Написання слів з пів-. Словотвірний аналіз самостійних частин мови

Мета: повторити основні правила правопису слів з пів-; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах; зміцнити навички словотвірного аналізу самостійних частин мови; розвивати творчі вміння використання слів з пів- для побудови діалогічних і монологічних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до видатних постатей минулого України.

Правопис: написання слів з пів-.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності шестикласників (повідомлення теми, мети майбутньої роботи, усвідомлення її учнями, оголошення епіграфа уроку)

Подиву гідно, скільки добра вчинив він Руській землі…

«Повість минулих літ»

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібно на уроці

Бесіда за запитаннями з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів з теми «Творення і правопис складних слів»

1. За яких умов складні слова з першою частиною пів- пишемо разом, а коли — через дефіс?

2. Як відрізнити твірне слово від похідного?

3. Що таке словотвірний ланцюжок?

IV. Виконання практичних завдань

Вибіркова робота

  • Прочитати текст уголос. Виписати слова, утворені морфологічними способами словотворення.

Володимир Великий — київський князь (980–1015), який свою державну діяльність почав із приєднання до Києва східнослов’янських союзів племен.

Видатний політик і адміністратор, Володимир здійснив серію реформ: адміністративну, оборонну, судову, релігійну. За правління Володимира Святославовича Київська держава досягла кульмінації у своєму розвитку, стала найбільшою європейською державою, яка істотно впливала на міжнародні відносини, що Володимир прагнув зміцнити за допомогою шлюбів своїх дітей із представниками королівських династій окремих євопейських країн

(За Л. Нєпран).

  • Зробити словотвірний аналіз 4–6 слів, які належать до різних самостійних частин мови за алгоритмом, поданим в уроці № 26 на стор. 64.

Словниковий диктант

  • Записати під диктовку слова, пояснюючи правопис за допомогою правил.

Півоберт, пів-Європи, півкраїни, півострів, півдня, півозера, пів-Дніпра, напівсон, полумисок, пів-України, півстепу, напівживий, напівмертвий, одноосібний, різноплемінне, віровчення, кочовики-печеніги, доба Середньовіччя.

Творче конструювання

  • Скласти зі словами попередньої вправи прості речення, ускладнені однорідними членами, звертаннями або вставними словами.     

Лексико-орфографічна робота (навчальне редагування)

  • Прочитати текст. Знайти помилки. Записати висловлювання, виправляючи помилки та аргументуючи свій вибір за допомогою правил. Значення виділених слів з’ясувати за тлумачним словником.

Майже пів-території київської русі займали Закарпацька Русь і Тьмутаракань. Східнословянські союзи племен, які за часів правління Володимира булиінкорпоровані до складу держави.

Напів богом був Володимир для народу в часи свого правліня, тому що будь-хто міх прийти на князівський двір, до князівського столу — такими були старовині звичаї словян: нагодувати голодного, дати притулок мандрівнику.

Після смерті Великий був канонізований церквою й дістав ім’я «Святий», а в народі його прозвали Красним Сонечком (З журналу).

Творче конструювання

  • До поданих слів дібрати по 2–3 синонімічні фразеологічні звороти. Побудувати діалог, використовуючи фразеологічні звороти та складні слова з частинами пів-, напів- на основі тексту попереднього завдання.

Близько, далеко, рано, нічого не робити, далекий родич, розумна людина, радіти, жити.

Довідка: не за горами; під самим носом; на краю світу; у чорта на болоті; скільки ока; за тридесят земель; ні світ ні зоря; ще й на зорю не займалося; байдики бити; баглаї годувати; дурня валяти; сидні справляти; родич у десятому коліні; сьома вода на киселі; світла голова; з натоптаною головою; розуму не позичати; є олія в голові; не чути землі під собою; бути на

сьомому небі; пити радість; співати од щастя; дорогу міряти; топтати стежку; верстати шлях.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Подумати й дати відповіді на запитання:

1. Якої послідовності слід дотримуватися при словотвірному аналізі?

2. Що слід знати, пишучи слова з частинами пів-, напів-?

3. Що нового ви дізналися про Володимира Великого?

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

1 Із додаткової літератури виписати цікаву інформацію (до 6 речень) про князювання Володимира Великого. Зробити словотвірний аналіз 6 слів, які належать до різних частин мови.

2. З орфографічного словника виписати по п’ять слів з частинами пів-, напів-,що пишемо разом і через дефіс.

3. Побудувати діалог на тему «Чому Володимира Святославовича назвали Великим?», використовуючи слова з пів-, напів- та фразеологічні звороти, які б означали такі поняття, як близько, далеко, рано, ледарювати, далекий родич, розумний, радіти та ін.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: