«Останній герой» за оповіданням "Жага до життя" Джека Лондона

Мета: пов'язати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички робо­ти з додатковою (довідковою) літературою, роботи в групах інтерактивними методами, кмітливість, оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах. 

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок. 

Обладнання: тлумачний словник, словник іншомов­них слів, карта Північної Америки (Аляски); порт­рет письменника Дж. Лондона, виставка його творів та творів письменників світової літератури на від­повідну тематику. 

І. Оголошення теми, мети 

ІІ.Мотивація учбової діяльності 

Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов'язаних із повсякденним життям. Але відома така думка, - що література — це підручник життя. Народна мудрість застерігає: «Краще вчитися на чужих по­милках, ніж на своїх», «Не повторюй чужих по­милок». 

Світова література дає нам багато життєвих при­кладів поведінки людей у різних ситуаціях. І, як ви, напевне, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила, вит­ривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимося на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання із уроків ОБЖ. 

ІІІ.Актуалізація опорних знань 

1. Робота в групах. 

а) Мовознавці з'ясовують значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість, обачливість, обережність та назви інших вольових якостей людини за тлумач­ним словником, словником іншомовних слів; 

б) літературознавці коротко описують екстре­мальні ситуації, в які потрапляли герої творів сві­тової літератури, та з'ясовують, завдяки чому ті з честю виходити зі складного становища; 

в) географи визначають природні умови, клі­мат Північної Америки (Аляски), де відбувається дія в оповіданнях Джека Лондона; 

г) знавці «Основ здоров'я» виписують усі екстремальні ситуації, в які потрапляють герої оповідання Дж. Лондона «Жага до життя» та О. Довженка «Воля до життя». 

Матеріали до роботи в групах: 

екстремальна ситуація — важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров'я людини обставини; 

сила волі — свідоме прагнення до якої-небудь мети (воля — одна з функцій людської психіки, яка полягає у владі над собою та керуванні своїми діями і вчинками; 

мужність — вияв хоробрості, стійкості, рішу­чості; 

сміливість — здатність переборювати трудно­щі, ризикувати заради благородної мети; 

відвага — смілива поведінка людини в небез­печній ситуації; здатність до такої поведінки; 

кмітливість — здатність людини легко схоплю­вати, добре розуміти суть явища; тямущість, здо­гадливість, спостережливість; 

обережність, обачливість — якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності. 

б) — Робінзон Крузо, потрапивши на безлюд­ний острів внаслідок морської катастрофи, зай­нявся натуральним сільським господарством, ви­користавши рештки корабля для облаштування житла (роман Д. Дефо). 

— Щасливо закінчилася пригода п'ятнадцяти­річного капітана завдяки його знанням, кмітли­вості та сміливості (роман Ж. Берна). 

— Вижили у своїх мандрах та пригодах Том Сойєр та Гекльбері Фінн, герої творів Марка Твена.

— Герой оповідання Дж. Лондона «Жага до життя» знав, що потрібно хоч що-небудь їсти, якщо навіть не хочеться; не рухатися, коли вед­мідь міг на нього напасти, —- він не побіг (бо й не втік би), а завмер на місці, злякав звіра тим, що стояв прямо і не злякався — і врятувався; знав, як краще зберігати сірники; не кинув відерця,, бо це давало можливість кип'ятити воду, зігріватися й не загинути. 
— Іван Карналюк з оповідання О. Довженка «Воля до життя» спинив кров з пораненої артерії, міцно притулившись до дерева; він вірив в оду­жання й вимагав, щоб його не кидали напризво­ляще, а лікували. 

в) Аляска — півострів на північному заході Аме­рики, протяжністю близько 700 км, завширшки від 10 до 170 км. Поверхня гориста — тут проходить Алеутський хребет з діючими та погаслими вул­канами. Переважає тундрово-лугова рослинність, у горах — хвойні ліси, зарості вільхи. Клімат хо­лодний, континентальний. Основне заняття насе­лення — рибальство та звіробійний промисел. 

Відкритий півострів російською експедицією В. Беринга та О. Чиркова у 1747 році. У 1784 р. Г. Шелехов заснував поселення на острові Кадьяк. Подальше освоєння та заселення Аляски пов'язане з діяльністю створеної у 1799 році 'Російсько-аме­риканської компанії. У 1867 році царський уряд продав СІЛА Аляску разом з Алеутськими остро­вами за 7,2 млн. доларів. З 1959 року Аляска — один із штатів СІЛА з адміністративним центром у Джуно та населенням близько 400 тис. чоловік. Корінне населення — різні племена індіанців. 

Клондайк — ріка в Північний Америці, на пів­нічному заході Канади, права притока Юкону. Бере свій початок у горах Маккензі. Довжина 180"км. У басейні Клондайка в кінці XIX ст. були відкриті родовища золота. Почалася «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів помчалися за щастям. Ба­гато з них загинуло від морозу, цинги, через брак досвіду виживання в суворих північних краях; 

г) «Жага до життя» Дж. Лондона: 

— безлюдна місцевість, пошкоджена нога і не­можливість медичної допомоги; 

— відсутність їжі та можливості її роздобути; 

— можливість нападів хижих звірів; 

— суворий клімат, неможливість швидко пересуватися; 

«Воля до життя» О. Довженка: 

— тяжке поранення й відсутність вчасної ме­дичної допомоги; 

— відмова лікарів боротися за життя героя; 

— небезпечна інфекція, виснаження організму. 

2. Виступи-повідомлення від творчих груп з результатами своїх міні-досліджень. Обгово­рення їх з учнями, коментар і підсумок учителя. 

IV. Основний зміст роботи 

Гра «Останній герой» 

Гра-змагання проводиться в три тури (бажано відповідати письмово). 

Пропонується кілька життєвих ситуацій. Знай­діть помилки в діях героїв і поясніть, як, на вашу думку, слід було б вчинити: 

1 . Учні під час літніх канікул працювали на полі одного сільськогосподарського підприємства. Раптом почався дощ із громом і блискавкою. Діти весело побігли під велике дерево, що стояло біля дороги. 

2. Восени діти допомагали батькам збирати за­лишки кукурудзи на полі після комбайна. Раптом почулося хрюкання, тупіт, тріск стебел/ 

— О, подивимося на диких вепрів, — радісно загукали дорослі та діти. 

3. Вночі була буря. По дорозі до школи Петрик помітив обірваний електропровід. «Ти поди­вись, — подумав він, — тепер спокійно можна відрізати собі шматок: у господарстві, як кажуть, знадобиться! І не лаятиме ніхто! Або здам у пункт прийому кольорових металів». 

4. — Глянь, Оленко, яка гарна собачка! 

— Та це ж не собачка, а справжнісінька Лисиця! 

- Я її погладжу, дивись, зовсім не боїться людей. Може вона свійська? 

5. Ой-ой-йой! Я поранив руку! — закричав Сергійко". 

— А ти поплюй, присип земелькою, і нічого не буде, до весілля заживе, — порадив Ігор. 

6. — Подивись, які гарні лілії он цвітуть на воді! Давай попливемо, назбираємо. 

— Та я не дуже добре плаваю, до того ж там зарості. 

— Ну й боягуз же ти! 

7. — О, гляньте, скільки патронів вимило вес­няною водою на берег! — сказав Олексій друзям. 

— Давайте перевіримо, чи вони годяться, — за­пропонував Сашко. 

8. Треба зробити для мами щось приємне, — подумала Іринка. — Мабуть, поставлю я варити суп на газову плиту, а сама тим часом сходжу до крамниці, куплю чогось смачненького на вечерю. 

9. — Бабусю, бабусю, у нас щось ніби горить! — кричала онука. 

— Відкрий вікна і двері, дитинко, це праска чомусь загорілася! — сказала бабуся. — А вогонь ми зараз водичкою заллємо, і все. 

10. Дзвінок у двері. 

— Відчиніть, це контролер тепломережі. Оленка: 

— Зараз, зараз, я не можу так швидко відімкну­ти, а нікого з дорослих вдома немає. 

11. Оля вирішила прибрати на кухні, навести порядок на полицях. 

— Так, що це у нас у пляшках? Оцет, спирт чи засіб від тарганів? Спробую на смак, то вже напев­но дізнаюся! — подумала вона. 

12. — А я вмію феєрверки робити, — сказав Павло другові. 

— Покажеш? — запитав Андрій. 

— Звичайно. Треба взяти сірки з сірників, по­роху з патронів і ще дещо. Знаєш, як класно спа­лахує! — відповів Павло. 

ІІ тур 

(Беруть участь 6 учнів, які набрали найбільшу кількість балів.) 

Знайдіть вихід із ситуації: 

1. Ваш товариш зламав руку або ногу. До лі­карні далеко. Що ви робитимете? 

2. Максим порізав ногу, тече яскраво-червона кров. Немає ні бинтів, ні ліків. Як йому допомогти? 

3. Допливаючи до берега, Оля стомилася. Дів­чинка хотіла встати, але потрапила в яму, наков­талася води. Добре, що неподалік були хлопці і швидко її витягли. Вона лежить на піску непри­томна. Що робити? 

4. Під час походу закінчилася питна вода. «Ні­чого, — сказали хлопці, — ми поп'ємо з цього озерця». А ви що б зробили? 

5. Ви заблукали в лісі, дороги не знаєте і не уявляєте, де ви. 

6. Переходячи болітце, ви раптом потрапляєте по пояс в багнюку і відчуваєте, що вас засмоктує. 

7. Якось взимку, катаючись на санчатах на річці, Миколка випадково потрапив у ополонку, яку пробили рибалки. 

8. Пізньої осені в селі ви випадково впали в хо­лодну воду, коли пасли бабусину корову. До жит­ла далеко, на вулиці дуже холодно. Який вихід? 

9. Ваша подруга вирішила позасмагати на сон­ці й лежала на пляжі, поки спина, плечі, та руки на стали червоними. Як допомогти дівчині? 

10. Під час прогулянки по парку у ваше тіло впився кліщ. Як його видалити? 

11. Коли ви йшли зі школи, біля вас зупинила­ся машина і якийсь незнайомий чоловік запропо­нував вас підвезти, кажучи, що він добрий знайо­мий ваших батьків. Як бути? 
12.Під час екскурсії ви відстали від класу у метро, бо був великий натовп, і не встигли сісти у вагон. Куди тепер їхати, ви не знаєте, бо не­дочули, розмовляючи з товаришем, маршрут екс­курсії. Ваші дії? 

ІІІ тур 

(Беруть участь 3 учні, які набрали найбільшу кількість балів.) 

1. Скласти самостійно ситуативне завдання про екстремальну ситуацію. 

2. Пояснити одне з прислів'їв, винесених як епіграф до уроку (можна у віршовій формі), або скласти за ним твір-мініатюру. 

3. Охарактеризувати улюбленого героя, який з честю вийшов із критичної ситуації. 

V. Визначення «Останнього героя» та його на­городження (грамотою, книгою, сувеніром чи саморобною медальною) 

VI. Закріплення матеріалу 

Бліц-турнір для глядачів (учнів класу). 

1. Яка річ виявилася найнепотрібнішою, коли герой оповідання Дж. Лондона «Воля до життя» потрапив у складну ситуацію (це ж було і з Робінзоном Крузо)? (Золото, гроші.) 

2. Які географічні назви ви запам'ятали з до­сліджень ваших товаришів та з північних оповідань Дж. Лондона? (Аляска, Клондайк, Алеутські острови, Маккензі, Юкон та ін.). 

3. Як можна виробити в собі силу волі? Хто може бути для вас взірцем у цьому (з героїв літератури чи в реальному житті)? 

4. Які екстремальні ситуації можливі у школі? 

5. Які навчальні предмети (крім ОБЖ) допома­гають людині знаходити вихід із складних життєвих ситуацій (пояснити, чому)? 

6. Яку роль у подоланні критичної ситуації відіграють такі риси, як товариськість, гу­манність, порядність? 

7. Чому б ви хотіли (чи не хотіли) потрапити в екстремальну ситуацію в житті? ; 

VII. Підбиття підсумків уроку 

Дуже правильні, на ваш погляд, слова видатно­го українського письменника О. Довженка: «Є во­ля до життя — є людина». Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім Перемогам — замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрун­товні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. 

Перемагають, досягають успіхів у житті зви­чайно ті, хто дуже любить це життя, намагаєть­ся бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. 

То ж бажаємо вам вирости сильними й здорови­ми і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тіль­ки читати про них у книжках.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: