Мета: повідомити про особливості байки як літературного жанру, пригадати імена і твори відомих байкарів; ознайомити з відомостями про Езопа — першого байкаря, з байками «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашка і Цикада»; розкрити поняття «байка», «алегорія», «езопова мова»; розвивати увагу, логічне мислення; прищеплювати любов до байки. Обладнання: Д. Веласкес «Портрет Езопа», збірка байок Езопа. Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності - Розпочати урок сьогодні я хочу з однієї історії, яка трапилася дуже давно. ЧЕРЕПАХА І ЗАЄЦЬ Черепаха і заєць сперечалися, хто з них швидший. Призначили вони для змагання час і місце і розійшлися. Та заєць, розраховуючи на свою природну швидкість, не став бігти, а розлігся біля дороги та й заснув. А черепаха розуміла, що рухається вона повільно, і тому бігла без зупинки. Так вона обігнала сплячого зайця і здобула перемогу.Нерідко праця перевершує природні здібності, якими нехтують ті, хто нимиволодіє. Бесіда - Як називається твір, який ви прослухали? (Байка) - Чому ви так вирішили? (Герої — тварини, твір повчає читача.) — Правильно, ви слухали байку «Черепаха і заєць», автором якої є відомий давньогрецький байкар Езоп. Ця байка навчає людину поважати природніздібності та не забувати, що без старанної праці досягти чогось у житті майженеможливо. ІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Засвоєння літературознавчих термінів Байка — це коротке оповідання сатиричного й повчального характеру,у якому висміюються людські вади та недоліки суспільного життя. Байка найчастіше складається з двох частин: оповіді й моралі, повчання, заради якого і складалася байка. Мораль може знаходитися як на початку твору, так і в кінці його. Іноді мораль як окрема частина твору буває відсутня, але,спираючись на зміст байки, завжди можна самостійно зробити повчальний висновок. Героями байок можуть бути не тільки люди, але й тварини, рослини, предмети, наділені певними рисами. Одним із найпоширеніших художніх засобів, що використовуються в байці, є алегорія. Алегорія — це зображення абстрактного поняття або явища через конкретний образ. Наприклад, серце — алегорія кохання, образ богині Феміди — алегорія правосуддя. 2. Повідомлення про життя і творчість найпершого байкаря — Езопа Майже всі народи світу мають свої байки, і серед них є багато схожих на сюжети, запозичені в Езопа, хоча і складено їх у різних краях, за різних часів і різними мовами. 3. Читання байок Езопа 1) Байка «Вовк і Ягня» Виразне читання байки Бесіда - Назвіть героїв байки. - Охарактеризуйте їх поведінку. (Вовк звинувачує Ягня у різних гріхах, тоді як бідне Ягня ні в чому не винне.) - Які риси характеру уособлюють у собі Вовк і Ягня? (Вовк уособлює лицемірство, хижість, безсоромність, силу; Ягня — беззахисність, тендітність, чесність, слабкість) - Прочитайте мораль байки. («Навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду») - Як ви її розумієте? - Чи знаєте ви приклади з життя, до яких можна було б застосувати цю мораль? 2) Байка «Крук і Лисиця» Виразне читання байки Бесіда - Визначте тему байки. (Лисиця за допомогою лестощів виманює м’ясо у Крука.) - Які риси уособлюють герої твору? (Лисиця — хитрість, лестивість, розум, підступність; Крук — нерозумність, довірливість, наївність) - Яка мораль байки? («Ця байка стосується нерозумної людини») - Сформулюйте ідею твору. (Треба відрізняти щирих людей від улесливих, не бути занадто довірливим й об’єктивно оцінювати себе і свої можливості.) 3) Байка «Мурашка і Цикада» Виразне читання байки Бесіда - З яких частин складається байка? - Які риси уособлюють Мурашка та Цикада? (Мурашка — старанність,працелюбність, поміркованість; Цикада — легковажність, непередбачливість, несумлінність) - Яка мораль цієї байки? («Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелосяшкодувати».) Як ви її розумієте? - Сформулюйте пораду Цикаді, яку ви могли б їй дати. ІІІ. Підбиття підсумків уроку - Що таке байка? - Дайте визначення алегорії. - Що таке езопова мова? - Чим уславився Езоп? - Чого навчають прочитані вами байки Езопа? IV. Домашнє завдання 1) Прочитати байку Езопа «Хліборобові діти», підготувати її переказ, визначити тему та ідею; вивчити визначення байки, алегорії, езопової мови. 2) Підготувати повідомлення про життя та творчість французького байкаряЖана де Лафонтена. 3) Прочитати байки І. Крилова «Мартышка и очки», «Стрекоза и муравей»,«Слон и Моська», «Лебедь, щука и рак», «Кот и повар». Індивідуальне завдання: учням-«літературознавцям» підготувати повідомлення про життя та творчість Ж. де Лафонтена.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |