Мета: визначити територію, заняття й суспільні відносини союзів слов’янських племен, що стали базою, на якій виникла держава - Київська Русь; розвивати в учнів навички роботи з першоджерелами, історичною картою, блок-таблицями, схемами; виховувати в учнях почуття національно-історичного патріотизму. Наочні та історичні джерела: карта «Київська Русь», текст «Повісті минулих літ», підручники. Тип уроку: комбінований, з дидактично-розвиваючим ухилом. Опорні поняття: воєнна демократія, союзи племен, суспільний устрій. ХІД УРОКУ I. Перехідне повторення Проводиться методом евристичної бесіди за такими питаннями: 1. Чому територія України стала місцем Великого переселення народів? 2. Хто такі венеди, анти, склавіни? Назвіть історичні джерела та археологічні характеристики, що свідчать про них. 3. Охарактеризуйте рівень їх цивілізації (розвитку). 4. Що сталося з праслов’янськими союзами племен? II. Проблемно-дидактичне вивчення нової теми (Одночасно виконується три види розвиваючої роботи.) 1. Розселення східнослов’янських союзів племен на території Прийоми а) робота з першоджерелом (уривок з «Повісті минулих літ»); б) робота з історичною картою (контурні карти, вдома); в) паралельне заповнення таблиці (див. табл. 1). Таблиця 1
2. Господарське життя східних слов’ян Проблемне самостійне завдання для учнів 1) Назвіть головні заняття східних слов’ян. (Землеробство, ремісництво, скотарство, промисли, торгівля) 2) Який тип господарства був поширений у східних слов’ян? (Відтворюючий) 3. Суспільний устрій східних слов’ян а) Сім’ї - сусід, общини - «гнізда» - плем’я - союз племен. б) Вищий орган - віче. в) Виділення ради старшин. г) Виділення вождів - князів. д) Утворення постійних дружин при них. е) Союзо-племенні війни (з хозарами, норманами, Візантією). Питання Як можна назвати таке суспільство? Чи є тут держава? (Це стадія військової демократії.) 3. Заснування Києва та інших міст а) Учні переказують легенду про заснування Києва за «Повістю минулих літ». б) Активно-пізнавальна діяльність: Питання Чому саме Київ став центром держави? (Завдяки географічному положенню, волі Божій) 5. Князь Кий а) Версії про появу Кия - зачинателя династії Києвичів. б) Зачитати уривок з повісті В. Малика «Князь Кий» (С. 32). в) Похід на Царгород, м. Києвець на Дунаї. ІІІ. Підсумкове закріплення (за наявності часу) 1. Покажіть на карті розселення союзів племен. 2. Охарактеризуйте їх суспільний устрій. 3. Які риси цивілізації з’явились у східних слов’ян? 4. Чому центром об’єднання східних слов’ян став Київ? IV. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. 2. Попередньо ознайомитись з темою «Становлення Київської держави» (для сильних класів).
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |