Мета: систематизувати вивчений матеріал, засвоїти новий навчальний матеріал; залучити учнів до роботи з довідниковою літературою, додатковою літературою; виховувати культуру спілкування та співпраці в групі. Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань. Обладнання: підручник, атлас, інформативні тексти, ілюстративнийматеріал. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань Даний етап передбачає роботу з раніше засвоєним матеріалом. На цьому етапі для активізації роботи та раціонального використання часупропонується провести парно-групову роботу. Парти в класі зазвичайвстановлюють у три ряди. Кожний ряд отримує завдання, яке виконується в парах. Підсумок роботи фіксується в зошитах. Далі пари представляють для всіх свій варіант відповіді, правом першочергового доповнення користуються учні, що працювали над цією ж проблемою. Завдання № 1 1. Розташуйте у хронологічному порядку назви людиноподібних мешканців нашої планети. 2. Як виглядали первісні люди? (Австралопітек, пітекантроп, неандерталець, кроманьйонець) Завдання № 2 Опишіть умови, за яких мешкала первісна людина. Завдання № 3 Якими знаряддями праці, пристосуваннями й винаходами користувалася первісна людина? По закінченні роботи вчитель надає слово учням. Учитель підбиває підсумок, розповідає про розвиток людини в усіх галузях життя. Відзначає, що з часом людина навчається спілкуватися зі світом, освоює його, отримує знання, стає більш культурною. ІІ. Вивчення нового матеріалу Первісна культура У ч и т е л ь. Що, на вашу думку, можна включити до поняття «культура»? Відповідь учні надають за методом «Мозкового штурму». Вчитель стисло фіксує на дошці висловлювання учнів. Щоб витримати науковий підхід, учитель повідомляє, що визначення поняття «культура» можна знайти в словнику «Іноземних слів» Культура — це все те, що створене людиною завдяки її фізичній тарозумовій праці. У «Тлумачному словнику» В. Даля поняття «культура» розуміється як«обробіток», «освіта». Учні фіксують визначення поняття в зошитах. Учитель акцентує увагу на тому, що людина постійно розвивається, опановує нові знання. Ученими були зроблені відкриття, які безпосередньо стосуються первісної культури (на дошці вивішуються ілюстрації: «Стоунхендж», зображення тварин з печери Альтаміра та ін.). ІІІ. Засвоєння знань Самостійна робота з інформативними текстами Робота з текстами «Культура», «Стоунхендж», «Печера Альтаміра». Питання вчителя • Як і чому відбувалося «окультурення» людини? К у л ь т у р а «Людина розумна» робила з рогу фігурки, видряпувала на кістці зображення, малювала на стінах печер природними фарбами цілі сцени з власного життя. Люди зображали те, що для них було найважливішим, частіше за все тварин, на яких полювали. Іноді з покоління в покоління передавалися перекази про найбільш вдале полювання і про підтримку, яку надавали їм надприродні сили. Стародавні люди розігрували цілі мисливські сцени: одні представляли тварин, інші — мисливців. Удавані рухи тварин склали основу найдавніших танців. Учені переконані, що уже за кам’яної доби найдавніші люди могли лікувати різні хвороби, вміли орієнтуватися в дорозі, вели облік часу. Навчившись обробляти землю, облік часу для них набув надзвичайного значення, оскількилюдині вкрай необхідно було знати час початку тих чи інших землеробських робіт. Окрім цього, щодня виникала необхідність розраховувати на всіх кількість їжі, знарядь праці або зброї. Все це було дуже складно запам’ятати? І люди почали робити замітки на стінах печер, кістках тварин, дереві. З часом виникає необхідність передавати повідомлення на великі відстані — з’являється письмо. (Малювання, вирізування фігурок (скульптура), навчання, усна творчість, театр, танці, зачатки медицини, астрономія, математика, писемність, релігія.) С т о у н х е н д ж Стоунхендж — це місцевість, розташована на болотистій рівнині у південно-західній Англії. Це величезна споруда, яка є видимою лише з висоти пташиного польоту. Величезні кам’яні глиби, закопані в землю, утворюють гігантську підкову, діаметр якої становить 15 метрів. Стоунхендж був побудований приблизно у 2750 р. до н. е. Назву цьому місцю дали сакси. Воно означає висяче каміння. Середньовічні письменники називали Стоунхендж «танком велетів». У самому центрі цієї гігантської споруди знаходиться Вівтарний камінь. Навкруги Вівтарного каменя розташовуються п’ять споруд з двох вертикальних каменів, на яких зверху встановлений третій. Висота цього каміння доходить 7 метрів, важать вони до 5 т кожний. Лінії, які пов’язують різні блоки, спрямовані на найважливіші точки заходу і сходу Сонця й Місяця. Про призначення Стоунхенджу сперечаються й дотепер. Значення, яким наділяли цю споруду, завжди залежало від епохи. Так, наприклад, перші дослідники вважали його стародавньою обсерваторією, побудованою людьми-гігантами для вивчення зірок. Пізніше в гігантській споруді бачили прообраз комп’ютера, а зараз — зашифроване послання інших цивілізацій. А л ь т а м і р а У 1868 р. в Іспанії мисливець за козами знайшов печеру, вхід в яку бувзасипаний обвалом. У 1875 р. цю печеру відвідав археолог Марселіно де Саутуола і знайшов кам’яні знаряддя печерної людини. Нічого особливого у цьому не було. Проте справжній відкривач Альтамірової печери тоді ще тільки вчився ходити. У 1879 р. Саутуола ще раз відвідав печеру, взявши із собою маленьку дочку Марію. Саме вона, сидячи у батька на плечі, і помітила зображення тварин: «Бики! Бики! Намальовані бики!». Коли археолог підняв голову, то побачив величезні фігури бізонів, коней, кабанів, намальованих червоною, чорною та коричневою фарбою. Всі стіни печери були вкриті барвистими зображеннями тварин. Тварини ніби застигли на бігу. Стародавні художники передали не тільки зовнішній вигляд звіра, але й його звички. Археолог, що відкрив печерний живопис, не сумнівався, що все це булостворено первісними художниками, але, коли він опублікував свою роботу, її зустріли з недовірою. Він так і не зміг довести тоді свою точку зору. Релігія первісних людей У ч и т е л ь. «Чому виникає релігія в первісному суспільстві»? Учні надають відповіді, використовуючи метод «Мозкового штурму». Відповіді фіксуються на дошці. Учитель підбиває підсумок: віра у надприродні сили з’являється тому, що у первісної людини виникає страх перед світом і вона потребує захисту. Самостійна робота з текстом підручника «Поява релігійних вірувань». ІV. Закріплення знань Термінологічний диктант 1. Показник рівня розвитку людського суспільства. (Культура) 2. Віра у надприродні сили й поклоніння їм. (Релігія) 3. Релігія, яка обожнює сили природи. (Язичництво) 4. Зображення божества з дерева або каменю. (Ідол) 5. Намагання людей за допомогою певних обрядів впливати на сили природи чи інших людей. (Магія) 6. Поклоніння та вшанування померлого предка. (Культ предків) 7. Подарунок богові. (Жертва) 8. Звернення до бога з проханням. (Молитва) 9. Оповідання, в яких відтворено уявлення первісних людей про навколишній світ. (Міф) 10. Віра людей у таємний зв’язок роду з тваринами або рослинами. (Тотемізм) 11. Віра у невидимих духів або душі, якими первісні люди наділяли живу чи неживу природу. (Анімізм) 12. Людина, що володіє магією. (Шаман) V. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання роботи учнів VІ. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника; скласти кросворд, використовуючи терміни теми; скласти сенкан «Культура» і «Релігія». Наприклад: • Культура. • Стародавня, сучасна. • Виховує, навчає, захоплює. • Показник рівня розвитку суспільства. • Досягнення.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |