Замітка в газету типу роздуму про вчинки людей
Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови замітки типу роздуму (структурою, мовними особливостями); удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати стилістичний аналіз заміток такого типу, сприймати й усно відтворювати висловлювання, а також складати замітку в газету типу роздуму про вчинки людей.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів
Актуалізація опорних знань шестикласників
• Пригадати, які бувають замітки. Де їх розміщують? Над якими замітками працювали у 5 класі?
Колективна робота з текстом (структурно-змістовий аналіз висловлювання)
• Прочитати текст уголос. Чи можна назвати його заміткою? Довести правильність свого твердження. Дібрати оригінальний заголовок.
Ми народилися й живемо в Україні. Тут жили наші батьки, діди і прадіди, тут корінь українського народу. Знати свій народ — це знати мамину пісню, що сіяла в душу дитини зернятка, котрі, зійшовши, виростали в добро, любов і ласку людини, це знати батьківську хату, стежина від якої веде у великий шлях Батьківщини, це знати бабусину вишиванку, забуту і розтоптану жорстоким часом, це знати дідусеву казку про правду і кривду.
Україна — край смутку і краси, радості й печалі, розкішний вінок з рути і барвінку, над яким сяють ясні зорі.
Україна — віковічна боротьба нашого народу за незалежність, волю, щастя.
Україна — милозвучна рідна мова, вишитий рушник, український одяг, задушевна лірична пісня і крилатий танець.
Рідна земля… Рідна… Ти кличеш усіх своїх дітей додому, до всього рідного і близького, до теплого і ніжного. Будучи далеко від дому, людина думає про рідну домівку, про близьких і просто друзів, про пахощі весни і морозну свіжість, про подих вітру серед літа і теплий дощ восени. Птахи повертаються додому з далеких південних країн. Додому, на рідну землю. Рідна земля притягує до себе. Ластівка, звивши гніздо тут, у нас, повертається знову до нього, перезимувавши у теплому краї, вона виведе своїх пташенят, навчить їх літати і жити, аж потім відлетить на чужину. І так щороку.
Тож не тільки люди, а й тварини носять у своєму сердечку пам’ять і любов до рідної землі… (З журналу).
ІV. Творча робота над текстами заміток (сприймання, стилістичний аналіз, відтворення й редагування)
Критичне ставлення до прочитаного і його редагування
• Прочитати замітку у формі роздуму. Визначити її тему й основну думку.
З’ясувати, чи розпочав автор замітку так, щоб викликати інтерес читача до поставленої проблеми.
Якби дитина під час конфлікту між батьками взяла відеокамеру і почала непомітно знімати, то вийшла б чудова комедія.
Багато з тих, хто дивиться телесеріал «Санта Барбара», мабуть, думають, що вітчизняні фільми набагато краще відображають реальність, ніж американські. Тільки тому, що ми живемо в Україні й знаємо нашу дійсність. Але американські фільми, можливо, відображають дійсність Америки. Чим же
відрізняються українські сім’ї від американських?
І в Америці за певні пустощі батьки дітей карають, і у нас. У нас діти люблять тварин і заводять котів і собак. В Америці діти теж дуже люблять тварин і просять у батьків собаку. У нас батьки люблять своїх дітей, в Америці батьки теж люблять своїх дітей. У нас у сім’ях бувають скандали, в Америці вони теж бувають.
В Америці й у нас повно всього, але все ж є відмінності. В Америці відеомагнітофон — звичайна річ, а деякі українці до цього часу не мають його і дивуються, немов печерні — автомобілю. В Америці є спеціальні служби, котрі захищають тварин. Нам такі служби теж не завадили б.
Ну, а взагалі-то, якою ж повинна бути ідеальна сім’я?
По-перше, повинно бути якомога менше конфліктів. По-друге, в сім’ї заради інтересу повинні бути маленькі скандальчики, тільки не думайте, що я маю на увазі серйозні конфлікти; конфлікт і скандальчик за величиною такі ж різні речі, як Юпітер і Земля. По-третє, дитина в сім’ї повинна бути трохи неслухняною, трохи пустуном. Це не значить, що це має бути хуліган.
Дитина не повинна бути зовсім такою, як в американських фільмах «Важка дитина» і «Один удома». Ні, але в ній обов’язково повинен жити маленький «шматочок» цих героїв. По-четверте, в сім’ї обов’язково повинні траплятися якісь (хоча маленькі), але пригоди! І, по-п’яте, батьки, родичі й самі діти повинні бути добрими і чуйними.
Ну, ось такою, по-моєму, повинна бути ідеальна сім’я… (З газети).
• Уявити, що ви редактор газети, якому принесли замітку. Чи все вам подобається у тексті цієї замітки? Що б ви змінили в ній?
• Скласти простий план замітки. Стисло переказати текст (усно).
Навчальне аудіювання з творчим завданням
• Прослухати уривок замітки із газет. Яке мовленнєве завдання розкривається в ній? Схарактеризувати замітку: визначити вид, структуру, мовне оформлення. Що відображають заголовок?
ЧОМУ Я ЛЮБЛЮ ВЕСНУ
Якби мене спитали про те, яку пору року я люблю найбільше, відповіла б: «Звичайно, весну».
Весна, по-моєму, — найчудовіша пора року! Навесні все на землі пробуджується до нового життя. Тане сніг, з’являється молода травичка, на деревах розкриваються бруньки. Навесні прилітають до нас із вирію птахи, починають робити кубельця, готувати домівки для майбутніх пташенят.
Я люблю спостерігати за природою навесні. Люблю дивитися, як усе навкруги оновлюється, відчувати духмяний аромат рослин — і на душі стає легко і радісно… (З газети).
Ознайомлення з пам’яткою
Як працювати над заміткою до газети
1. Вдумайтеся в тему, обрану для замітки.
2. Визначте адресата й мету висловлювання.
3. Сформулюйте основну думку (теза може бути висловлена одним реченням, простим за будовою, розповідним або у формі запитання і відповіді на нього).
4. Продумайте композицію замітки (вступ (теза), основна частина (докази), закінчення (висновки).
5. Добирайте переконливі докази (приклади з життя, літератури, висловлювання видатних людей тощо).
6. Дбайте про мовленнєве оформлення замітки: уживайте мовні засоби, характерні для тексту типу роздуму. Для зв’язку аргументів з тезою вживайте сполучники тому що, хоча, оскільки, через те що, незважаючи на те що; вставні слова по-перше, по-друге, нарешті, таким чином.
V. Узагальнення зробленого на уроці
VI. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |