Загальна характеристика царства Гриби

Мета уроку: розширення в учнів поняття про різноманіття рослинного світу, що поряд із зеленими й безхлорофільними рослинами включає гетеротрофні рослини, представлені не тільки бактеріями, але й великою групою грибів.

Обладнання й матеріали: таблиці, ілюстрації, живі та фіксовані екземпляри представників грибів.

Базові поняття й терміни уроку:  гриби, грибниця, гіфи, клітини, ядра, мікологія, мукор, пеніцил.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які ознаки є характерними для представників царства Рослини?

2. Як живляться рослини?

3. Чим відрізняються між собою вищі й нижчі рослини?

III. Вивчення нового матеріалу

Гриби посідають особливе місце серед живих організмів. Це велика група, що об’єднує понад 70 тис. видів. Раніше гриби відносили до нижчих рослин, але потім виділили в окреме царство живих організмів. Сучасна систематика грибів продовжує змінюватися й розвиватися.

Часто не тільки школярі, але й дорослі люди розуміють під грибами лише їхні плодові тіла, не підозрюючи, що тіло гриба приховано в ґрунті або іншому субстраті. Зазвичай до грибів діти відносять лише відомі їм їстівні й деякі отруйні шапкові гриби. Однак гриби досить різноманітні. Їхня будова й біологія цікаві в пізнавальному відношенні. Значення грибів у природі й народному господарстві винятково велике.

Без знання грибів та їх особливостей не може бути сформоване правильне поняття про основні групи рослин.

В учнів, які вивчають гриби, що існують у різних умовах, розвивається поняття про сапрофітний і паразитний способи живлення рослин, формується уявлення про явище симбіозу (на прикладі мікоризи), з яким вони зустрічаються вперше.

Разом з тим учні переконуються у величезному значенні грибів, з’ясовують можливості вирощування деяких з них у теплицях.

Навчальний матеріал теми дає можливість для знайомства учнів з міколо­гією — наукою, що вивчає природу грибів. Слід звернути увагу на цілющі власти­вості пеніциліуму, а також одержання вітчизняного пеніциліну.

Пам’ятка для вчителя

Доручити двом-трьом учням вирощування мукора й пеніцилу (приблизно за тиждень до уроку).

Для одержання грибниці мукора в глибоку тарілку насипають шар вологого піску, на який кладуть злегка зволожені шматочки чорного або білого хліба. Тарілку накривають скляним ковпаком або банкою, які всередині викладені вологим фільтрувальним папером. Змонтовану вологу камеру поміщають у тепле місце з температурою понад 20 °С.

Пісок і фільтрувальний папір вологої камери необхідно весь час підтримувати у вологому стані.

Методика вирощування сизої цвілі (пеніцилу), що має клітинну будову, майже така сама. Виняток становить такий прийом: на шматочок хліба, що поміщається у вологу камеру, попередньо переносять спори пеніцилу зі старої культури або з якого-небудь цвілого продукту (плоди цитрусових, джем, варення та ін.).

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання

Що таке гриби?

Які ознаки є характерними для грибів?

Чим гриби відрізняються від рослин?

Чим гриби відрізняються від тварин?

V. Домашнє завдання


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: