

 

n4. Етап засвоєння нових знань

Імунітет — система захисних реакцій організму.

 

3. Шляхи зараження ВІЛ

 

Зараження ВІЛ

 

 

 

 

 

 

Можливо

1. Через кров:

• ін’єкції наркотичних речовин спільними голками та шприцами;

• при переливанні крові або при пересадці донорських органів;

• відсутність одноразових або не стерильні інструменти в лікарнях, перукарнях, тату-салонах.

2. Від інфікованої матері до дитини під час вагітності та пологів.

3. Статевим шляхом (під час сексуальних контактів без презерватива)

 

Неможливо

1. Через слину:

• поцілунки;

• загальний посуд.

2. Одяг, взуття, білизну.

3. Воду.

4. Укуси тварин та комах.

5. Повітря.

6. Іграшки

             

 

Запобігання зараження ВІЛ

Основним напрямом боротьби з ВІЛ є запобігання зараження.

Важливу роль у профілактиці відіграє санітарна освіта. Населення, а особливо підлітки, має знати шляхи поширення ВІЛ.

Велике значення в профілактиці СНІДу має виявлення джерел інфекції та створення умов, що протидіють поширенню хвороби. Приймаються заходи щодо боротьби з проституцією, передбачена кримінальна відповідальність за навмисне зараження СНІДом. Прийнято Закон України від 12.01.92 р. «Про профілактику захворювання на СНІД та соціальний захист населення».

Зважаючи на ризик передачі вірусу з кров’ю, проводять обстеження всіх донорів. Можливе зараження при переливанні крові, плазми, еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів. Особливо небезпечними можуть бути концентрати факторів згортання, що готуються із суміші крові декількох тисяч донорів.

Зразки крові та інші біологічні матеріали для дослідження позначають словами «Обережно — СНІД». Зберігають матеріали лише в спеціальних ємкостях із такою самою поміткою.

Передачі вірусу при лікувально-діагностичних маніпуляціях можна уникнути при використанні голок, шприців, систем разового користування; хронічні хворі повинні мати індивідуальні шприци. Необхідно надійно стерилізувати медичний інструментарій багаторазового користування.

Забороняється користуватися чужими бритвами, лезами, манікюрними приладами, зубними щітками, оскільки на них можуть зберігатися сліди інфікованої крові. Важливою умовою безпеки є дотримання гігієнічних та моральних норм. Створена сітка пунктів анонімного обстеження на СНІД.

Розроблено Національну програму боротьби зі СНІДом. Передбачено державне обов’язкове страхування працівників, які надають медичну допомогу населенню, проводять наукові дослідження з проблеми вірусології та займаються виробництвом вірусних препаратів, у разі інфікування ВІЛ при виконанні ними службових обов’язків, а також настання інвалідності або смерті від СНІДу.

Розробляються вакцини проти СНІДу, перші їх зразки проходять численні випробування.

 

n5. Узагальнення та закріплення знань

5.2. Кросворд «Дізнайся більше про ВІЛ»

 

 

 

1 к

р

2 о

в

 

3 с

 

 

 

 

 

 

д

 

 

т

 

 

 

4 і

м

у

н

і

т

е

т

 

 

 

 

 

о

 

 

р

 

 

5 м

а

т

е

р

і

 

и

 

 

 

 

 

 

а

 

 

л

 

 

 

 

 

 

з

 

 

ь

 

 

 

 

 

 

о

 

6 С

Н

І

Д

 

 

 

 

в

 

 

и

 

 

 

 

 

 

і

 

 

й

 

 

 

1. Шлях потрапляння ВІЛ до організму людини. (Кров)

2. Які шприці потрібно використовувати для ін’єкції? (Одноразові)

3. Шприц в індивідуальній упаковці. (Стерильний)

4. Що порушує ВІЛ в організмі людини? (Імунітет)

5. Від кого може інфікуватися дитина під час пологів? (Матері)

6. Хвороба, що виникає внаслідок ВІЛ-інфікування. (СНІД)


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: