Мета: ознайомити учнів з Великим переселенням народів та переселенням слов’ян на Балкани, Дунай; зародженням сучасних східно-слов’янських народів; формуванням українського народу; сформувати основні поняття теми; розвивати вміння аналізувати події і факти; зіставляти інформацію; робити висновки, працювати з історичною картою, атласом. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань і умінь учня Пригадайте, хто такі готи і гуни. Де вони оселилися в IV ст.? Яку роль вони відіграли в історії Стародавнього Риму? ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності У IV–VI ст. н. е. відбувались значні міграційні процеси, які дістали назву «Велике переселення народів». Це був час, коли здійснювалось формування сучасної етнополітичної карти Європи. Цей період вважають межею між стародавньою історією і середньовіччям. III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку ІV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу Проблемне питання • Чи вплинули міграційні процесі ІІ–VІІ ст. на формування українського народу? У ч и т е л ь. У IV–VI ст. н. е. відбувались процеси, які дістали назву «Велике переселення народів». Це було масове переміщення германських, слов’янських, сарматських та інших племен на територію Римської імперії. «Велике переселення народів» призвело до формування сучасної етнополітичної карти Європи. У цей період германські племена готів вирушили на південний схід, у Причорноморські степи. Хто такі готи і гуни? Слов’яни під владою готів та гунів Повідомлення 2-х учнів, які отримали завдання попередньо, про зовнішній вигляд і військове мистецтво готів і гунів. Робота з картою, атласами Учні зазначають: а) територію, де осіли готи в III ст.; б) назву двох частин готів; в) племена, які витіснили готів; г) яку державу утворили готи у Північному Причорномор’ї в V ст.; д) територію, яку займали східні слов’яни. Робота з контурною картою За атласами і матеріалом підручника учні позначають територію розселення східних слов’ян. Військові походи слов’ян проти Візантії, переселення на Балкани і Дунай Самостійна робота з текстом підручника. Інтерактивна вправа. Різнорівневі завдання: II рівень Чим була зумовлена войовничість слов’ян? III рівень Що стало причиною Балканських війн. IV рівень Які наслідки мала слов’янська колонізація Балкан, Подунав’я, басейну річок Ельби та Одри? Які зміни сталися в цей час у слов’янському суспільстві? Відповіді учні обґрунтовують методом «Прес»:
Зародження сучасних східнослов’янських народів. Витоки українського народу Міні-лекція про зародження сучасних східнослов’янських народів. Витоки українського народу. Завдання учням 1. Скласти план до міні-лекції. 2. Зробити висновки. 3. Обґрунтувати ідею про вирішальну роль міграційних процесів у формуванні українського народу, використовуючи метод «Мозковий штурм». Наш край у давнину Випереджальне завдання Розповідь учня про наш край у найдавніші часи. Завдання учням, зробити записи в зошиті за таким планом: 1. Перша поява поселень людей на території краю. 2. Стоянки найдавніших людей. 3. Племена слов’ян в І тис. н. е. Розв’язання проблемного завдання. V. Узагальнення та систематизація знань Фронтальне опитування методом «Прес». VI. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника. На контурній карті позначити напрям просування готів на територію Причорномор’я та Готське королівство, час існування та столицю.
| |||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |