Давній Китай

Мета: дати уявлення про природно-кліматичні умови, населення, історію утворення держави в Давньому Китаї; формувати навички визначення загальних закономірностей і особливостей в розвитку стародавніх держав; удосконалювати навички роботи з історичною картою та підручником; засвоїти поняття «Хуанхе», «Янцзи», «Шань-Інь», «Жоу», «Піднебесна», «шовк», «фарфор», «рис», «чай»; виховувати пошану до історії і культури інших народів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: історична карта, підручник, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

1. Назвіть священні книги індуїзму. Чому індуїзм називають релігією аріїв?

2. Що символізували боги індуїзму?

3. Як в Індії з’явився буддизм? Чого вчить ця релігія?

4. Дайте визначення терміна «варни». Які варни існували в Індії? З чим пов’язана їх поява?

5. Розкажіть про досягнення індійської архітектури у давнину.

6. Чим уславилися індійські математики та астрономи?

Переходячи до вивчення нового матеріалу, вчитель може запропонувати учням наступне завдання.

• Відомо, що перші цивілізації виникли в долинах великих річок. Встановіть відповідність між назвами річок і державами, що виникли на їхніх берегах.

1) Ніл

а) Месопотамія

2) Тигр і Євфрат

б) Індія

3) Інд і Ганг

в) Єгипет

4) Хуанхе та Янцзи

г) Китай

Методом виключення учні встановлюють, що найдавніша цивілізація у Китаї виникла на берегах річок Хуанхе та Янцзи.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Природно-кліматичні умови і географічне положення Китаю

Розповідь вчителя супроводжується роботою учнів з ілюстраціями та історичною картою.

Опорний конспект

Географічне положення Давнього Китаю

Східна Азія

– між морями Тихого океану і горами Тибет

На північному сході

– Східнокитайська рівнина

Центральна частина

– гористо-лісиста

Найбільші річки

Північ

Південь

Хуанхе («жовта»)

«Блукаюча річка» — під час дощів розливається на десятки кілометрів

Янцзи («голуба»)

Родючий лес.

Можливість обробки м’якого ґрунту; умови для

розвитку землеробства

Затоплення селищ, біди.

Необхідність боротьби з по-

венями; будівництво рані-

ше, ніж на берегах Янцзи

Тропічні ліси, чагарники бамбука

 

     

У долині річки Хуанхе цивілізація зародилася раніше, ніж на берегах Янцзи.

Робота з картою

1. Покажіть територію Китайської держави у ІІІ ст. до н. е. на карті.

2. Опишіть словами місцеположення Китаю. В якій частині світу він розташований?

3. Визначте положення Китаю щодо Індії?

4. Які гори знаходяться на західному кордоні Китаю?

5. Покажіть річки, що течуть територією Китаю.

Вчитель завершує роботу висновком: найдавніші держави Китаю з’явилися в  ІІ-му тис. до н. е. в родючій долині річки Хуанхе, де значно раніше склалася землеробська культура.

Населення

Робота за підручником

Прочитати текст параграфа і дати відповіді на питання.

1. Коли з’явилися перші люди в долині річки Хуанхе?

2. Як називалися племена, що дали початок давньокитайському народу?

Найдавніші держави

Бесіда на повторення

1. Що таке держава?

2. Які причини викликають появу держави?

3. Де виникли перші держави?

4. Які особливості природно-кліматичних умов Китаю призвели до появи тут держав?

Самостійна робота за підручником

Прочитати текст параграфа.

Опорний конспект

Ранні держави Давнього Китаю

XIV ст. до н. е.

створення держави Інь у долині річки Хуанхе

XI ст. до н. е.

 

завоювання Інь плем’ям Чжоу, створення Чжоуської держави

VII ст. до н. е.

розпад держави Чжоу

Перша половина I тис. до н. е.

розселення китайців на південь від долини Хуанхе до Янцзи

V ст. до н. е.

виникнення семи ворогуючих держав

IV–III ст. до н. е.

«час царств, що борються»

ІV. Закріплення нових знань

Тест «Ерудит-лото»

1.  Які гори знаходяться на території Китаю?

а) Гімалаї;

б) Тибет;

в) Урал.

2.  Найдавніші держави Китаю з’явилися у:

а) ІІІ тис. до н. е.;

б) ІІ тис. до н. е.;

в) І тис. до н. е.

3.  Перші вогнища цивілізації в Китаї виникли на березі ріки:

а) Хуанхе;

б) Янцзи;

в) Сіцзян.

4.  В ХІ ст. до н. е. була заснована династія:

а) Шан;

б) Чжоу;

в) Цинь.

5.  Царя у давньокитайських державах називали:

а) раджа;

б) ван;

в) фараон.

V. Підсумки уроку

Вчитель зачитує правильні відповіді. Методом самоперевірки учні перевіряють роботи. Вчитель з’ясовує, які питання викликали найбільшу складність, оцінює роботу й участь школярів у проведенні уроку.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати текст параграфа; виконати завдання по контурних картах; скласти кросворд на 20 слів за темою.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: