Цілі уроку: з’ясувати основні проблеми, з якими зіштовхнулися рослини під час виходу на сушу; показати, як розв’язання цих проблем позначилося на будові рослин. Обладнання й матеріали: таблиці й зображення спорових, гербарій мохів, плаунів, папоротей. Базові поняття й терміни уроку: газообмін, випаровування води, продихи, галуження, провідні тканини, антеридії, архегонії. ХІД УРОКУ І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Яке значення в природі й житті людини мають водорості? 2. Як розмножуються водорості? 3. Яку структуру має тіло водоростей? III. Вивчення нового матеріалу У попередній темі ми познайомилися з водоростями - переважно водними рослинами, що мають тіло - талом, досить просто влаштоване. І дійсно, у тому стабільному водному середовищі, в якому вони мешкають, було цілком достатньо одержувати сонячне світло й мінеральні речовини всім тілом з навколишнього водного середовища. Відомо, що життя зародилося у водному середовищі, і протягом багатьох десятків і навіть сотень мільйонів років ця стихія залишалася основним місцем, де було зосереджене життя. Розвиток рослин у водному середовищі пройшов довгий шлях від одноклітинних мікроскопічних організмів до величезних, завдовжки кілька десятків метрів гігантських бурих водоростей. Близько 360 мільйонів років тому на Землі з’явилися справжні сухопутні рослини. Вихід рослин на сушу став найважливішим кроком, що врешті-решт привів до тієї розмаїтості рослин, яку ми можемо бачити сьогодні. Подальший розвиток органічного світу протікав по шляху пристосування до життя в повітряному середовищі - цьому новому й набагато більш складному середовищі. Водна рослина поглинає їжу всією поверхнею свого тіла. На суші ж необхідно мати спеціальні органи для поглинання води й мінеральних речовин із ґрунту, з одного боку, і газоподібних речовин - вуглекислого газу й кисню з атмосфери - з іншого. У воді рослина не має потреби в особливих механічних, захисних тканинах і в тканинах, що проводять воду. На суші ж виникла необхідність надати тілу міцності, укріпити його у вертикальному положенні й забезпечити достатньою кількістю ґрунтової води з розчиненими в ній мінеральними речовинами. Тобто все те, що було набуто рослинами у водному середовищі, мало докорінно змінитися в процесі пристосування до життя на суші, у нових, мінливих умовах. Вийшовши на сушу, рослини знову повторили ті важкі еволюційні кроки пристосування до навколишнього середовища, які багато мільйонів років до цього пройшли водорості. Тільки після виходу рослин на сушу й розвитку наземної флори на суші змогли з’явитися тваринні організми, а також бактерії і гриби, живлення яких залежить від рослин. Відновлюючи за викопними рештками вигляд організмів, що населяли Землю, можна з тим чи іншим ступенем вірогідності зобразити картину ландшафтів Землі у відповідний період. На рисунку в підручнику представлено кілька ландшафтів, що змінили один одного протягом мільйонів років (девон із псилофітами, кінець девону із плаунами й насінними папоротями). Усі існуючі сьогодні на суші рослини, найімовірніше, мали одного загального предка, що вийшов на сушу багато мільйонів років тому. Нескінченна низка різних видів рослин, що з’являлися свого часу і зникали назавжди, змінювали один одного. Про багатьох представників ми можемо судити за реконструкціями їх скам’янілих решток. Переважна частина колись широко розповсюджених на суші груп рослин вимерли назавжди, але деякі залишили нащадків. Розглядаючи їх у наступних параграфах, ми зможемо простежити ті зміни, що відбулися з рослинами за час їх існування на суші. Вихід на сушу визначив еволюцію ще одного важливого процесу -розмноження - найважливішого процесу для живих організмів. У нових рослин одержала завершення нова фаза життя - спорофіт - рослина, що дає спори, - спеціальні утвори, здатні виконувати функцію розмноження навіть за несприятливих умов навколишнього середовища. Для всіх наземних рослин найбільш вигідним виявився життєвий цикл із чергуванням поколінь. IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Дати відповіді на питання Коли на Землі з’явилися наземні рослини? Які фактори слабко діють на рослини у воді й сильно діють на суходолі? Що таке спорофіт? V. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |