Алегоричний та повчальний зміст байки

Мета: поглибити роботу з поняттям байка, алегорія, допомогти учням складати характеристику байкових персонажів; сформувати вміння знаходити повчальний зміст байки, пов'язаний з народною мудрістю; розвивати в учнях виразне читання, акторську майстерність, розумові процеси (порівняння та аналіз), мовну діяльність, між предметний зв’язок; виховувати в школярів загальнолюдські цінності: доброту, справедливість, працьовитість, поважливе ставлення до інших. 

Тип уроку: урок засвоєння знань 
Форма уроку: урок-бесіда 

Наочність: тексти байок, ілюстрації до байок, дитячі малюнки, маски тварин, роздатковий матеріал, ІКТ. 

Хід уроку 

І. Організаційний момент 

1. Привітання учителя з учнями. 
- Я вітаю тих, хто сьогодні на уроці. 
- Я вітаю тих, хто посміхається. 
- Я вітаю вас, маленькі творці сьогоднішнього уроку. 

2. «Емоційний термометр». Слайд № 1 
- Зараз я пропоную вам визначити з яким настроєм ви прийшли на урок. 

Сподіваюсь, що протягом уроку вас не покине позитивний настрій. І так, починаємо! 

ІІ. Актуалізація опорних знань 
1.Слово учителя. Слайд № 2 
(На екрані проектується портрет І.А. Крилова) 
- Чи впізнали ви цю людину? Хто це? 
- З яким жанром він працює? 
- Чи подобається вам його творчість? 
- Які байки Крилова ви знаєте? 

2. «Теоретична скринька». Слайд № 3 
- Давайте з вами повторимо, що ви знаєте, пам’ятаєте про байки… Я прошу з кожної групи до мене підійти по одному представнику, щоб відстояти честь своєї групи. Дайте поняття… 
(із скриньки по одному витягають листки з поняттями: байка, алегорія, мораль). 


Байка - невеликий, частіше віршований алегоричний твір повчально-гумористичного або сатиричного характеру. 
Алегорія — перенесення явищ одного кола явищ на інше, наприклад: відтворення людських характерів та взаємин в образах тварин, предметів, явищ; природи, іносказання. 

ІІІ. Тема та задачі уроку 
1.Вправа «Квітка сподівань та очікувань». Слайд № 4 
(учні пишуть на «пелюстках» свої сподівання та очікування від уроку). 

Учитель: в кінці уроку ми повернемося до нашої «квітки» та перевіримо: чи досягли ми своєї мети, чи справдилися наші очікування. 

2. Слово учителя. Слайд № 5 
- Ви дуже спостережливі діти. І насправді ми сьогодні на уроці: продемонструємо техніку виразного читання байок; будемо складати характеристику персонажів байок; знаходити та формувати мораль байки самостійно; переконано висловлювати особисту думку. + запис до зошиту ТЕМУ УРОКУ Алегоричний та повчальний зміст байки. Відображення в ній законів життя людей, народної мудрості. 

ІV. Мотивація навчальної діяльності 
1.Слово учителя. Слайд № 6 

«Заочна подорож» Санкт – Петербург… Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар І.А. Крилов, а звірі – герої його байок. 
- Ми сьогодні будемо говорити про байки. 
- Давайте звернемось до епіграфу уроку : 
- Чи погоджуєтесь ви з думкою, що «байка вчить, як на світі жить?» 

V. Робота над темою уроку 
1. Гра «Хто? З якої байки?» Слайд № 7 
(на екрані з’являються по черзі зображення вовка, ягня) 

2. Прослуховування аудіо запису байки І.А. Крилова «Вовк і ягня» в оригіналі. Слайд № 8 
- Я пропоную прослухати байку «Вовк і ягня» в оригіналі, але прослухати уважно, вдумливо, слідкуючи за інтонацією кожного персонажа. 

- Щойно ви прослухали байку російською мовою, а зараз давайте спробуємо відтворити байку українською мовою, виразно прочитавши її. Не просто прочитав її, а розіграв за ролями. Але перед тим давайте познайомимось з пам’яткою «Як правильно декламувати байку». + запис до зошиту 

3. Розігрування байки за ролями. (представники з кожної групи) 
4. «Коло вільних думок». Слайд № 9 
- Учні класу аналізують виступ дітей (чи дотримувалися вони правил виразного читання) 
ОЦІНКИ 
5. Інтерактивна вправа «Сонечко». Слайд № 10 
- Робота над складанням характеристики головних героїв байки: 
Підібрати як можна більше характерних слів, які характеризують вовка та ягня 
ВОВК-груб, самодаволен, гнівний, нетерплячий, зухвалий, нещадний, владний, злий 
ЯГНЯ-невпевнений, схилений перед силою, владою, страхом, покірністю 
6. «Спостереження». 
- Скажіть, ті риси, якими володіють наші герої можуть підходити до людей. Поясніть. 
- В чому мораль байки? 

Учитель: так Іван Крилов в образах вовка та ягня характеризує людей зухвалих, жорстоких, несправедливих, а також й слабких, які мають рабську покірність. 

7. Гра – відпочинок. Слайд № 11 
- Ми з вами говоримо, що герої байок – тварини. Я пропоную вам уявити себе одним із персонажів байок та показати, як би ви себе поводили у їх ролях. (ВОВК, ЛИСИЦЯ, ВЕДМІДЬ, ЗАЯЦЬ, СВИНЯ, ПІВЕНЬ, ЯГНЯ. МАРТИШКА). 

8. Робота в групах. Дослідницька робота. Слайд № 12. 
- Сьогодні ми з вами познайомимось ще з однією байкою Крилова, а саме з байкою «Свиня під дубом». За цією байкою кожна група отримає завдання. 

1 група) Виразне читання байки за ролями. 
2 група) Визначити головних герої байки, надати їм стислу характеристику. 
3 група) Дати роз’яснення словам: рилом, досита, ока продерши, корінь обнажити, жирію; пояснити своїми словами мораль байки 

VІ. Рефлексія Слайд № 13. 
1.Порівнюємо. 
Скажіть будь ласка, яких байкарів ви ще знаєте? Чи можете ви порівняти чиїсь байки та відповісти, що в них схоже, а що є відмінним? 

2. Слово учителя. 
Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, якими заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникати ганебних вчинків. 
Таким чином байка нас вчить добру, справедливості, чинності. 

VІІ. Оцінювання 
VІІІ. Домашнє завдання 

Всім прочитати байку І.А.Крилова «Мавпа та окуляри» 
1 група Виявити головних героїв, надати їм характеристику 
2 група Розіграти байку за ролями 
3 група Намалювати малюнки до байки 

ІХ. Підсумок уроку 
1.«Квітка сподівань». 
- Настав час повернутися до нашої «квітки сподівань». Чи досягли ми очікуваних результатів. Напишіть на пелюстках чого ви навчились на уроці. 
2. Слово учителя. Слайд № 14 
Сьогодні на уроці ми з вами дуже гарно попрацювали. Кожному з вас я хочу сказати, що на уроці ви були: 
Одним словом, ви всі були УСПІШНИМИ!! 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: